باز هم زمزمه های گرانی شیر و لبنیات در کشور به گوش می رسد و این درحالی است که طبق آخرین آمار مصرف شیر در کشور به دلیل گرانی های اخیر 22 درصد کاهش داشته است و اخیرا هم افشا شدن وجود روغن پالم در محصولات لبنی مصرف آن را پایین تر هم آورده است. درو واقع می توان گفت، افشاگری وزیر بهداشت ...

سلامت نیوز: باز هم زمزمه های گرانی شیر و لبنیات در کشور به گوش می رسد و این درحالی است که طبق آخرین آمار مصرف شیر در کشور به دلیل گرانی های اخیر 22 درصد کاهش داشته است و اخیرا هم افشا شدن وجود روغن پالم در محصولات لبنی مصرف آن را پایین تر هم آورده است. درو واقع می توان گفت، افشاگری وزیر بهداشت ...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت شفاف، باز هم زمزمه های گرانی شیر و لبنیات در کشور به گوش می رسد و این درحالی است که طبق آخرین آمار مصرف شیر در کشور به دلیل گرانی های اخیر 22 درصد کاهش داشته است  و اخیرا هم افشا شدن وجود روغن پالم در محصولات لبنی مصرف آن را پایین تر هم آورده است.

درو واقع می توان گفت، افشاگری وزیر بهداشت در ارتباط با استفاده روغن پالم در محصولات لبنی با واکنش های منفی و تندی از سوی مردم و سایر مسئولان مواجه شد  همین باعث شد مصرف شیر در کشور پایین تر هم بیاید.

این خبر در حالی روی خط رسانه ها رفت که چندی پیش استفاده از وایتکس درشیر حاشیه ساز شده بود که تکذیب شد.

حالا هم در حالی که شماری از وکلا، با حضور در دادسرای کارکنان دولت، از رییس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد به دلیل استفاده از روغن «پالم» در محصولات لبنی شکایت کردند، در هیاهوی روغن پالم لبنیات بی صر و صدا گران می شود و کسی هم پاسخگو نیست.

ماجرا هم از این قرار است که محصولات لبنی که مشمول قیمت‌گذاری مصوب نیست و تابع عرضه وتقاضا و هزینه‌های تمام‌شده است،‌ پس از اینکه چندی پیش افزایش 15درصدی قیمت داشت از چند روز پیش هم افزایش مجدد قیمت را تجربه کرده است.

قیمت فرآورده‌های لبنی یک هفته قبل از تایید موضوع استفاده از روغن پالم در شیر و لبنیات  افزایش یافت؛ به طوری که ماست کم‌چرب 5/1 کیلویی از 4500 تومان به 5000 تومان و ماست پرچرب 5/1 کیلویی از کیلویی 4300 به 5300 تومان رسید.

 درحال حاضر ماست کم‌چرب و پرچرب کیلویی 3300 تومان است درحالی که تا دو هفته پیش کیلویی 2800 تومان عرضه می‌شد. قیمت ماست‌های ترکیبی 800 گرمی از 3800 تومان به 4000 تومان رسید. ماست با پنج درصد چربی نیز 8400 تومان در بسته‌های دو و نیم‌کیلویی و 6500 تومان در بسته‌های یک و نیم‌کیلویی و 3900 تومان در بسته‌های یک کیلویی عرضه می‌شود.

این افزایش قیمت در مورد شیر نیز صدق می‌کند؛ به طوری که تا دو هفته پیش شیر کم‌چرب یک لیتری 1800 تا 2000 تومان به فروش می‌رسید اما درحال حاضر قیمت این محصول 2200 تومان است. قیمت هر لیتر شیر پرچرب نیز از 2150 تا 2200 تومان به 2500 تومان رسیده است. شیر کیسه‌ای 900 گرمی کم چرب 1450 تومان و پرچرب 1750 تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد. قیمت شیر ساده 200 سی‌سی از 700 تومان به 800 تومان و شیرهای طعم‌دار 200 سی‌سی از هزار تومان به 1200 تومان افزایش یافته است.

نکته قابل توجه اما اینجاست که میزان مصرف سرانه شیر در دنیا 300 تا 500 کیلوگرم است در حالی که مصرف سرانه در ایران 70کیلوگرم در سال برآورد می‌شود و با کاهش میزان آن احتمال افزایش بیماری هایی چون کمبود کلسیم، پوکی استخوان و ... قوت می گیرد.

با این تفاسیر اگر از آلودگی های شایع شده در خصوص شیر بگذریم، با این وضعیت گرانی های گاه و بیگاه ، شیر از سبد تعداد بیشتری از خانوارهای ایرانی حذف خواهد شد و باید منتظر ماند دید این وضعیت تا کی ادامه دار خواهد بود و چرا مسئولین فکری به حال نرخ لبنیات نمی کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوالقاسم رخشانی ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    1 0
    ممکن است در سمتشان تخصص ندارند و با پارتی بازی وارد شدند