دبیر انجمن داروسازان تهران، گفت: به دلیل نابسامانی عرضه فرآورده‌های گیاهی در عطاری‌ها این داروها بهتر است در داروخانه‌ها ارائه شود و فروش دارو با منشاء گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است.

سلامت نیوز: دبیر انجمن داروسازان تهران، گفت: به دلیل نابسامانی عرضه فرآورده‌های گیاهی در عطاری‌ها این داروها بهتر است در داروخانه‌ها ارائه شود و فروش دارو با منشاء گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شهاب‌الدین جنیدی جعفری، در نشست خبری کنگره ملی روز داروسازی و جشن بزرگداشت محمدبن زکریای رازی گفت: پنجم شهریور بهانه‌ای است تا داروسازان ضمن بررسی مسائل صنفی خود به تازه‌های این رشته نیز بپردازند. سال جاری با آرامش نسبی در داروسازی کشور مواجه بودیم و  نظام سلامت و سازمان غذا و دارو نیز در جهت رفاه حال بیماران گام‌های مؤثری برداشتند.

وی افزود: سال جاری بحث تعامل وزارت بهداشت و رفاه مطرح بوده است و درصد بیشتری از هزینه درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج با تدبیر دولت تدبیر و امید از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شده است و امروز شاهدیم که این بیماران تنها 10درصد هزینه‌های دارویی خود را پرداخت می‌کنند و گاهی نیز این هزینه‌ها رایگان است.

وی ادامه داد:‌ در رابطه با نوآوری‌های داروسازی باید گفت شرکت‌های داروسازی توانسته‌اند داروها را در مراحل تحقیق، ساخت آزمایشی، ورود به بازار و رقابت با داروهای مشابه خارجی تولید کنند.

دبیر انجمن داروسازان تهران، اظهار داشت: طی 36 سال گذشته تعداد داروخانه‌ها از هزار داروخانه برای 35 میلیون نفر در سال 57 به بیش از 10هزار داروخانه برای 75 میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: متأسفانه دانش داروسازان در حوزه‌های دارویی و توانایی آنها کمتر دیده شده است که این موضوع مشکلاتی را برای نظام سلامت ایجاد می‌کند، همچنین به نظر می‌رسد داروسازان از بابت چالش‌های گاه و بی‌گاه و بحث تعرفه‌گذاری نگرانی‌هایی دارند.

جنیدی جعفری گفت: امسال جشن روز داروسازی به همت انجمن داروسازان ایران با رویکرد طب سنتی و هماهنگ با بیانات مقام معظم رهبری در جهت احیاء طب سنتی از 30 مرداد تا 2 شهریور در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اهمیت فروش تمام داروها اعم از شیمیایی و گیاهی در داروخانه‌های واحد اظهار داشت: برخی داروها منشأ حیوانی، گروهی معدنی، دسته‌ای صناعی و گروهی نیز منشأ گیاهی دارند. ارائه داروهایی با منشأ گیاهی در داروخانه‌ای مجزا مشکلاتی برای داروسازان ایجاد می‌کند از طرفی به دلیل نابسامانی عرضه فرآورده‌های گیاهی در عطاری‌ها و عدم نظارت وزارت بهداشت به دلیل نظارتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد، این داروها بهتر است در داروخانه‌ها ارائه شود و فروش دارو با منشأ گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است.

محمدرضا دری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان تهران، افزود: نخستین باری است که در زمینه داروسازی بخش صنعت به دانشگاه متصل می‌شود و این کنگره دق‌البابی است تا رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه داروسازی و مسئولان ذیربط وزارتخانه‌ها در پنل‌های تخصصی شرکت کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان که می‌توانند ما را از وابستگی به کشورهای دیگر رهایی دهند با دانشگاه ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه از داروسازان داروخانه‌دار دعوت کرده‌ایم و می‌خواهیم جایگاه خدمت‌رسانی به بیماران را رشد دهیم و به استانداردهای مطلوب برسیم.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان تهران، تصریح کرد: ما نگرانیم تا اثربخشی داروسازان کشور را در داروخانه‌های فروش فرآورده‌های گیاهی اسیر کنیم زیرا با ایجاد داروخانه‌های گیاهی نه تنها خدمتی در این زمینه اضافه نکرده‌ایم بعد از مدتی به واسطه مشکلات مالی ناشی از ارائه داروهای گیاهی داروسازان دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد.

وی با بیان اهمیت داروهای گیاهی در درمان بیماری‌ها گفت: در گذشته هر قدر طبیبی درباره کاربرد داروهای گیاهی مهارت بیشتری داشته، حاذق‌تر بوده است.

دری درباره رایزنی شورای عالی بیمه برای پوشش بیمه‌ای داروهایی که برای گروه‌های خاص در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: در این زمینه تصمیم‌گیری شده است، تا سهم بیمار از پرداخت داروهایی که برای گروه‌های خاص مانند دیابت، صرع و MS وجود دارد بسیار ناچیز بوده و از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده شود، از طرفی درصد بسیاری از داروهای بیماران خاص به شکل رایگان بوده یعنی 100درصد قیمت دارو از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود. خوشبختانه در بخش داروهای ضد سرطان این رقم به 10درصد کاهش پیدا کرده است و بیمه‌های مکمل نیز در این زمینه کمک لازم را به بیماران دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha