چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰

یک پزشک و کارشناس اعتیاد گفت: در حال حاضر یکی از اعتیادآورترین موادمخدر در جهان نیکوتین به شمار می رود در حالی که پیش از این، کوکائین و شیشه به عنوان اعتیادآورترین موادمخدر بوده است.

سلامت نیوز: یک پزشک و کارشناس اعتیاد گفت: در حال حاضر یکی از اعتیادآورترین موادمخدر در جهان نیکوتین به شمار می رود در حالی که پیش از این، کوکائین و شیشه به عنوان اعتیادآورترین موادمخدر بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «شهرام نادری» در نخستین سمینار اعتیاد و روشهای نوین پیشگیری و درمان افزود: با توجه به اینکه اعتیاد آوری و شدت اعتیاد موادمخدر با هم متفاوت است اما می توان گفت شروع اعتیاد در نیکوتین بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه اعتیادآوری هروئین از نیکوتین دیرتر است، اظهار داشت: برای اینکه هر فردی مبتلا به اعتیاد از طریق هروئین و دیگر موادمخدر نشود باید به او یاد دهیم که این مواد را برای اولین بار امتحان نکند.


** افراد سیگاری بیشتر امکان اعتیادشان وجود دارد

نادری افزود: زمانی هم که افراد سیگاری از سیگار استفاده می کنند بیشتر امکان معتاد شدن آنها وجود دارد.



** اعتیادآوری الکل پایین است

وی با بیان اینکه اکنون ماده مخدر با شدت اعتیادآوری پایین، الکل است، ادامه داد: در صورتی که فردی اعتیاد به الکل داشته باشد، بر روی تمام سیستم بدنی او تاثیر می گذارد.

وی گفت: اکنون برخی از افراد در جهان استفاده از الکل روی سفره شام آنها مانند یک پارچ آب بر سر سفره ما است اما اگر زمانی اعتیاد به دیگر موادمخدر در این افراد وجود داشته باشد، موضوع خیلی وحشتناک ترمی شود.



***اعتیاد با استرس عجین است

این پزشک و کارشناس اعتیاد گفت: اعتیاد با استرس عجین شده است و کسانی که معتاد هستند استرس زیادی دارند.

وی اضافه کرد: از آنجا که در اعتیاد معمولا لذت ایجاد می شود و در صورتی که دسترسی به مواد قطع شود فرد دچار ناراحتی و خماری می شود و اضطراب و استرسش بیشتر می شود.



**عوامل اعتیاد به شیشه

نادری در ادامه عوامل اعتیاد به شیشه را عوامل محیطی، استرس و یکبار مصرف کردن این ماده مخدر عنوان کرد و گفت: استرس و لغزش و یک بار مصرف مواد مخدر با افزایش شدید وسوسه برای مصرف مواد ارتباط خاصی دارد.

وی ابراز امیدواری نمود با ارائه آموزش به خانواده ها و آگاه کردن جوانان بتوان از افزایش تعداد افراد معتاد در کشور جلوگیری کرد.

مسوول برگزاری اولین سمینار اعتیاد و روش های نوین پیشگیری و درمان نیز گفت: در این سمینار تلاش شده تا دو رویکرد درمان دارویی و دستاوردهای جدید در زمینه اعتیاد و داروهای درمان اعتیاد بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

«مهدی ظهیری» افزود: در این سمینار پزشکان عمومی، روانپزشک، روانشناس و متخصصان بیهوشی حضور دارند تا در مدت سه روز برگزاری سمینار با دستاوردهای جدید دارویی و راههای بهتر پیشگیری از اعتیاد بیش از پیش آشنا شوند.

وی ادامه داد: در این سمینار اساتید برجسته، پزشکان و کارشناسان اعتیاد در قالب کارگاه های آموزشی روشهای نوین پیشگیری و درمان را مطرح می کنند.

ظهیری محور اصلی کارگاههای این سمینار را اساس تغییرات سلولی و مولکولی سیستم عصبی بر اثر وابستگی به موادر مخدر، تاریخ سیاستگذاری های کلان اعتیاد، الگوی تکاملی اعتیاد، ژنتیک در اعتیاد، ماده مخدر شیشه، کلیات درمان های دارویی شیشه، نقش استرس در اعتیاد، درمان دارویی اختلالات همراه اعتیاد، وابستگی به داروهای خواب آور، آموزش خانواده ها، وابستگی به نیکوتین و الکل و مشکلات روانی همراه در سوء مصرف موادمخدر عنوان کرد.

اولین سمینار اعتیاد و روشهای نوین پیشگیری و درمان از 29 تا 31 مرداد با همکاری شرکت داروسازی عبیدی و معاونت اجتماعی و سلامت شهرداری تهران در سالن همایش های معاونت اجتماعی و فرهنگی امام علی (ع) منطقه 22 شهرداری تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha