چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 118272

مدیر کل نظارت بر غذای وزارت بهداشت گفت: هر فرد باید در طول سال بیش از ۱۰۰ لیتر شیر مصرف کند در حالی که این میزان در کشور به طور متوسط زیر ۶۰ لیتر است بنابراین دولت و شورای عالی سلامت درصدد است تا با تمهیداتی از جمله فرهنگ سازی و پرداخت یارانه سرانه مصرف شیر را در کشور بالا ببرد.

هر فرد باید در طول سال چند لیتر شیر مصرف کند؟

سلامت نیوز: مدیر کل نظارت بر غذای وزارت بهداشت گفت: هر فرد باید در طول سال بیش از ۱۰۰ لیتر شیر مصرف کند در حالی که این میزان در کشور به طور متوسط زیر ۶۰ لیتر است بنابراین دولت و شورای عالی سلامت درصدد است تا با تمهیداتی از جمله فرهنگ سازی و پرداخت یارانه سرانه مصرف شیر را در کشور بالا ببرد.

هدایت حسینی در گفت و گو با فارس گفت: متأسفانه سرانه مصرف شیر در کشور ما بسیار پایین است و این یکی از نگرانی های وزارت بهداشت است که در اردیبهشت امسال در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس جمهوری نیز مطرح شد. وی گفت: سرانه مصرف شیر هر فرد در سال باید بالای ۱۰۰ لیتر باشد اما این میزان برای هر ایرانی کمتر از ۶۰ لیتر است بنابراین نباید کاری کنیم که سرانه مصرف شیر در کشور پایین بیاید و بلکه بر اساس مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار است اقداماتی انجام شود که سرانه مصرف شیر در کشور بالا برود.

وی گفت: برای افزایش سرانه مصرف شیر هم باید فرهنگ سازی صورت بگیرد تا مردم شیر را در سبد غذایی روزانه شان قرار دهند و هم باید فرآهم آوری و دسترسی مردم به شیر سالم و با قیمت مناسب وجود داشته باشد. حسینی افزود:‌ یکی از اقداماتی که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوب شد، توزیع شیر رایگان در مدارس برای دانش آموزان بود، اقدام دیگر تأمین یارانه برای شیر است تا شیر ارزان و سالم در اختیار مردم قرار بگیرد.

مدیر کل نظارت بر غذای وزارت بهداشت گفت:‌ شیرهایی که اکنون در بازار هستند مورد تأیید وزارت بهداشت است و مشکلی ندارند و سازمان غذا و دارو به طور مستمر بر کیفیت شیرهای موجود در بازار نظارت دارد و هر زمان محصولی دارای مشکل باشد به سرعت از بازار جمع می شود.

شیر جزو مواد اصلی تأمین کننده کلسیم بدن انسان است که تقریباً جایگزین مناسب تری ندارد، کمبود کلسیم عامل مهم بروز پوکی استخوان در سنین بالاتر است، بدن انسان در تمام عمر به کلسیم نیاز دارد و به خصوص تا سن ۱۸ سالگی که ذخیره کلسیم بدن انجام می‌شود باید هر روز شیر مصرف شود بنابراین به هیچوجه نباید شیر از سبد غذایی افراد به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان حذف شود.

البته مسئولان نظام سلامت توصیه می‌کنند برای جلوگیری از رسوب چربی در رگها و پیشگیری از بیماریهای قلبی، از شیرهای کم چرب استفاده شود زیرا چربی حیوانی موجود در شیر می‌تواند از این نظر مضر باشد ضمن اینکه جذب کلسیم در شیرهای کم چرب بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha