برای پیشگیری و درمان مسمومیت‌های دارویی چه کنیم؟

۱۳۹۳/۰۵/۲۸ - ۱۱:۵۶ - کد خبر: 118127
برای پیشگیری و درمان مسمومیت‌های دارویی چه کنیم؟

سلامت نیوز: کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: استفاده بیش از حد مجاز هر نوع دارو می‌تواند مسمومیت دارویی به دنبال داشته باشد.

شهریار نوری الاصل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه استفاده بیش از حد مجاز هر دارو می‌تواند مسمومیت دارویی در پی داشته باشد، گفت: نوع دارو و مقدار دز دارو در ایجاد مسمومیت دارویی نفش زیادی دارد، زیرا برخی داروها در دزهای تجمعی موجب بروز مسمومیت می شوند. متاسفانه بسیاری افراد هر روز قرص استامینوفن مصرف می‌کنند که این دارو در بدن افراد جمع شده و افزایش آن مسمومیت دارویی را رقم می‌زند.

نوری الاصل با بیان اینکه مسمومیت‌های دارویی بیشتر در کودکان شایع است، گفت: کودکان معمولا از سر کنجکاوی قرص و شربت بزرگسالان را مصرف کرده که این امر موجب بروز مسمومیت در آنها می‌شود.

نوری الاصل مسمومیت با قرص متادون را یکی از شایعترین مسمومیت‌های دارویی در کودکان عنوان و تصریح کرد: خوردن قرص متادون می‌تواند منجر به خواب آلودگی شدید، بیهوشی و یا مرگ کودکان شود.

وی تنگ و یا گشاد شدن مردمک چشم را از جمله علائم بارز مسمومیت با قرص متادون عنوان کرد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه مسمومیت با آسپرین را نیز یکی دیگر از مسمومیت‌های شایع در کودکان عنوان کرد و افزود: دل درد، استفراق خون آلوده و تعریق فراوان از جمله علائم این نوع مسمومیت می باشد.

وی در زمینه پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان، از والدین خواست تا از مصرف دارو در مقابل چشم کودکان خودداری کرده و داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهند.

وی تصریح کرد: همچنین والدین باید به طور جد از خوراندن دز اضافی دارو به کودکان به منظور تسریع در روند درمان آنها خودداری کنند.

کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه در ادامه دسته دوم مسمومیت‌های دارویی شایع را مربوط به افرادی دانست که بصورت عمد اقدام به مصرف حجم زیادی از دارو می‌کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد بدون دقت در رعایت نوبت مصرف دارو که توسط پزشک گفته شده موجب مسمومیت خود می‌شوند.

نوری الاصل بر لزوم توجه به تاریخ مصرف دارو تاکید و اظهارکرد: مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته می‌تواند بسیار خطرناک باشد، لذا توصیه می‌شود افراد در صورت گذراندن دوره درمان خود باقی مانده دارو را دور ریخته و در یخچال نگهداری نکنند.

به گفته این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه مصرف قطره و یا شربتی که چهار تا پنج ماه در یخچال نگهداری شده می تواند موجب ایجاد مسمومیت در افراد شود.

وی در خصوص نحوه برخورد با مصدومین مسمومیت‌های دارویی، اظهارکرد: در اینگونه مواقع باید به سرعت با اورژانس تماس گرفته و به هیچ عنوان مصدوم را وادار به استفراق نکرد.

وی افزود: مهمترین نکات در جهت درمان افرادی که دچار مسمومیت دارویی شده‌اند، فهمیدن نوع ماده مصرفی و میزان مصرف آن می باشد.

به گفته نوری الاصل چنانچه مصدوم بیهوش باشد، باید به طور جد از خوراندن مایعات به او خودداری کرد.

نوری الاصل عنوان کرد: در صورت تماس اسپری‌های دارویی که شامل مواد اسیدی و قلیایی می باشد با پوست و چشم، باید به سرعت محل را شستشو داده و مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کرد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه تاکید کرد: تا زمان رسیدن نیروهای اورژانس و یا هلال احمر باید مصدوم را به حالت خواباندن به پهلو یا ریکاوری قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: مشاهده علائم جدی نظیر بیهوشی و تشنج نیز به سرعت نیازمند اقدامات اورژانسی خواهد بود.

نوری الاصل در پایان با تاکید بر اینکه افراد به هیچ عنوان نباید به توصیه دیگران هر دارویی را مصرف کنند، گفت: افراد باید به طور جد از مصرف دارویی که تاریخ مصرف نداشته و یا در چرخه‌ای غیر از داروخانه و مراکز معتبر توزیع می شود خودداری کنند، زیرا این داروها بیشترین آمار مسمومیت دارویی و صدمات پوستی را برای بیماران به همراه دارد.

نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.8398s, 19q