رئیس شورای شهر تهران شامگاه سه‌شنبه (28 مرداد) در منزل «علی‌چراغی» کارگر خدماتی که به تازگی براثر جراحات ناشی از ضرب و شتم ماموران پیمانی شهرداری تهران درگذشته است حاضر شد و با اعضای خانواده وی دیدار کرد.

نقش شهرداری تهران در قتل کارگر بازیافت قابل کتمان نیست

سلامت نیوز: رئیس شورای شهر تهران شامگاه سه‌شنبه (28 مرداد) در منزل «علی‌چراغی» کارگر خدماتی که به تازگی براثر جراحات ناشی از ضرب و شتم ماموران پیمانی شهرداری تهران درگذشته است حاضر شد و با اعضای خانواده وی دیدار کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «احمد مسجد جامعی» در این دیدار پیام و همدردی اعضای شوای شهر تهران را به خانواده چراغی اعلام کرد و در ادامه خواست تا مشاهدات و شنیده‌های خود از چگونگی وقوع این حادثه را بازگو کنند که «ابوالفضل چراغی» پسر بزرگ علی چراغی و همچنین محمد چراغی بردار کارگر مقتول به بیان مشاهدات و شنیده‌های خود از نحوه وقوع درگیری، چگونگی مجروح شدن مرحوم چراغی و نحوه پیگیری‌های درمانی و قضایی وی پرداختند.

ابوالفضل چراغی بار دیگر با یادآوری مشاهدات خود از روز حادثه گفت: این اولین روزی بود که پدرم را در کارش همراهی می‌کردم. محمد چراغی نیز گفت: برادرم تا سال قبل به شغل خیاطی مشغول بود که از ابتدای سال جاری تصمیم گرفت تا با خرید فروش ضایعات معاش خود را تامین کند.

وی بابیان اینکه پس از حادثه مسئول حقوقی و سلامت منطقه چهار شهرداری یک نوبت به قصد عیادت در بیمارستان امام حسین حاضر شد، گفت: با وجود امکانات ناکافی بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ما هیچ توقعی از شهرداری نداشتیم اما آن‌ها به اصرار ۵ میلیون تومان به حساب من ریختند و در تماس‌های تلفنی خود بدون انکه به درخواست مبنی بر تعیین یک قرار گفت‌وگو توجه کنند فقط از ما می‌خواستند تا با هزینه‌ آن‌ها برای انتقال برادرم به یک بیمارستان خصوصی اقدام کنیم که در ‌‌نهایت خانواده چراغی بدون استفاده از کمک ان‌ها با صرف ۱۸ میلیون تومان برادرم را به بیمارستان خصوصی نور افشار منتقل کردند.

وی افزود: علاوه براین زمانی که درصدد تکمیل پرونده قضایی بودیم در کلانتری ۱۲۶ تهران پارس برای دو روز با مشکلاتی همچون نبود سرباز جهت ارسال پرونده به دادسرا مواجه بودیم که در ‌‌نهایت پس از تماس با ۱۹۷ توانستیم از کلانتری یک سرباز بگیریم که تازه آنهم هیچ آشنایی با مراحل اداری تکمیل پرونده نداشت و در عمل خودمان پیگیر سیر قضایی پرونده شدیم.

وی همچنین با اشاره به بازتاب رسانه‌ای پرونده فوت بردارش گفت: واقعیت این است که‌‌ همان روزهای بستری شدن برادرم در بیمارستان امام حسین خبرنگار صدا و سیما به اتفاق فیلمبردار برای تهیه گزارش در محل حاضر شدند و با همه ما گفت‌و‌گو کردند که در ‌‌نهایت هیچ خبری از این ماجرا پخش نشد تا اینکه سه روز پس از درگذشت بردارم تازه مردم از طریق خبرگزاری ایلنا در جریان حادثه قرار گرفتند.

همچنین در جریان این دیدار برخی از اعضای خانواده چراغی بابیان اینکه نحوه برخورد ماموران رفع سد معبر با شهروندان خصوصا کسبه محترمانه نیست، افزودند: نبود نظارت شهرداری بر سابقه چنین افرادری باعث بروز حادثه منجر به فوت مرحوم چراغی شده است و چنانچه این مسئله برطرف نشود در آینده نزدیک بازهم اعضای شورای شهر باید برای عرض تسلیت در خانواده یکی دیگر شهروندان حاضر شوند.

تاکید بر نقش شهرداری
در ادامه این دیدار احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران پس از مطالعه اوراق مربوط به استشهاد شاهدان حادثه، با ابزار تاسف مجدد از اتفاق رخ داده، گفت: طبق شهادت‌ رسمی حاضران در محل حادثه نقش عوامل شهرداری در وقوع این حادثه مسلم و غیر قابل کتمان است.

وی بابیان اینکه نزاع منجر به فوت مرحوم چراغی در چارچوب حقوق شهروندی قابل پیگیری است، افزود: براساس شنیده‌ها و گواهی شاهدان مرحوم زمانی که قصد داشت تا بصورت مسالمت آمیز از ماموران انتظامی برای پایان دادن به دعوی کمک بیگرد مورد حمله قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه حتی اگر در این اتفاق پای ماموران شهرداری در میان نبود باز هم شورای شهر تهران حسب وظیفه قانونی خود موظف بود تا در راستای تامین حقوق شهروندی ساکنان تهران این اقدام را پیگیری کند، گفت: در این حادثه برخوردی که توسط ماموران شهرداری صورت گرفته است ظالمانه و غیر انسانی است، چرا که یک شهروند در مقابل چشمان شهروندانی که یکی از آن‌ها فرزند وی بوده است مورد فحاشی و برخورد فیزیکی شدید قرار گرفته و کرامت و حقوق انسانی او نادیده گرفته شده است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه بابیان اینکه در این دوره از شورای شهر حساسیت اعضا در مورد رعایت حقوق شهروندی بسیار زیاد شده است، گفت: رعایت حرمت جان، حیثیت و سلامتی تک تک شهروندان باید توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی محترم شمرده شود و اینکه در این حادثه شاهد حرمت شکنی کرامت انسانی شهروندان از سوی عوامل شهردای به عنوان افراد مسئول هستیم بر حساسیت موضوع اضافه می‌کند.

وی درباره این حادثه گفت: انعکاس چنین حوادثی باعث افزایش حساسیت‌های جامعه نسبت به اهمیت مسئله حقوق شهروندی می‌شود.

وی همچنین در خصوص وظایفی که شورای شهر در خصوص چگونگی پیگیری ماجرای حادثه منجر به فوت مرحوم چراغی برعهده دارد گفت: یک بحث مربوط به سیر قضایی برای تحت پیگرد قرار دادن متهمان این حادثه است که باید طبق قانون دنبال شود و البته شورای شهر نیز در این خصوص به خانواده آقای چراغی کمک‌ خواهد کرد.

مسجد جامعی همچنین بابیان اینکه شورای شهر تهران حسب وظیف قانونی خود در خصوص پیگیری کارهای اداری مربوط به مسائل بستری و درمان مرحوم چراغی به خانواده او کمک خواهد کرد، ادامه داد: البته همانطور که گفتم بر اساس شواهد موجود نقش عوامل شهرداری در بروز این حادثه غیر قابل انکار است و به همین دلیل شورای شهر تهران وظیفه دارد تا علاوه بر فرهنگ سازی و اشاعه مسئله الزامی بودن رعایت حقوق شهروندی از طریق کمسیون‌های مربوطه در خصوص اصلاح قوانینی که به چگونگی استخدام و برخورد عوامل شهرداری مربوط می‌شود اقدام کند.

وی در عین حال در خصوص اظهارات اخیر شهردار منطقه چهار که گفته بود عوامل بروز این حادثه در استخدام پیمانکار هستند و به شهرداری ربطی ندارند، گفت: از شهردار منطقه انتظار می‌رفت که پس از وقوع حادثه از طریق مقامات مافوق شهردای، شورای شهر را مطلع می‌کرد. حقیقت این است که در این حادثه تلخ علاوه بر تاخیر ایجاد شده، شهرداری هم باید مانند پیمانکار پاسخگو باشد.

مسجد جامعی که معتقد است با پیگیری‌های شورای شهر تهران مسئله پاسخگویی در برابر رعایت حقوق شهروندی امروز بیش از هر زمان دیگری در شهر تهران و به ویژه مجموعه شهرداری تهران مورد توجه مقامات مسئول قرار دارد، گفت: اگر سابق بر این موارد نقض حقوق شهروندی امری عادی تلقی می‌شد به عنوان نمونه بعد از حادثه آتشسوزی خیابان جمهوری با پیگیری شورای شهر و رسانه‌ها امروز مدیریت شهری خود را در برابر افکار عمومی شهروندان بیش از گذشته پاسخگو می‌داند و برای همین است که وقتی موضوع رسانه‌ای می‌شود شهردار عذر خواهی می‌کند.

وی همچنین در خصوص گلایه خانواده مرحوم چراغی از آنچه که تعلل عوامل کلانتری ۱۲۶ تهران پارس برای تکمیل مراحل قضایی این پرونده گفت: البته در چنین موارد حساسی نباید چنین اتفاقی رخ دهد و از این بابت موضوع جای رسیدگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha