چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 118265

یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سوء مدیریت باعث بحران آب در جنوب تهران است نه بی آبی، گفت: جنوب تهران دو مشکل دارد یکی بی آبی ودیگری سوء مدیریت. بی توجهی برخی از مسئولان به ویژه سازمان آب تهران باعث شده تا یک جرعه آب گورا از گلوی مردم محله‌های جنوب شهر پایین نرود. محله‌هایی مانند محله خلیج فارس شمالی در منطقه 18 و همچنین بخشی از محله اسماعیل آباد منطقه 19 (علی آباد) از نعمت داشتن آب شرب پیوسته محروم هستند.

سلامت نیوز: یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سوء مدیریت باعث بحران آب در جنوب تهران است نه بی آبی، گفت: جنوب تهران دو مشکل دارد یکی بی آبی ودیگری سوء مدیریت. بی توجهی برخی از مسئولان به ویژه سازمان آب تهران باعث شده تا یک جرعه آب گورا از گلوی مردم محله‌های جنوب شهر پایین نرود. محله‌هایی مانند محله خلیج فارس شمالی در منطقه 18 و همچنین بخشی از محله اسماعیل آباد منطقه 19 (علی آباد) از نعمت داشتن آب شرب پیوسته محروم هستند.

محسن پیرهادی در گفتگو با مهر با اشاره به گزارش هایی  که  شرکت آبفای تهران به تازگی ارائه کرده و نشان می دهد که ذخیره آبی سدهای لار و لتیان به مهرماه نیز نمی رسد گفت:  به عبارت ساده تر باید بیان کرد که تهرانی ها تنها تا 40 روز دیگر می توانند از آخرین ذخایر آب این سدها برای مصارف خود استفاده کنند. این هشدار جدی است و این بحران شهر تهران را در حالت اضطرار قرار داده است. اگر فکری به حال کم آبی تهران آن هم با جمعیت ساکن 10میلیون نفری نشود، معلوم نیست که باید شاهد چه پیش آمدی باشیم.

پیرهادی تاکید کرد: طبق گزارشی که شرکت آبفای تهران ارائه کرده است؛ ‌نیازآبی شهر تهران درسال 93،یك میلیاردو 35میلیون مترمكعب است. این در حالی است که هر سال مسئولان آبفای تهران باهمكاری آب منطقه ای از سدلار آب را به لتیان انتقال داده اند که البته امسال نیز با این مشکلات رو به رو هستند. ازابتدای سال تا امروز 26 میلیون مترمكعب كاهش برداشت آب از سدلتیان وجود داشته است. درحال حاضرحجم آب لتیان به 50 میلیون مترمكعب رسیده است. این در حالی است که تا امروز 375 میلیون مترمكعب آب در استان از ابتدای سال تولید شده است و كمترین برداشت آب ازسد لتیان بوده است. همچنین درحال حاضر سد لار 50 میلیون متر مكعب و سدلتیان 48 میلیون مترمكعب آب دارد.

بحران بی آبی شهریور ماه به سراغ تهرانی ها می‌آید

وی با بیان این که تهرانی ها در شهریور ماه با بحران کمبود آب روبه رو می شوند، گفت: بحران کمبود آب می تواند در شرایط کنونی از بحران هایی مانند سیل و زلزله مدیریت به مراتب سخت تری را داشته باشد. آب مایه حیات است و تحمل کم آبی برای شهر پر جمعیتی مانند تهران واقعا سخت و طاقت فرساست.

با کاهش فشار آب کمبود را مدیریت کرده اند

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: تا امروز با کاهش فشار آب سعی شده است تا مشکل کم آبی در تهران کنترل شود اما با توجه به مصرف بالای سرانه آب در کشور و به ویژه در تهران و احتمال نبود بارش باران در فصل پاییز می توان به این مساله اشاره کرد که تهران تا شهریور ماه آب دارد و بعد از آن با بحران بزرگ بی آبی رو به رو می شود چرا که دیگر امکان برداشت آب از دو سد لار و لتیان وجود ندارد.

کدام پهنه های تهران بی آب ترند

پیرهادی با بیان این که نمی توان پهنه های بحران کم آبی را در تهران مشخص کرد اما به نظر می رسد که این بحران در پهنه غرب و جنوب غربی تهران بیشتر است، گفت: اگر پروژه بزرگ آبی منطقه بعثت تادو ماه آینده افتتاح شود،بار تصفیه خانه 3 و 4 جنوب شرقی تهران كمتر شده و می‌توان آب را به غرب تهران انتقال داد. اما باید به این مساله نیز اشاره کرد که شمال شرق تهران نیز با مشکل بزرگ کم آبی روبه رو خواهد شد.

صرفه جویی نکنیم جیره بندی آب داریم

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که  یکی از مشکلات امسال در شهر تهران، کم‌آبی است تصریح کرد:  اگرصرفه‌ جویی 25 درصدی نداشته باشیم دچار جیره‌بندی آب و مشکلات خواهیم شد. همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران خارج شویم.

پیرهادی با اشاره به این که 3 میلیون و 800 هزار مشترك آب درتهران داریم گفت: از این تعداد 400 هزار مشترك غیر مسكونی و 3میلیون و 400 هزارمشترك مسكونی هستند. ازمیان مشتركان مسكونی دومیلیون و 700 هزارنفر زیر 20میلیون مترمكعب یا همان حد استاندارد مصرف دارند این در حالی است که 700هزار نفر بیش از حد استاندارد و تا 42 درصد آب تهران را مصرف می كنند.

کدام مناطق تهران بیشترین قطعی آب را دارند

وی با اشاره به مشکلات آبی شهروندان مناطق 18 و 19 تهران گفت: کم توجهی سازمانهای مسئول در قبال تامین آب در برخی از مناطق و محله های شهر تهران باعث شده تا شهروندان ساکن در این محله ها که عموما از اقشار کم درآمد و ضعیف هستند با مشکل مواجه باشند. نمونه آن نیز محله خلیج فارس شمالی در منطقه 18 تهران است که با مشکل قطع مکرر آب و برق دست به گریبان هستند.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: با پیگیریهایی که شورایاری محله خلیج فارس شمالی انجام داد در سال 88 وزارت راه و شهرسازی 12 هزار و 500 متر مربع زمین به سازمان آب و فاضلاب تهران در جنوب غرب تهران واگذار کرد. هرچند کاربری این زمین فضای سبز بود اما برای رفع مشکلات این محله به کاربری تأسیسات تغییر داده شد. در سال 89 زمان شهردار وقت آقای مداحی کلنگ این پروژه را به زمین زد. در طراحی اولیه مخزن آبی که قرار بود برای این محله ساخته شود 20 هزار  متر مکعب در نظر گرفته شد این در حالی است که تا الان که نزدیک به 5 سال می گذرد تنها 10 هزار متر مکعب از این مخزن ساخته شده است و برای مابقی آن باید تامین بودجه شود.

پیرهادی درباره دلیل بهره برداری نشدن از این مخزن آب گفت:  دلیل این عدم بهره برداری نیز نصب نشدن تأسیسات پمپاژ مورد نیاز در این مخزن بوده است. برای نصب تاسیسات دستگاه پمپاژ نیاز به 8.5میلیارد بودجه است که تاکنون تامین اعتبار نشده است. البته اکنون با یک پیمانکار قراردادی در حدود 2تا 3میلیارد تومان منعقد شده است تا تنها پمپاژ آب را از این مخزن انجام دهد که متاسفانه این قرارداد در شرایطی منعقد شده است که با توجه به مشکل قطعی برق در این محله باز هم مشکل حل نشده و آب قطع خواهد شد.

در حال حاضر آب این محله از طریق 8 تا 9 حلقه چاه به صورت مستقیم تامین می شود با راه اندازی مخزن آب 4،5 حلقه چاه نیاز شهروندان را برآورده خواهد کرد.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: در بخش علی آباد محله اسماعیل آباد منطقه 19 نیز حدود 30خانوار و 300 واحد تولیدی وجود دارد که بدون آب شرب هستند. البته خود اهالی چند حلقه چاه برای تامین آب محله خود ایجاد کرده اند اما همچنان کم آبی در این محله نیز بیداد می کند. از طرفی وضعیت بهداشتی آب چاه های مورد استفاده با توجه به وجود چاههای فاضلاب نگران کننده است .

مشکل پرتی آب را حاکمیتی حل کنیم

پیرهادی با بیان این که 30 درصد شبکه آب رسانی پایتخت فرسوده است، گفت: مشکل فرسودگی شبکه آب رسانی پایتخت را می توان حاکمیتی حل کرد و دولت، مجلس و شهرداری با کمک هم تجهیزات آب رسانی را نوسازی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha