یک متخصص بیماری‌های قلب و عروق امکان بروز بیماری‌های قلب و عروق را در مردان بیش از زنان دانست.

سلامت نیوز : محمد جواد زیبایی نژاد متخصص بیماری‌های قلب و عروق در گفت‌وگو با فارس درباره ریسک بروز بیماری‌های قلبی در مردان و زنان تصریح کرد: بر اساس آمار در سنین کمتر از 55 سالگی شانس وقوع سکته قلبی در آقایان بیش از خانم‌هاست؛ اما اگر خانمی زیر 55 سالگی دچار سکته قلبی شود بسیار بدخیم‌تر از آقایان است.

وی تصریح کرد: یعنی اگر یک زن 30 ساله دچار سکته قلبی شود وضعی بسیار خطرناک‌تر از مرد 30 ساله مبتلا به سکته قلبی دارد.

زیبایی‌نژاد افزود: تقریبا میزان سکته قلبی خانم‌ها در سنین بالای 55 سالگی که دوران بعد از یائسگی است با آقایان برابر می‌شود و به یک سطح می‌رسد و به همین شکل بصورت تقریبی مرگ و میر نیز یک میزان است.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق خاطرنشان کرد: بر خلاف چیزی که تصور می‌شود معمولا وقتی خانمی با بیماری قلبی به پزشک متخصص مراجعه می‌کند وضعیتی به مراتب بدتر از وضعیت مردان مبتلا به بیماری قلبی را دارد.

وی گفت: در مجموع باید گفت بیماری قلبی و عروقی در مردان بیش از خانم‌هاست.

زیبایی نژاد درباره علل سکته قلبی نیز تصریح کرد: علل سکته قلبی 4 یا 5 فاکتور خطرزا است که شامل چربی خون، فشارخون، قندخون، مصرف دخانیات و عدم تحرک است که اگر این 4 عامل حذف شود و تحرک به سطح مناسبی برسد احتمال بروز سکته قلبی تقریبا به -0- خواهد رسید.

زیبایی‌نژاد درباره موارد گرفتگی عروق و یا سکته قلبی در اعضای یک خانواده در سنین پایین گفت: در این‌گونه موارد عوامل ژنتیکی باعوامل محیطی دست به دست هم داده‌اند یعنی ژنی در بدن بوده است و چربی خون در کنار این ژن عامل سکته قلبی شده است.

این متخصص قلب و عروق بهترین درمان سکته قلبی را آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و استنت دانست و تصریح کرد: در ابتدا آنژیوگرافی یا عکس رنگی از عروق می‌گیرند و سپس با آنژیوپلاستی و استنت به درمان این فرد می‌پردازیم.

وی گفت: وقتی فردی سکته می‌کند باید در ابتدا وی را آنژیوگرافی کرد اگر دیدن که لخته تازه را می توانند بردارند از داخل رگ یا با بادکردن بالن لخته را می‌شکنند یا در دیواره رگ فشار می‌دهند تا فشرده شود و روی لخته استند می‌گذراند تا جریان خون برقرار شود و خون به بخش‌های پایینی قلب برسد.

زیبایی نژاد افزود: در شهرستان‌ها که بعضا امکان آنژیوگرافی وجود ندارد برای درمان لخته خون از داروهایی خاص مانند استرپتوکیناز استفاده می‌شود.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که به این بیماری‌ها مبتلا نشویم یعنی با کنترل قندخون، چربی خون، فشارخون، مصرف نکردن دخانیات و تحرک کافی از بروز سکته قلبی پیشگیری کنیم.

وی درباره نقش مشکلات مادرزادی در بروز سکته قلبی گفت: مشکلات مادرزادی ارتباطی به سکته قلبی ندارد برای مثال سوراخی در قلب وجود دارد یا بطن قلب کوچک باشد که داستان این گونه عوارض متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha