پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 118302

گاهی با بروز عوامل گوناگونی مانند رشد برآمدگی زیر پوست و لرزش دست روی بدن سوالات زیادی برایمان پیش می آید که آیا این برآمدگی پوستی، یا لرزش دست و یا خط های زیر ناخن جای نگرانی دارد یا نه؟

6علامت هشدار دهنده که خبر از بیماری میدهد

سلامت نیوز: گاهی با بروز عوامل گوناگونی مانند رشد برآمدگی زیر پوست و لرزش دست روی بدن سوالات زیادی برایمان پیش می آید که آیا این برآمدگی پوستی، یا لرزش دست و یا خط های زیر ناخن جای نگرانی دارد یا نه؟

محسن با احساس برآمدگی روی پوست دستش به پزشک مراجعه می کند اما قبل از آن مطلبی را در نیوزویک مطالعه می کند که در آن درباره زگیل های پوستی توضیحاتی داده شده است.

۱ - برآمدگی های پوستی

به احتمال زیاد برآمدگی، زگیل، خال یا توده های خوش خیم با بالا رفتن سن به وجود می آید یکی از شایع ترین برآمدگی ها کراتور سبورئیک است که اغلب به صورت موجی روی صورت، سینه یا شانه ظاهر می شود. برآمدگی دیگری که شایع است پوست های اضافه است که روی گردن، زیر بغل یا جاهایی که پوست به هم ساییده می شود، ظاهر می شود. این برآمدگی ها را می توان نادیده گرفت یا این که از پزشک خواست که آن را خارج کند.اما، این برآمدگی ممکن است، از علایم سرطان پوست باشد. به طور منظم خود را معاینه کنید و هر نوع برآمدگی غیرعادی را به پزشک نشان دهید به ویژه اگر خارش، خون ریزی یا رشد سریع داشته باشد. تنها یک پزشک می تواند یک توده خوش خیم را از بدخیم تشخیص دهد. ۲برابر شدن برآمدگی طی چند هفته را یک علامت خطر بدانید.

2-تغییر رنگ پوست صورت

به احتمال زیاد بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اشعه های ماورای بنفش مویرگ ها را گشاد می کند و ظاهر قرمز و لکه دار به پوست می دهد. این آسیب دیدگی را می توان با ترکیبی از رتینوئید، آنتی اکسیدان و بی رنگ کننده ها درمان کرد. برخی داروها که پوست را در برابر نور خورشید حساس تر می سازد از جمله آنتی بیوتیک ها ممکن است، لکه را بدتر کند. تولید بیش از حد ملانین می تواند باعث ظاهر شدن لکه های قهوه ای- خاکستری روی صورت شود که نام آن «ملاسما» است. ملاسما در زنان شایع است به ویژه در کسانی که تحت درمان هورمونی قرار دارند. این علایم همچنین ممکن است، نشان دهنده بیماری آدیسون باشد که نوعی اختلال غدد آدرنال است. در صورتی که رنگ پوست تان تیره یا خاکستری شود، دچار کاهش وزن شوید و ضعف عضله، احساس خستگی مفرط، سبکی سر یا حالت تهوع داشته باشید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

3-لرزش دست

به احتمال زیاد از بی خوابی یا مصرف بیش از حد قهوه است. برخی داروها از جمله OTC مانند اکسید رین (Excedrin) ممکن است حاوی کافئین باشد. داروهایی که باعث لرزش در قسمت های فوقانی بدن می شود شامل برونکودیلاتور مانند آلبوترول، داروهای ضد صرع و... است.در صورت مصرف یکی از این داروها، از پزشک خود بخواهید که میزان دارو را تغییر دهد. احساس سرما نیز باعث لرزش دست می شود.اما این حالت ممکن است، نشانه یک مشکل نهفته عصبی باشد از جمله بیماری پارکینسون و اختلال تیروئید است که با دارو قابل درمان می باشد. در صورتی که در حالت آرامش احساس لرزش دارید به پزشک مراجعه کنید.

4- نفخ معده

به احتمال زیاد علت آن، سوء هاضمه یا در زنان علامت قاعدگی است. عوامل شایع نفخ در زنان، مصرف غذاهای چرب است که باعث کند شدن هضم می شود، مصرف ۳وعده کوچک غذا طی روز به جای ۳ وعده بزرگ، مانع ناراحتی و باعث احساس سیری می شود. برای پیش گیری از نفخ آرام تر غذا بخورید، برای پیش گیری از احتباس آب در دوران قاعدگی مصرف نمک را کم کنید.

اما این حالت ممکن است، علامت سندروم بی قراری روده نیز باشد. اگر این سندروم تشخیص داده شد، از ماست های پروبیوتیک استفاده کنید تا از علایم آن کاسته شود.

5-خط های سیاه زیر ناخن

احتمالاً خونی است که بین پوست و ناخن گیر کرده و خط های نازک ایجاد کرده است و طی چند ماه خود به خود از بین می رود.یا امکان دارد نوعی سرطان پوست به نام «اکرال لنتی کونوس ملانوما» باشد که در قسمت هایی از بدن مانند کف پا و زیر ناخن خط های باریک و تیره ایجاد می کند. این نوع سرطان ۵درصد از سرطان های پوستی را تشکیل می دهد. سرطان پوست باید بلافاصله از طریق جراحی برداشته شود.

6-رشد مو روی چانه

احتمالاً، به علت افت پیدا کردن میزان استروژن است. پس از یائسگی با کاهش استروژن، آندروژن هورمون های مردانه به میزان کم در زنان بیشتر می شود و باعث رشد موهای تیره و زبر روی چانه و گونه ها می شود.

یا ممکن است این از علایم پرمویی به نام «هیرسوتیزم» باشد که ویژگی های آن میزان زیاد و غیرعادی هورمون های مردانه به نام آندروژن است که می توان آن را با سندروم تخمدان پلی کیستیک، سندروم کوشینک یا تومور در تخمدان مرتبط دانست.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha