چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸

پنج روز پس از درگذشت کارگری که از سوی ماموران سد معبر منطقه 4 شهرداری تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفت، روز گذشته شورای شهر تهران صحنه واکنش‌های متعدد به این ماجرا بود. ضمن اینکه شهردار تهران در تازه‌ترین واکنش خود به این حادثه با اعلام این مطلب که «سابقه بروز چنین درگیری‌هایی را داشته‌ایم»، گفت: همیشه این مشکل بوده و در برخی موارد هم ماموران شهرداری در سال‌های گذشته در این درگیری‌ها نقص عضو شده‌اند.

سلامت نیوز: پنج روز پس از درگذشت کارگری که از سوی ماموران سد معبر منطقه 4 شهرداری تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفت، روز گذشته شورای شهر تهران صحنه واکنش‌های متعدد به این ماجرا بود. ضمن اینکه شهردار تهران در تازه‌ترین واکنش خود به این حادثه با اعلام این مطلب که «سابقه بروز چنین درگیری‌هایی را داشته‌ایم»، گفت: همیشه این مشکل بوده و در برخی موارد هم ماموران شهرداری در سال‌های گذشته در این درگیری‌ها نقص عضو شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،محمدباقر قالیباف با اشاره به روند برخورد با مقصران این حادثه، عنوان کرد: مراجع قضایی باید به این قضیه رسیدگی کنند و در صلاحیت آنها است که بگویند چه کسی مقصر است، در عین حال هر کسی که مقصر باشد برخوردهای لازم با او انجام خواهد شد. احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران نیز در تازه‌ترین اظهارات خود با تاکید بر اینکه شهرداری مستقیم و غیرمستقیم در قتل این کارگر دخیل است، گفت: با پرداختن به این موضوع باید از تکرار اینگونه مسائل جلوگیری و اهمیت آن معلوم شود و شورای شهر تهران این موضوع را به جد ریشه‌یابی و دنبال خواهد کرد.

  روایت مرگ کارگر تفکیک زباله
«علی مثل هر روز صبح زود از من و بچه‌‌ها خداحافظی کرد و سرکار رفت. چند ساعت بعد، دقایقی قبل از حادثه هم تلفنی با نرگس فرزند سه ساله‌اش خوش و بش کرد. علی با وانت به‌ اتفاق ابوالفضل پسر بزرگترم از تهرانپارس در حال بازگشت بودند که توسط مأموران بازیافت متوقف شده و به گفته ابوالفضل، پدر از او خواست که در ماشین بماند تا بازگردد اما، بعد از چند دقیقه جر و بحث با ماموران ابوالفضل می‌بیند پدر با تلفن همراهش در حال صحبت با پلیس است که چند موتوری نیز به مأموران اضافه شده و یکی از آنها که تنومند‌تر بود از پشت پدرش را محکم گرفته و دیگری با پنجه‌بوکس بر گردن علی ضربه وارد کرد و بلافاصله علی به زمین افتاد. به گفته ابوالفضل شاهدان زیادی در صحنه بودند اما، جرأت مداخله نداشتند ولی با دیدن گریه ابوالفضل با پلیس ۱۱۰ و اورژانس تماس گرفته و علی را به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل کردند.» این روایت همسر علی چراغی کارگر تفکیک زباله‌ای است که طی هفته‌های گذشته در مقابل چشم پسرش از سوی ماموران گشت سد معبر منسوب به ناحیه 4 منطقه 4 شهرداری تهران با پنجه بوکس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از گذشت یک هفته، سرانجام روز پنجشنبه 23 مرداد در بیمارستان نور افشار تهران جان باخت.
  

کشته‌شدن کارگر خدماتی به شهرداری مربوط نیست
پس از انتشار خبر درگذشت علی چراغی، کارگر تفکیک زباله که از سوی ماموران شهرداری مورد ضرب و شتم قرار گرفت، جاوید، شهردار منطقه 4 تهران در نخستین واکنش خود ضمن رد مسئولیت شهرداری در این اتفاق گفت: این موضوع به شهرداری ارتباطی ندارد، اگر هم درگیری رخ داده بین عوامل پیمانکار بازیافت زباله‌ها و عواملی که زباله‌ها را استفاده می‌کنند، بوده است. این موضوع را می‌شود از خود پیمانکار پیگیری کرد. محمد چراغی برادر کارگر خدماتی اما در واکنش به سخنان شهردار منطقه چهار تهران که پیمانکار را مقصر اصلی این حادثه معرفی کرد، گفت: معاون عمرانی شهردار منطقه به همراه فردی که خود را مسئول بخش سلامت شهرداری معرفی می‌کرده است در طول یک هفته‌ای که برادرم بستری بود دو بار به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. او افزود: اگر این موضوع هیچ ارتباطی با شهرداری نداشته است، ماموران شهرداری به چه منظوری برای عیادت از برادرم به بیمارستان مراجعه کرده‌اند؟ انکار مسئولیت شهرداری در زمینه برخورد با کارگر تفکیک زباله و مقصر دانستن پیمانکار از سوی مسئولان شهرداری منطقه 4 در حالی است که بنا بر گزارش‌های موجود، به غیر از نیروهای رسمی، تمامی نیروهای اداری و عملیاتی شهرداری تهران از طریق پیمانکاران انجام می‌شود. ضمن اینکه تمامی این افراد با پوشش و امکاناتی که شهرداری در اختیار آنان می‌گذارد و با مشروعیت اجتماعی شهرداری در سطح شهر حضور پیدا می‌کنند. علاوه بر این، نظارت بر عملکرد پیمانکاران از جمله وظایف شهرداری است. 
  چنین برخورد‌هایی سابقه داشته است
در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران با اشاره به حادثه دلخراش مرگ یک کارگر توسط عوامل منسوب به شهرداری گفت: شهرداری باید توضیح دهد، پیمانکاران را بر چه اساسی انتخاب می‌کند. به گزارش ایلنا همچنین احمد حکیمی‌پور، عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه چنین برخورد‌هایی با دستفروشان و متخلفان سابقه داشته است، گفت: متاسفانه استانداردهای لازم برای تعیین پیمانکاران رعایت نمی‌شود. حسین‌ هاشمی، استاندار تهران نیز‌ در واکنش به مرگ کارگر تفکیک زباله دستور رسیدگی سریع و قاطع به این اتفاق ناگوار را صادر کرد.

 ارائه گزارش طی 10 روز آینده!
معاون خدمات شهری شهردار تهران ضمن ابراز تاسف از فوت مرحوم چراغی در اثر درگیری با پیمانکاران شهرداری، گفت: شهردار تهران بلافاصله پس از اطلاع یافتن از این موضوع دستور رسیدگی داده است و من هم دستور رسیدگی داده‌ام و شخصا به این موضوع ورود پیدا کرده و گزارش مبسوطی به شورا ارائه خواهم داد. مجتبی عبداللهی با حضور در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران گفت: ایشان دستفروش نبوده و درگیری با سد معبر و مواردی از این دست اتفاق نیفتاده است. پیرو پیگیری‌هایی که صورت گرفته با توجه به اینکه تقریبا همه کارها در شهرداری توسط پیمانکار‌ها صورت می‌گیرد، عوامل پیمانکار بازیافت و پیمانکار مواد خشک با ایشان درگیر شده‌اند که علت موضوع مشخص نیست .او با بیان اینکه مدیریت پیمانکاری بلافاصله خود را به کلانتری معرفی کرده است، گفت: این فرد چند بار به کلانتری احضار شده است و تشکیل پرونده هم صورت گرفته است. معاون خدمات شهری افزود: نباید از این جمله که گفته می‌شود احتمالا با پنجه بوکس به فرد ضربه زده شده، استفاده کنیم.
 

شهرداری نمی تواند شانه خالی کند
حسین احمدی‌نیاز، حقوقدان با تاکید بر مسئولیت شهرداری تهران در مرگ علی چراغی می‌گوید: طبق اصل 22 قانون اساسی جان، حیثیت، شغل و مسکن افراد مصون از تعرض است. ضمن اینکه طبق قانون مسئولیت مدنی، شهرداری تهران دارای مسئولیت عام است یعنی، پیمانکار،  چه کارگر چه ماموران شهرداری به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در فعل و انفعال کاریشان زیرمجموعه شهرداری محسوب می‌شوند. این حقوقدان در ادامه تصریح می‌کند: این حادثه قتل عمد بوده است و در این مورد باید دادستان محترم تهران ورود پیدا کند. در این مورد دادستان تشخیص می‌دهد که چه کسی مقصر است. در نتیجه اظهارات شهرداری نافی مسئولیت آنان نیست و شهرداری نمی‌تواند از این بار شانه خالی کند. او با بیان اینکه احتمالاً وکالت خانواده چراغی را برعهده می‌گیرد، عنوان می‌کند: درست است که فرد خاطی از نیروهای پیمانکار بوده است اما، شهرداری به دلیل نظارت بر پیمانکاران مسئولیت تام دارد و نمی تواند این مورد را نادیده بگیرد. علی صابری، عضو حقوقدان شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با آرمان با تاکید بر ابعاد مختلف ماجرا می‌گوید: مطمئنا تمامی مسئولیت این ماجرا به شهرداری برنمی‌گردد به این معنی که، مسائل مربوط به تحمل مجازات و جبران خسارات این ماجرا نه به شهرداری و نه پیمانکار بلکه به شخص متخلف مربوط است. او در ادامه خاطرنشان می‌کند: شهرداری اما در این زمینه از حیث مسئولیت اجتماعی که برعهده دارد باید پاسخگو باشد و مسئول است چراکه کنترل، نظارت، استخدام و نحوه فعالیت شرکت‌های پیمانکار مربوط به شهرداری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha