شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 118443

کودکان خردسال طبیعتی کنجکاو داشته و معمولا هر چیزی را به دهان می‌برند و برای همین ضروری است تا والدین به جهت پیشگیری از بروز مسمومیت در آنها به ویژه در کودکان زیر پنج سال نکات مراقبتی خاصی را مد نظر قرار دهند.

سلامت نیوز: کودکان خردسال طبیعتی کنجکاو داشته و معمولا هر چیزی را به دهان می‌برند و برای همین ضروری است تا والدین به جهت پیشگیری از بروز مسمومیت در آنها به ویژه در کودکان زیر پنج سال نکات مراقبتی خاصی را مد نظر قرار دهند.

دکتر وریا رحیمی رییس اداره تحقیق و توسعه آموزشهای مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: کودکان خردسال طبیعتی کنجکاو داشته و معمولا هر چیزی را به دهان می‌برند.

وی تصریح کرد: این کار بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطرافشان است و در عین حال این عمل می‌تواند زمینه ساز بروز مسمومیت در آنها ‌شود.

وی کودکان و به ویژه گروه سنی زیر پنج سال را جزو پرخطرترین گروه‌های سنی از نظر بروز مسمومیت‌ها دانست و اظهار کرد: والدین باید در این سنین بسیار مراقب کارها و رفتارهای کودکان خود باشند و می‌توانند با رعایت نکاتی از بروز مسمومیت در آنها پیشگیری کنند.

به گفته رحیمی، عمده ترین موارد مسمومیت در کودکان در اثر خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند، مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفیدکننده و لوله باز کن، لاک پاک کن (استون) و گیاهان آپارتمانی ایجاد می‌شود، لذا باید به کودکان آموزش داده شود تا بدون اجازه بزرگسالان هیچ چیزی را ننوشند و یا نخورند.

‌وی تصریح کرد: در همین راستا باید درب کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک، مواد شوینده و مواد سفیدکننده نگه داشته می‌شود را با قفل یا طناب محکم کرده و همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعا در‌ آن را بست.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشدار داد: والدین در هنگام استفاده از محصولات شیمیایی و پاک کننده چنانچه مجبور شدند به زنگ درب ورودی و یا تلفن جواب دهند، هرگز از کودک خود چشم برندارند.

وی تاکید کرد: داروها، محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین را همیشه باید در ظرف اصلی آن نگهداری کرد و هیچگاه نباید این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراکی(مانند بطری نوشابه) نگهداری کرد، زیرا این عمل سبب خورده شدن اتفاقی این مواد توسط کودکان می‌شود.

رحیمی خاطر‌نشان کرد: داروهای مصرفی افراد خانواده باید دور از دسترس کودکان نگه داشته شود و افراد نباید داروهای خود را در مقابل چشم کودکان مصرف کنند، زیرا کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزشهای مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: والدین در هنگام بیماری کودکان نیز باید مراقب باشند تا داروها را دقیقا با همان مقداری که تجویز شده به کودک بدهند و اگر به کودک خود دارو می‌دهند، به او تفهیم کنند که این دارو‌ست و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن باخیا سمی هستند و تماس پوست با آنها‌ یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت می‌شود، تصریح کرد: والدین باید گلها و گیاهان آپارتمانی را دور از دسترس کودکان قرار داده و هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب باشند تا آنها توسط گلها و گیاهان سمی مسموم نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha