دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار نسبت به مصرف ۵۷۳ تن مواد مخدر در کشور گفت: ۱۰۰ هزار معتاد کف خیابانی داریم که متولی نگهداری و ترک آنها ما هستیم. یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در مدار بعدی وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.

۱۰۰ هزار معتاد کف خیابانی داریم/ ۱.۴ میلیون کودک در خطر ورود به چرخه اعتیاد

سلامت نیوز:دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار نسبت به مصرف ۵۷۳ تن مواد مخدر در کشور گفت: ۱۰۰ هزار معتاد کف خیابانی داریم که متولی نگهداری و ترک آنها ما هستیم. یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در مدار بعدی وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی در دیدار با ائمه جمعه کشور با هدف اجتماعی کردن موضوع مواد مخدر، گفت: طبق آمارهای شیوع‌شناسی یک میلیون و 300 هزار معتاد در کشور داریم که با احتساب خانوارهای آنها 5.5 میلیون نفر به صورت مستقیم با مواد مخدر درگیرند.

وی ادامه داد: 53 درصد از معتادان متأهل هستند که اگر هر خانواده دو فرزند داشته باشد یک میلیون و 400 هزار کودک در خانواده معتاد وجود دارد که اگر مراقبت نشوند در مدار بعدی وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.

رحمانی فضلی گفت: 7 درصد از معتادان بی‌سوادند و بقیه دیپلم و لیسانس دارند همچنین رقم اعتیاد در زنان که قبلاً حدود 4 درصد بود اکنون دو برابر شده و به 9.3 درصد رسیده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: حتی نوع مصرف مواد مخدر تغییر کرده به طوری که در 2-3 سال گذشته مصرف شیشه از 3.6 درصد به 22 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: 60 درصد معتادان شاغل هستند که این به اقتصاد لطمه می‌زند چرا که 3 میلیارد دلار چرخه اقتصادی مواد مخدر در کشور است و ما با انواع و تنوع بسیاری در تولید، مصرف و تبلیغات مواجهیم.

رحمانی فضلی افزود: در بازرسی‌های انجام شده مشخص شد مواد مخدر صنعتی در آرایشگاه‌های زنانه و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و چون بو و دود ندارد خانواده‌ها آن را حس نمی‌کنند.

وی سیاستهای ستاد مبارزه با مواد مخدر را در بحث پیشگیری بهترین راه‌حل دانست و گفت: در پیشرفته‌ترین کشورها 30 درصد معتادان با درمان پاک می‌مانند اما در کشور ما  20 درصد رسیده است و 80 درصد به اعتیاد بر می‌گردد.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه مردم باید پای کار بیایند و آگاه شوند، گفت: 55 درصد طلاق، 24 درصد قتل، 35 درصد سرقت، 27 درصد همسرآزاری و کودک آزادی و 40 درصد زندانی شدن به دلیل مواد مخدر است.

وی ادامه داد: به همین منظور در شهرهایی که اجتماعی شدن و پیشگیری را اجرا کردیم در ایام عید نوروز 35 درصد از سرقت کاهش یافت و این به دلیل جمع‌آوری معتادان و بردن آنها به مراکز نگهداری بوده است.

رحمانی فضلی افزود: 27 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور داریم که 60 درصد به دلیل تزریق مواد مخدر و سرنگ مشترک بوده است.

وی همچنین با اشاره به همسایگی کشور ما به افغانستان و زیر کشت بودن 210 هزار هکتار از اراضی این کشور در حوزه مواد مخدر گفت: متأسفانه تروریست‌ها حامی مواد مخدر هستند و کمک به داعش از طریق مواد مخدر انجام می‌شود و خود آنها قاچاقچی مواد مخدر هستند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل به دنبال مسدود کردن مسیرها رفتیم و اکنون 90 درصد مرزها قابل مدیریت شده‌اند و مسیر ترانزیت به سمت آبهای آزاد تغییر کرده و داد کشورهای حاشیه خلیج فارس را درآورده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بیش از 75 درصد درگیری‌های مسلحانه به سمت مناطق مرزی رفته، گفت: در سال گذشته دو هزار و 836 گروه و باند را متلاشی کرده‌ایم و 395 لابراتور را منهدم کرده‌ایم که عمدتاً در تهران و کرج بوده‌اند.

رحمانی فضلی گفت: روزی 1.5 تن مواد مخدر که کلاً برابر با 573 تن است در کشور کشف شده که حداقل همین میزان مصرف داخلی هم داریم.

رحمانی فضلی از تشکیل صندوق حمایت از معتادان خبر داد و گفت: مهارت آموزی، صیانت و ایجاد اشتغال از اقداماتی است که برای معتادان ترک داده شده انجام می‌شود و از نظر روحی و مددکاری باید تقویت شوند.

وی گفت: 2.6 درصد از دانشجویان وزارت علوم، 1.6 درصد در وزارت بهداشت و 4 دهم درصد در سطح دانش‌آموزان دچار اعتیاد هستند اما در مقابل 97.4 درصد مردم معتاد نیستند.

وی گفت: همه روش‌های ترک در دنیا وجود دارند اما قوی‌ترین آن اعتقادات دینی است و این در حالی است که در شهر تهران 500 مسجد، 31 مرکز صدا و سیما و با هنرمندان، جامعه مداحان و غیره توافقنامه‌هایی امضاء شد تا اجتماعی کردن را به پیش ببریم.

وی در حاشیه این همایش در رابطه با نتیجه ملموس اجتماعی شدن مواد مخدر در کشور گفت: بحث پیشگیری موضوعی است که قابل اندازه‌گیری نیست اما اثر خود را خواهد گذاشت به طوری که کمیته حمایت از خانواده‌ها فعال شده است و فعلاً در حال شناسایی خانوارها هستیم، همچنین ظرفیت‌ها در حال ایجاد بوده و به آنها کمک خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha