رییس اداره زئونوز( بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان ) مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان ابتلا به بیماری تب مالت از سال 89 تا 92 به طور متوسط 55 درصد در سطح کشور افزایش یافته است.

سلامت نیوز: رییس اداره زئونوز( بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان ) مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان ابتلا به بیماری تب مالت از سال 89 تا 92 به طور متوسط 55 درصد در سطح کشور افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمدرضا شیرزادی در نخستین نشست منطقه ای تب مالت که با حضور 12 استان کشور در خرم آباد برگزار می شود، افزود: تب مالت یک بیماری جدی و تهدید کننده سلامت مردم است که شیوع و گسترش آن می تواند به مشکلات بزرگی را در حوزه سلامت و بهداشت عمومی ایجاد کند.

وی با اشاره به لزوم توجه جدی به موضوع کنترل و پیشگیری از بروز بیماری تب مالت در کشور، اظهار داشت: باید اقدامات گسترده و موثری در این راستا انجام شود چراکه براساس برخی گزارشات دریافتی در زمینه ابتلا این بیماری، فرد مبتلا هیچگونه ارتباطی با دام ، فرآورده های دامی و یا محیط های روستایی نداشته است.

وی با اشاره به شیوع بیماری تب مالت در مناطق شهری کشور نیز تصریح کرد: با پیگیری های سازمان دامپزشکی کشور در دهه 80 و اختصاص یارانه داروی دامی به منظور تهیه واکسن، شیوع این بیماری از سال 84 تا 89، روند نزولی داشته است.

وی ادامه داد: میزان مبتلایان به تب مالت در سال 84، 26 هزار نفر بوده که این میزان تا سال 89 به 12 هزار و 200 نفر کاهش یافته و متاسفانه این تعداد تا سال 92 به 19هزار و 92 نفر افزایش یافته است.

شیرزادی ادامه داد: درصد افزایش ابتلا به تب مالت طی چهار سال گذشته در لرستان 93درصد، کردستان 166، همدان 128، زنجان 95، آذربایجان غربی 83 و قزوین 82 درصد بوده است.

وی همچنین میزان افزایش ابتلا به این بیماری در استانهای کهکیلویه و بویر احمد و کرمانشاه را 50، چهارمحال و بختیاری 40، مازندران 15 و مرکزی 12 درصد عنوان کرد.

وی با انتقاد از روند ثبت و گزارش گیری ابتلا به تب مالت در استانهای کشور، گفت: باید در این راستا دقت و تجدید نظر بیشتری صورت گیرد چراکه آمار ارائه شده با توجه به تناسب جمعیتی اصلا متناسب نیست.

شیرزادی تصریح کرد: کمبود امکانات و توانایی در کنترل بیماری تب مالت در دام ، گسترش استفاده و عرضه فرآورده های دامی غیر پاستوریزه و عدم آگاهی و عملکرد نامناسب گروههای در معرض خطر از جمله عوامل افزایش ابتلا به تب مالت طی چهار سال گذشته بوده است.

وی توجه نکردن به موضوع افزایش سطح همکاری و هماهنگی بین بخشی را از دیگر موارد افزایش ابتلا به این بیماری عنوان کرد و گفت: در این راستا مدل جامع سیستماتیک ارتقای سلامت و آموزش (shep) ارائه شده تا بر مبنای آن تربیت مربیان و شیوه آموزش مناسب در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است در این نشست دو روزه که با حضور نمایندگان استانداری ها و ادارات کل دامپزشکی 12 استان کشور برگزار می شود، موضوع آنالیز شیوع بیماری تب مالت و ارایه راههای پیشگیری از این بیماری، مطرح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha