چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷

سلامت نیوز :محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به مرگ کارگر در درگیری با عوامل سدمعبر شهرداری چنین واکنش نشان داده است: «سابقه بروز چنین درگیری‌هایی را داشته‌ایم» اما مسجدجامعی رییس شورای شهر گفته است: «شهرداری مستقیم و غیرمستقیم در قتل کارگر خدماتی دخیل است.» این درحالی است که شهردار منطقه و معاون خدمات شهری، نوک پیکان مسوولیت را در حادثه مرگ علی چراغی با پنجه‌بوکس کارگران پیمانکار شهرداری، به سمت پیمانکار نشانه رفته‌اند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که کارگران پیمانکار بازیافت شهرداری، سابقه‌دار بوده‌اند. پنج روز پس از فوت علی چراغی، پرونده قتل او توسط کارگران پیمانکار شهرداری در شورای شهر تهران گشوده شد.


آیا پیمانکارها را از میان لات‌ها انتخاب می‌کنیم؟
 محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران در واکنش به این حادثه با طرح این پرسش که پیمانکارها چگونه گزینش می‌شوند، گفت: آیا ما پیمانکارها را از میان لات‌ها انتخاب می‌کنیم؟ زیرا ادواتی که در این حادثه مورد استفاده قرار گرفته است، این سوال را ایجاد می‌کند. وی همچنین با اشاره به اینکه مرحوم چراغی چهار فرزند داشته است، گفت: آیا شهردار تهران سازوکاری برای احقاق حقوق این خانواده داشته است؟ سرخو با اشاره به حادثه فوت مرحوم چراغی، گفت: معاون خدمات شهری باید توضیح دهد که برون‌سپاری وظایف شهرداری به پیمانکارها با چه سازوکاری صورت می‌گیرد و مشخص شود که چه کارهایی را باید به پیمانکار داد و چه کارهایی را به پیمانکار واگذار نکرد.

آیا این مساله، حاکمیتی است یا اجرایی خواهد بود؟ معصومه ‌آباد، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز اعلام کرد: فوت مرحوم علی چراغی بر اثر ضرب‌وشتم توسط پیمانکاران شهرداری در حضور فرزند او بوده است. آباد با اشاره به اینکه حق حیات از حقوق شرعی و انسانی هر شهروندی است، گفت: این مساله آنقدر اهمیت دارد که شورا باید در جلسات زیادی به آن توجه داشته باشد.

وی با اشاره به فوت مرحوم علی چراغی در اثر درگیری با پیمانکاران شهرداری، گفت: مشاجره‌ای که می‌توانست با حضور پلیس 110 خاتمه پیدا کند با درگیری توسط پنجه بوکس به فوت این فرد که چهار فرزند دارد منجر می‌شود.

[quote-right]معاون خدمات شهری باید توضیح دهد که برون‌سپاری وظایف شهرداری به پیمانکارها با چه سازوکاری صورت می‌گیرد و مشخص شود که چه کارهایی را باید به پیمانکار داد و چه کارهایی را به پیمانکار واگذار نکرد. [/quote-right]

 

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه پیمانکاری که با مرحوم چراغی درگیر شده است، پیمانکار جمع‌آوری بازیافت و جمع‌آوری پسماند خشک و طرف قرارداد با شهرداری بوده است، از معاون خدمات شهری شهردار تهران خواست در این زمینه گزارشی ارایه دهد. رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تسلیت مرگ این کارگر گفت: این موضوع را به‌جد ریشه‌یابی و دنبال خواهیم کرد. شورا و شهرداری این موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی با دردناک‌خواندن واقعه‌ای که در منطقه چهار به وقوع پیوسته است، گفت: فوت دردناک کارگر حوزه شهری را که در حوزه تفکیک زباله فعالیت می‌کرد تسلیت می‌گوییم و به طور جد از دوستان می‌خواهم تا این موضوع را مانند موارد مشابه ریشه‌یابی کنند و به این مساله بپردازند. مسجدجامعی با تاکید بر اینکه شهرداری مستقیم و غیرمستقیم در قتل این کارگر دخیل است، افزود: با پرداختن به این موضوع باید از تکرار اینگونه مسایل جلوگیری و اهمیت آن معلوم شود.

 

از واژه «پنجه بوکس» در مورد کشته‌شدن کارگر بازیافت استفاده نکنند
همزمان؛ مجتبی عبداللهی، معاون خدمات و فضای سبز شهرداری تهران از اعضای شورای شهر خواست تا از واژه «پنجه بوکس» در مورد کشته‌شدن کارگر بازیافت استفاده نکنند، تا شهرداری طی 10 روز آینده کلیات و جزییات را به شورا ارایه دهد. وی ضمن ابراز تاسف از فوت مرحوم چراغی در اثر درگیری با پیمانکاران شهرداری، گفت: شهردار تهران بلافاصله پس از اطلاع‌یافتن از این موضوع، دستور رسیدگی داده است و من هم دستور رسیدگی داده‌ام و شخصا به این موضوع ورود پیدا کرده و گزارش مبسوطی به شورا ارایه خواهم داد.

 

معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری تهران درباره کشته‌شدن کارگر بازیافت گفت: فرد کشته‌شده دستفروش نبوده و درگیری هم نه با عوامل سدمعبر بلکه با عوامل پیمانکار بازیافت رخ داده است. وی گفت: حادثه پنجشنبه هفته گذشته رخ داد و متوفی یک‌هفته در بیمارستان بستری بود، اما باوجود تلاش‌های پیمانکار و پزشکان، «علی چراغی» جان خود را از دست داد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: پس از وقوع این حادثه، پیمانکار بلافاصله خود را به کلانتری معرفی کرد و آگاهی نیز وی را احضار و تشکیل پرونده صورت گرفته است. وی از اعضای شورای شهر خواست فرصت کوتاهی در اختیار شهرداری تهران قرار دهند، تا برای ارایه گزارش در مورد این حادثه کار کارشناسی صورت بگیرد. همچنین احمد مسجدجامعی با بیان اینکه شهرداری به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این حادثه نقش دارد، از معصومه آباد خواست به این خانواده سرزده و به‌عنوان مدافع حقوق شهروندان از سوی اعضای شورای شهر از این خانواده عذرخواهی کند.

 

[quote-left]رد کشته‌شده دستفروش نبوده و درگیری هم نه با عوامل سدمعبر بلکه با عوامل پیمانکار بازیافت رخ داده است. [/quote-left]

 مضروبان همسرم سابقه‌دار بوده‌اند
بعدازظهر دیروز معصومه آباد و مجتبی عبداللهی به جنوب تهران، نعمت‌آباد و خانه علی چراغی رفتند. همسر مرحوم چراغی از هزینه 18میلیون‌تومانی بیمارستان سخن گفت و اینکه شنیده است که مضروبان همسرش سابقه‌دار بوده‌اند.

او گفت که همسرش پیش از این خیاط بوده و اما پس از بیکارشدن یک‌ماهی برای تامین هزینه زندگی با وانت خریدوفروش ضایعات می‌کرد و به‌خاطر نداشتن پول رهن خانه با خانواده همسرم زندگی می‌کنیم.

در این دیدار چهار فرزند علی چراغی؛ دختر سه‌ساله، دختر دانشجو و دو پسر نوجوانش حاضر بوده‌اند. همچنین استاندار تهران دستور رسیدگی سریع به حادثه مرگ کارگر حوزه خدمات شهری را به فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ صادر کرد. حسین هاشمی ضمن عرض تسلیت به خانواده متوفی و ابراز همدردی با ایشان، دستور رسیدگی سریع و قاطع به این اتفاق ناگوار را به سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ صادر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha