تهرانی‌ها امروز رایگان ویزیت می‌شوند. قرار است به مناسبت روز پزشک، ٦٠ تیم ٥ نفره پزشکی در ٦٠ سرای محله تهران جمع شوند و پایتخت‌نشینان را رایگان ویزیت کنند.

سلامت نیوز: تهرانی‌ها امروز رایگان ویزیت می‌شوند. قرار است به مناسبت روز پزشک، ٦٠ تیم ٥ نفره پزشکی در ٦٠ سرای محله تهران جمع شوند و پایتخت‌نشینان را رایگان ویزیت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،این خبری است که مدیرکل سلامت شهرداری تهران اعلام می‌کند.  محمد مهدی گلمکانی در توضیح بیشتر می‌گوید: «در همین طرح ٥٠ نفر از پزشکان متخصص، عمومی و دندانپزشک هم در بوستان خواجه کرمانی محله هرندی حضور خواهند داشت و بخشی از تهرانی‌ها را که به این بوستان مراجعه می‌کنند، ویزیت می‌کنند.» حالا با این تصمیم شهرداری، خیلی از تهرانی‌ها امروز برای ویزیت به پزشکان مراجعه می‌کنند، کسانی که شاید بدلیل بالا بودن تعرفه‌ها، حتی با وجود شکایت از درد و رنج بیماری، نتوانسته‌اند برای درمان اقدام کنند. ویزیت‌های درمان بالاست، این را مردم می‌گویند. شاید مجلسی‌ها و مسئولان وزارت بهداشت نظر دیگری داشته و حتی معتقد باشند که ویزیت‌ها با همین تعرفه هم بالا نیست و باید بیشتر از اینها باشد، اما با پوشش ضعیف بیمه‌ای هنوز هم خیلی‌ها توانایی تحمل هزینه‌های اولیه درمان را برای مراجعه به پزشک عمومی ندارند. تعرفه پزشکان متخصص و دندانپزشک هم که دیگر جای خود دارد. هستند کسانی که برای مراجعه به دندانپزشک حتی وسیله‌ای را فروخته باشند. 
با این همه به بهانه روز پزشک فرصتی پیدا شده تا شهروندان تهرانی رایگان ویزیت شوند. مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه توضیحش درباره طرح ویزیت رایگان، به نام‌گذاری اول شهریورماه به‌عنوان سالروز ولادت حکیم ابوعلی‌سینا و روز پزشک اشاره می‌کند: «اداره کل سلامت شهرداری تهران در راستای شبکه‌سازی حوزه سلامت همواره از ظرفیت پزشکان مشارکت جوی محلات در زمینه ارتقای سلامت شهروندان استفاده می‌کند.» او از راه‌اندازی کانون پزشکان محلات هم خبر می‌دهد. «ما حدود ٤هزار نفر از پزشکان شهر تهران را در این کانون سازماندهی کرده‌ایم و به مناسبت گرامیداشت روز پزشک و ارج نهادن به مقام پزشکان، ویژه برنامه‌های مختلفی را در دست اقدام داریم.»
خردادماه بود که هیأت وزیران سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی را اعلام کرد، سهم پزشکان عمومی ١٠‌هزارتومان، فوق‌تخصص، فلوشیب و روانپزشکان، ١٢‌هزارتومان وپزشکان فوق‌تخصص روانپزشک ١٤‌هزار تومان بود. دندانپزشکان هم در بخش خصوصی اگر متخصص باشند، برای هر ویزیت ٢٦‌هزار تومان و اگر عمومی ١٦‌هزار و ٥٠٠ تومان دریافت می‌کنند. یک دندان کشیدن ساده هم در مطب پزشک متخصص ٣١٠‌هزار تومان و عمومی ٢٦٠‌هزار تومان هزینه دارد. در بخش دولتی اما هزینه‌ها پایین‌تر است، ویزیت دندانپزشک متخصص ٨‌هزار تومان و متخصص١٠‌هزار تومان است. به همه اینها اما باید دریافت‌های غیرقانونی را هم اضافه کرد.  با این همه عبدالرحمان رستمیان یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معتقد است تعرفه‌های درمانی نه‌تنها بالا نیست که غیرواقعی هم است.

او می‌گوید: «هنوز نتوانستیم تعرفه‌ها را واقعی کنیم، چراکه به مردم فشار زیادی وارد می‌شد، به همین خاطر تعرفه‌ها را در همین حد نگه داشتیم و درخواست کردیم تا بیمه‌ها پوشش قویتری داشته باشند اما متأسفانه هنوز پوشش بیمه‌ای مناسب نیست.» او می‌گوید: «تعرفه‌ها باید به سمت واقعی پیش رود و بیمه‌ها خودشان را تقویت کنند، درحال حاضر دفترچه‌های بیمه ارزش زیادی ندارند، البته در بیمارستان‌های دولتی کمی وضع فرق می‌کند و این دفترچه‌ها کمی ارزش‌دار شده‌اند اما لازم است که در بخش خصوصی هم این اتفاق بیفتد تا پزشکان خودشان داوطلب شوند تحت پوشش بیمه قرار گیرند.» به گفته او، خیلی از پزشکان که جایگاه بالایی دارند تمایلی به بستن قرار داد با بیمه‌ها ندارند.  چرا که بیمه‌ها شرایطی را برایشان ایجاد می‌کنند که خیلی مناسب نیست. حتی مطب‌های تخصصی و فوق‌تخصصی بالایی هستند که تحت پوشش بیمه قرار ندارند و بیمار بدون تقبل هزینه‌ای از سوی بیمه، تعرفه را پرداخت می‌کند که فشار زیادی به او وارد می‌کند. با این همه رستمیان، تأکید می‌کند که مطالبه بیمه‌ها از بیمارستان‌ها قبلا طولانی بود اما الان کمتر شده، بیمارستان‌های دولتی نسبت به گذشته جایگاه بهتری پیدا کرده‌اند و بیمه‌ها با تزریق بودجه و اعتبارات زیاد ازجمله بخشی از ارزش افزوده که حدود ٢٠٠‌میلیارد تومان بود، وضع بهتری پیدا کرده‌اند. او می‌گوید: «قرار است تمام این اعتبارها در بخش سلامت هزینه شود، تا شرایط بیمارستان‌های دولتی بهبود پیدا کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha