رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: بیش از 6 میلیون و 159 هزار نفر سالمند بالای 60 سال در کشور وجود دارد.

سلامت نیوز: رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: بیش از 6 میلیون و 159 هزار نفر سالمند بالای 60 سال در کشور وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس صادق رستمی در نخستین جلسه شورای سالمندان آذربایجان غربی که در سالن کنفرانس معاونت سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آمارهای ارائه شده در سال 90 بیش از 6 میلیون و 159 هزار نفر سالمند بالای 60 سال در کشور وجود دارد.

وی بر لزوم قدردانی از مقام سالمندان و تکریم آنان در جامعه تأکید کرد و با اشاره به حرکت جمعیتی کشور به سمت سالمندی، افزود: اگر برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه صورت نگیرد، در آینده‌ای نزدیک معضلات مهمی در این زمینه گریبان‌گیر کشور خواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به تعاریف ارائه شده از سالمند گفت: بر این اساس جمعیت 60 تا 75 ساله به عنوان سالمند، 76 تا 90 ساله پیر و جمعیت بالای 90 سال خیلی پیر شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های آینده کشور با دو موج افزایشی پدیده سالمندی مواجه می‌شود، گفت: موج نخست این پدیده در 15 تا 20 سال آینده و موج دیگر آن نیز 50 تا 60 سال آینده اتفاق می‌افتد که باید با برنامه‌ریزی‌های اساسی خود را برای مقابله مناسب با این دو موج آماده کنیم.

رستمی در همین راستا بر اهمیت پیشگیری از بروز مشکلات در این زمینه تأکید کرد و افزود: باید این مسئله را به عنوان فرصتی مناسب تلقی کرده و از آن به نحو مطلوب بهره‌برداری کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با ارائه پاورپوینتی در این زمینه به مقایسه وضعیت سالمندی در استان با دیگر مناطق کشور پرداخت و با اشاره به آخرین آمارهای ارائه شده در سال 90 در این زمینه گفت: بر این اساس 8.2 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که این رقم در آذربایجان غربی نیز 7.73 درصد کل جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی بر این اساس آمار جمعیت سالمندان کشور را افزون بر 6 میلیون و 159 هزار نفر اعلام کرد و افزود: 11 هزار و 722 نفر از این تعداد بالای 100 سال سن دارند.

رستمی با اشاره به اینکه هفت درصد سالمندان کشور بدون همسر و فرزندان خود به سر می‌برند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده است که بیشتر مردان و زنان سالمند استان به تنهایی و بدون همسر زندگی می‌کنند که این مسئله خود می‌تواند بر افزایش میزان مشکلات آنان در زمینه‌های مختلف منجر شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها بحران سالمندی در استان گیلان آغاز شده، گفت: در این میان استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز کم‌ترین جمعیت سالمندی را دارند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بر لزوم توجه به ارائه خدمات درمانی مناسب به سالمندان نیز تأکید کرد و افزود: 17 درصد از سالمندان کشور در حال حاضر تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های درمانی قرار ندارند.

وی به چالش‌های موجود در زمینه سالمندان و تکریم آنان در جامعه نیز اشاره کرد و با توجه به لزوم تدوین برنامه‌های اساسی در این زمینه در شورای ملی سالمندان، گفت: تدوین قانون جامع حمایت از حقوق سالمندان، طراحی و تهیه بانک جامع اطلاعاتی سالمندان و پیگیری پوشش کامل بیمه‌ای سالمندان از جمله برنامه‌های در دستور کار شورای ملی سالمندان محسوب می‌شوند.

رستمی هدف از برگزاری این جلسات را ایجاد و راه‌اندازی شهر دوستدار سالمند در استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: در نظر داریم تا بسترسازی مناسبی برای تأمین عدالت اجتماعی بین این قشر از جامعه با دیگر اقشار را فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha