واقعا اینكه می گویند طرف پیمانكار بوده و به ما ارتباطی ندارد چه معنایی دارد؟ مگر پیمانكاران برای شما كار نمی كنند؟ اگر به شما ارتباطی ندارند چطور با وانت مزدای دوكابینه آرم دار شهرداری در خیابان ها می چرخند و به عنوان ماموران شهرداری با مردم برخورد می كنند؟

سلامت نیوز: واقعا اینكه می گویند طرف پیمانكار بوده و به ما ارتباطی ندارد چه معنایی دارد؟ مگر پیمانكاران برای شما كار نمی كنند؟ اگر به شما ارتباطی ندارند چطور با وانت مزدای دوكابینه آرم دار شهرداری در خیابان ها می چرخند و به عنوان ماموران شهرداری با مردم برخورد می كنند؟

«علی چراغی» دیگر زنده نمی شود. از كارگری كه تا چند روز قبل برای كسب حلال سوار وانت اقساطی اش می شد و از این خیابان به آن خیابان می رفت، حالاتنها قاب عكسی روی دیوار و عكس هایی داخل آلبوم خانوادگی چراغی ها باقی مانده است و البته چهار فرزند: دو پسر و دو دختر. دخترانی 18 و چهار ساله و دو پسر11 و 14 ساله. همان پسرش كه روز حادثه شاهد ضرب و شتم پدرش بود و این حادثه چنان تاثیری روی روان و اعصاب وی گذاشته كه به قول همسر آن مرحوم از آن روز، هر شب در خواب كابوس می بیند و وحشت زده از خواب می پرد. حالاخانواده اش تنها چیزی كه از خاطرات روزهای تلخ مطلع شدن از حادثه و بستری كردن آن مرحوم در بیمارستان در خاطرشان مانده، دلهره های پشت اتاق عمل و دویدن برای جور كردن پول بستری كردن و جراحی علی و در نهایت سخنان دكتر بعد از جراحی است كه به آنها می گفت: متاسفم. قسمت چپ جمجمه همسرتان به شدت آسیب دیده و خرد شده بود و اصلااستخوانی وجود نداشت تا آن را ترمیم كنیم. الان شاید فقط یك معجزه بتواند وی را نجات دهد...! سخنانی كه دنیا را در مقابل چشمان برادر و همسر و پدر و فرزندان علی تیره و تار كرد.

حالابعد از حدود 10 روز از فوت آن مرحوم، محمد، برادر علی، درگفت وگو با «اعتماد» از خاطرات آن روزها این گونه یاد می كند: روز دوم بستری شدن برادرم در بیمارستان و قبل از رسانه یی شدن ماجرا، فردی به نام محمودی كه گویا مسوول حقوقی شهرداری منطقه 4 بود، به دنبال تماس خبرنگاران 20:30 كه گویا برای پیگیری واقعه به آنها زنگ زده بودند، برای میانجیگری به بیمارستان آمد و 5 میلیون تومان هم برای درمان وی به حساب بیمارستان ریخت ولی از آن روز دیگر هیچ خبری از وی یا سایر مسوولان شهرداری نشده است.

علی برخلاف آنچه رسانه ها نوشته بودند نه دستفروش بوده و نه كارگر تفكیك زباله بلكه به گفته برادرش، تا قبل از عید امسال با محمد به خیاطی مشغول بوده و بعد از عید وانتی قسطی می خرد و به جابه جا كردن بار می پردازد: تعدادی از دوستان و اقوام ما در كار تخریب ساختمان ها مشغول به كارند. آنها به علی زنگ می زدند كه فلان جا داریم ساختمانی را خراب می كنیم بیا بخشی از وسایل آن را بار بزن و ببر. «فقط 18 میلیون هزینه بیمارستان شده و 10 میلیون هم هزینه مراسم و... كه با قرض و قوله جور كرده ایم، دیگر نمی دانیم چه باید بكنیم! آن مرحوم نه بیمه بوده و نه حقوقی داشته است. واقعا نگران آینده همسر و فرزندان وی هستیم. مجبور شدیم خانه اجاره یی اش را كه دو كوچه پایین تر از ما بوده را تحویل دهیم و آنها را به طبقه سوم خانه پدری مان بیاوریم...» اینها جملات دیگری است از برادر مرحوم چراغی. اخبار در مورد ضاربان و پیمانكار مورد نظر نیز همچنان متناقض است و در ابهام. بالاخره معلوم نشده كه چند نفر از ضاربان را گرفته اند و پیمانكار هم خود را معرفی كرده است یا خیر. در حالی كه گفته های یك منبع موثق، هر چهار ضارب آن مرحوم هم اینك در بازداشت به سر می برند و قرار است كه امروز نخستین جلسه دادگاه آن در شعبه.... برگزار شود. گرچه برادر علی مدعی است كه هیچ اطلاعی به خانواده وی در مورد روند پرونده داده نمی شود: «از روزی كه شكایت كرده ایم هر دفعه كه برای پیگیری رفته ایم یا تماس گرفته ایم، جواب داده اند: خودمان خبرتان می كنیم!» و با تعجب ادامه می دهد «مگر ضاربان را گرفته اند؟ كی قرار است محاكمه شوند؟»

گلایه بعدی خانواده چراغی از عملكرد صدا و سیما است: نمی دانم ولی می گویند صدا و سیما تحت فشار شهرداری گزارش روزهای اولیه را پخش نكرد و فقط وقتی ماجرا رسانه یی شد و بالاگرفت مجبور شد به شكلی ناقص و گذرا گزارشی كوتاه را پخش كند.وی همچنین در مورد پاسخ های به قول خودش «بی ربط» شهرداری در مورد این حادثه و تلاش آنها برای شانه خالی كردن از مسوولیت خود می گوید: «واقعا اینكه می گویند طرف پیمانكار بوده و به ما ارتباطی ندارد چه معنایی دارد؟ مگر پیمانكاران برای شما كار نمی كنند؟ اگر به شما ارتباطی ندارند چطور با وانت مزدای دوكابینه آرم دار شهرداری در خیابان ها می چرخند و به عنوان ماموران شهرداری با مردم برخورد می كنند؟»عبداللهی چند روز قبل در صحن شورا اعلام كرد كه از خانواده چراغی حمایت خواهد شد و مدعی بود كه چند باری به خانواده وی سر زده است. درحالی كه به گفته محمد: وی تنها یك بار آنهم همراه مسجد جامعی به منزل شان آمده و قول هایی داده و رفته است. وی آهی می كشد و ادامه می دهد: «پدر من خود بازنشسته شهرداری منطقه 11 است. چطور می تواند از پس هزینه های یك خانواده پنج نفره دیگر هم برآید؟ »
    به اعتقاد بسیاری از مردم و كارشناسان: علی، قربانی اهمال مدیریت شهری شده، ولی شاید بتوان كاری كرد كه با جلوگیری از تكرار چنین حوادثی، خانواده های «علی» های دیگری بی پدر و سرپرست نشوند.
   
   
    ورود شهرداری به پرونده، نتیجه تلاش های شوراست
    احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر درگفت و با «اعتماد» درمورد این حادثه می گوید: یكی از وظایف شورای شهر تلاش برای حفظ و احیای كرامت انسانی است. درحادثه آتش سوزی خیابان جمهوری: نه تنها هیچ یك از مدیران شهری حتی درختم بانوی فوت شده هم شركت نكردند، كه تازه بعد از پیگیری های فراوان شورا، بعد از دو هفته گزارشی را آوردند و قرائت كردند. وی ادامه می دهد: درآن حادثه تماس های بسیاری با ما گرفته می شد كه قضیه را تا سیاسی نشده رها كنید، ولی من و سایر اعضا براین باور بودیم كه باید برای احقاق حقوق شهروندان تلاش كرد. با همین استدلال هم بود كه با بحث های كارشناسی برادامه پیگیری پرونده اصراركردیم. مسجد جامعی پیگیری های شهرداری دراین حادثه را ناشی از سختگیری و جدیت شورا در پیگیری حادثه جمهوری و حوادث مشابه می داند و ادامه می دهد: اگر می بینید كه بلافاصله بعد از رسانه یی شدن حادثه معاون خدمات شهری شهرداری در شورا حاضر می شود و از خانواده مقتول عذرخواهی می كند و قول حمایت از آنها را می دهد و بعد با ما به خانه مرحوم می آید و پیگیر ماجراست، نتیجه پیگیری شورای چهارم و تاكید ما بر لزوم رعایت حقوق و كرامت انسانی شهروندان است. وی با ذكر اینكه نقش شهرداری دراین حادثه غیرقابل انكار است، گفت: ما با جدیت پیگیر این پرونده و حمایت از خانواده آن مرحوم هستیم و امیدواریم شهرداری به وعده های خود درقبال خانواده آن مرحوم عمل كند و با اتخاذ تدابیری جدید و محكم از بروز حوادثی اینچنینی جلوگیری كند.
   
    شهرداری به قول هایی كه داده پایبند است
    شهرام گیل آبادی، مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران نیز درگفت وگو با «اعتماد» با تاكید مجدد براینكه عملكرد ضاربان را نباید به پای شهرداری تهران نوشت، می گوید: درقراردادهای پیمانكاری تمامی وظایف حقوقی پیمانكاران به روشنی درج شده و آمده است كه باید درمقابل هرگونه خبط و خطایی از سوی نیروهای هایشان: پاسخگو باشند و شهرداری وظیفه یی دراین قبال ندارد. وی اما درعین حال می افزاید: البته از مدتی قبل تدوین و برنامه ریزی دوره های آموزشی بر ای پیمانكاران و نیروهای آنها دركنار بازنگری قوانین پیمانكاری نیز دردستور كارشهرداری قرار گرفته و اجرایی شده است.گیل آبادی درپاسخ به این سوال كه اگر این نیروها ارتباطی با شهرداری ندارند، چرا با لباس های فرم و ماشین های آرم دار به اعمال قانون می پردازند می گوید: این لباس و ماشین، لباس های فرم پیمانكاران است و نه شهرداری و برای اینكه مردم مطمئن باشند عملكرد آنها درچارچوب قوانین شهرداری است. اما ما كه نمی توانیم بریكایك نیروهای پیمانكاران نظارت داشته باشیم. نظارت ما بر پیمانكاران است. آنها باید جوابگوی رفتار نیروهایشان باشند. دراین مورد نیز، هم ما با پیمانكار یاد شده برخورد و وی بركنار شده است و هم قاضی و سیستم قضایی. سخنگوی شهرداری تهران درخصوص وعده های معاونت خدمات شهری درمورد كمك به خانواده چراغی نیز می گوید: مطمئن باشید كه مدیران شهرداری به قول هایی كه می دهند عمل خواهند كرد. دراین مورد هم شهرداری كمك به خانواده وی را دردستور كار خود قرارداده است.
   



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha