کشف 70 میلیون قلم انواع داروی قاچاق، دستگیری 32 هزار قاچاقچی، رشد 68 درصدی ارزش کالاهای قاچاق کشف شده، اجرای 14 مرحله طرح سراسری برخورد با قاچاق در کشور مهمترین بخش های نشست خبری رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی است.

سلامت نیوز: کشف 70 میلیون قلم انواع داروی قاچاق، دستگیری 32 هزار قاچاقچی، رشد 68 درصدی ارزش کالاهای قاچاق کشف شده، اجرای 14 مرحله طرح سراسری برخورد با قاچاق در کشور مهمترین بخش های نشست خبری رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سردار فتح الله زمانیان اظهار داشت: امسال اولویت پلیس برخورد با اقلام ضدفرهنگی، دارو و  کالای دخانی است. به همین منظور اقدامات اطلاعاتی را برای رسیدن به باندهای بزرگ و شناسایی جریانات هدایتگر قاچاق و دستهای پشت پرده آغاز کردیم.

وی ادامه داد: امسال تمرکز پلیس روی پرونده های بیشتر از 5 میلیارد ریال است ضمن این که آموزش قانون جدید به نیروها و انتقال تجربیات را در دستور کار داریم.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی گفت: در سال جاری اجرای 14 مرحله طرح سراسری برخورد با کالاهای قاچاق و ممنوعه شامل کالاهای گمرکی، قاچاق فرآورده های نفتی، دارو و مواد محترقه را در دستور کار داریم. ضمن این که با توجه به نوع و جغرافیای قاچاق طرح های منطقه ای نیز اجرا می‌شود.

وی از اجرای 4 مرحله کنترل فصلی مجرمان خبر داد و افزود: در این طرح سعی می کنیم مجرمان را به صورت فصلی کنترل کنیم تا بار دیگر به سمت چرخه قاچاق نروند و در صورتی که به سمت این جرم رفتند با آنها برخورد کنیم. این در حالی است که 4 مرحله دوره آموزشی منطقه ای را نیز در نظر گرفته ایم.

به گفته زمانیان در حال حاضر 5 طرح سراسری مقابله با قاچاق و یک طرح کنترل مجرمان حرفه ای اجرا شده است و با هماهنگی گمرک سامانه پیامکی ترانزیت به منظور جلوگیری از جعل اسناد و استفاده چندباره از یک سند اجرایی شد.

وی با اعلام افزایش 68 درصدی ارزش ریالی کالاهای مکشوفه قاچاق اظهار دشت: ارزش ریالی کالای مکشوفه از سوی پلیس 559 میلیارد تومان است ضمن این که 95 پرونده با ارزش بیش از 5 میلیارد ریال کشف شد.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ادامه داد: در 4 ماهه نخست امسال پس از تشکیل 29 هزار و 600 پرونده مرتبط با قاچاق 32 هزار قاچاقچی دستگیر شدند ضمن این که ارزش ریالی 472 پرونده بین یک تا 5 میلیارد ریال بود.

وی با بیان این که در سال جاری 30 میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شد، تاکید کرد: میزان کشفیات سوخت قاچاق 20 درصد رشد نشان می‌دهد در حالی که در این رابطه 3 هزار و 917 قاچاقچی شناسایی و دستگیر شدند.

زمانیان با اشاره به موضوع داروهای قاچاق گفت: در 4 ماهه امسال 70 میلیون قلم انواع دارو کشف و ضبط شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 300 درصد رشد داشته است. بیشترین داروهای کشف شده مربوط به لاغری، مخدرها، سقط جنین و محرک جنسی بوده است. 

وی همچنین از کشف 134 میلیون نخ سیگار قاچاق خبر داد و افزود: 996 نفر در این رابطه دستگیر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اجرای قانون و جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قبل از این قانون اگر فردی 100 میلیارد تومان نیز کالای قاچاق داشت و جریمه اش را می پرداخت می کرد راهی زندان نمی شد و در صورت عدم پرداخت جریمه تنها به دو سال حبس محکوم می شد این در حالی است که در قانون جدید مجازات قاچاق کالا از جریمه نقدی، حبس و شلاق است و در صورتی که فرد بار دیگر مرتکب جرم شود مجازات چند برابری در انتظارش است. بیشترین محکومیت ها در قانون قدیم مالی بود و بسیار کم حکم صادر می شد و به نوعی احکام مالی جرم محسوب نمی شد.

وی به موضوع قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: ایران مرز آبی و خاکی زیادی دارد و این در حالی است که هر لیتر گازوئیل در ترکیه 6 تا 7 هزار تومان فروخته می‌شود. همین اختلاف قیمت باعث شده است شاهد عرضه خارج از شبکه سوخت و فروش سوخت مازاد از سوی کارخانه ها و دریافت کنندگان سهمیه باشیم.

زمانیان با بیان این که بر اساس اعلام شرکت دخانیات سالانه 62 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود افزود: تولید سالانه یا واردات رسمی 48 میلیارد نخ است و به نوعی 14 میلیارد نخ سیگار سالانه به دلیل خلاء تولید به کشور قاچاق می‌شود. بخشی از این سیگارها از معابر غیررسمی وارد کشور شده و بخشی نیز ممکن است به دلیل این که ایران مسیر ترانزیت سیگار به عراق است در کشور ایران رسوب کند. تنها در هفته گذشته 170 هزار کارتن سیگار در کشور منهدم شد. این در حالی است که در حوزه دارو طی روزهای اخیر 8 میلیارد داروی قاچاق و 2 میلیارد ریال تبلت نیز در خوزستان کشف و ضبط شد.

وی در مورد موضوع قاچاق خودرو به کشور گفت: بیشترین مورد قاچاق خودرو ورود این خودروها با پلاک موقت است که پس از اتمام مهلت از کشور خارج نمی شوند. در این رابطه امسال 125 خودروی قاچاق کشف و ضبط شد.

زمانیان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص رابطه قاچاق دارو با ناصرخسرو گفت: مطمئناً بین مراکز دپوی داروی قاچاق ناصرخسرو و برخی داروخانه ها ارتباط وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha