چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 118227

یک پزشک کودکان ضمن تاکید بر اهمیت خواب کافی و مناسب در تمام سنین و از جمله در کودکی و نوزادی، تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم نورون‌ها، ساماندهی یادگیری، حافظه و رشد کودکان و نوجوانان را از عملکردهای ویژه خواب به دلیل ترشح بیشتر هورمون رشد هنگام خواب، خواند.

سلامت نیوز: یک پزشک کودکان ضمن تاکید بر اهمیت خواب کافی و مناسب در تمام سنین و از جمله در کودکی و نوزادی، تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم نورون‌ها، ساماندهی یادگیری، حافظه و رشد کودکان و نوجوانان را از عملکردهای ویژه خواب به دلیل ترشح بیشتر هورمون رشد هنگام خواب، خواند.

دکتر خندان بارانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اهمیت خواب کافی در کودکان، گفت: در رابطه با کودکان 7 تا 12 ساله باید گفت که در این سن با افزایش روابط اجتماعی، مدرسه و فعالیت‌های خانوادگی، ساعت خواب شبانه کودک با تاخیر روبرو شده و کاهش می‌یابد. اگرچه کودکان در این سن به ۹ تا ۱۲ ساعت خواب شبانه روز نیاز دارند؛ اما میانگین خواب آن‌ها تنها ۹ ساعت است.

وی افزود: خواب مناسب به همان اندازه دوران کودکی، برای سلامتی نوجوانان هم لازم است. البته کارشناسان دریافته‌اند که ممکن است نوجوانان بیشتر از زمان کودکی‌شان بخوابند. اگر چه فشارهای اجتماعی در این سن مانع از خوب خوابیدن نوجوانان می‌شود، اما بدن آن‌ها به ۶ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد.

بارانی ادامه داد: توصیه می‌شود که به هیچ وجه درس خواندن بهانه‌ای برای عوض شدن خواب شبانه با خواب در طول روز نشود. مطمئنا مطالبی که در آخر شب یاد گرفته‌ می‌شود نسبت به مطالب خوانده شده در صبح از ماندگاری کمتری برخوردار است.

وی تاکید کرد: تعداد زیادی از کودکان هنگام خواب باید با وسیله‌ای بازی کرده و سرگرم شوند. والدین این کودکان می‌توانند کودکان‌شان را با وسایل سرگرمی و در سن‌های بالاتر با قصه‌های شبانه به بستر خواب بفرستند.

بارانی خاطرنشان کرد: اینکه تعدادی از کودکان تا نیمه‌های شب به بازی‌های رایانه‌ای مشغول هستند کاملا برای روان کودک خطرناک است و در آینده از او فردی خشن که در لحظات سخت بدترین تصمیمات را می‌گیرد، می‌سازد.

وی افزود: هنگام خواب مغز از برخی کارکردهای حیاتی برخوردار است که در بیداری نمی‌تواند آنها را انجام دهد. اگرچه هنوز داده‌های قطعی وجود ندارد، اما ارتباط کمبود مزمن خواب با بیماری‌های جسمانی جدی از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی مشخص شده است. از نوزادی تا بزرگسالی، تغییرات محسوسی در مقدار خواب مورد نیاز روزانه، مقدار زمانی که در هر مرحله صرف خوابیدن می‌شود و سهولت به خواب رفتن و در خواب ماندن، وجود دارد. نوزادان در طول روز 16 تا ۱۸ ساعت می‌خوابند.

وی تصریح کرد: خواب کمتر از هشت ساعت در کودکان می‌تواند خطرناک باشد و امکان ابتلا به دیابت یا همان مرض قند را در آنها افزایش می‌دهد. خواب مناسب (مانند خواب ظهر) انرژی لازم را جهت پرداختن به امور روزمره در فرد را تامین می‌کند و در صورت بی‌توجهی به کیفیت خواب، خستگی روزانه، بی‌انرژی بودن، بیقراری، پرخاشگری و عدم وجود تمرکز در انجام کارهای روزانه را در فرد ایجاد می‌کند.

بارانی بیان کرد: بهتر است محل مناسب و تاریک و کم سروصدایی به طور ثابت برای خواب تعریف شود و جای خواب تغییر نکند. همچنین در افراد بزرگ‌تر استفاده از دوش آب ملایم قبل از خواب، می‌تواند باعث آرامش اعصاب و خواب راحت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha