رییس سازمان حفاظت محیط زیست از نامه خود به دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل هیات ویژه رسیدگی فوری به فاجعه زیست محیطی غزه خبر داد.

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست از نامه خود به دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل هیات ویژه رسیدگی فوری به فاجعه زیست محیطی غزه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، معصومه ابتکار امروز در هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست، اظهار داشت: آسیا منطقه بسیار رنگانگی است و ما رنگین‌کمانی از رنگ‌های مختلف از اقوام، ادیان و ملیت‌های مختلف را می‌بینیم و همین تنوع در طبیعت آسیا و اقیانوسیه دیده می‌شود و در کنار فرصت‌های زیادی که به وجود آورده تهدیدهای زیادی را هم در بر دارد.

وی افزود: این سوال که چرا امروز محیط زیست تخریب شده، کره زمین گرم شده، تنوع زیستی از بین رفته و آلودگی آب و هوا در شهرهای بزرگ به معضل جهانی بشر تبدیل شده، سوال مهمی است که نشست منطقه‌ای ما این جهت‌گیری را دنبال می‌کند.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه مشکلات محیط زیستی در صدر معضلات جهانی قرار دارد، یادآور شد: البته همچنان جنگ، ناامنی و ناپایداری ناشی از مخاصمات منطقه‌ای و جهانی در صدر معضلات جهانی قرار دارد اما مسائل زیست محیطی همچنان از موضوعات اصلی است.

ابتکار با بیان اینکه مشکلات محیط زیستی و مخاصمات جهانی هر دو ریشه در زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی انسان دارد، ادامه داد: دوستداران انسانیت دغدغه هر دوی این موارد را دارند و ما امروز گرد هم آمده‌ایم تا شما نمایندگان پارلمان‌ها به عنوان کسانی که مسئولیت قانونگذاری را بر عهده دارید و سیاست‌های کلان کشورهای خود را دنبال می‌کنید این مباحث را در نظر بگیرید.

وی ادامه داد: اگر تجربیات و دستاوردهای مشترک را به اراده مشترک تبدیل کنیم و با انسجام در سطح مناسبات منطقه‌ای و جهانی عمل کنیم می‌توانیم با همکاری سازمان‌های بین‌المللی و مردم که مهم‌ترین عنصر در این معادله هستند تحول جدی را در روندهای ناپایدار منطقه آسیا و اقیانوسیه به وجود آوریم.

رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: این نشست می‌تواند جریانی را در آسیا برای تحقق شاخصه‌های توسعه پایدار ایجاد کند و موجب کاهش روندهای تخریبی شود.

ابتکار با اشاره به اینکه مساله آب یکی از معضلات جدی در آسیاست، تاکید کرد: در حالیکه در بخش‌هایی از آسیا بارندگی‌های شدیدی اتفاق می‌افتد که از جمله در ژاپن باعث رانش زمین و کشته شدن انسان‌ها شده در نقاط دیگر آسیا خشکسالی‌های شدیدی داریم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان امنیت و صلح را جدای از محیط زیست دانست، اظهار کرد: ناامنی‌هایی که اتفاق می‌افتد علاوه بر ابعاد انسانی بر روی پدیده‌های محیط زیستی، منابع آب و منابع طبیعی به شدت تاثیرگذار است اگرچه ممکن است غرب آسیا و کشورهای عربی عضو مجموعه آسیا و اقیانوسیه نباشند اما تاثیرات منطقه‌ای غیرقابل انکار است.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ایران صلح و امنیت را به عنوان پیش‌درآمد توسعه پایدار مدنظر قرار داده، ادامه داد: ما امیدواریم در این نشست، این بهم‌پیوستگی مورد اشاره قرار گیرد.

ابتکار از مکاتبه خود با بان‌کی‌مون برای تشکیل هیات ویژه رسیدگی فوری به فاجعه زیست محیطی در غزه خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران هم آمادگی دارد تا میزبانی نشستی در این زمینه را بر عهده بگیرد تا بتوان با کمک سازمان ملل، مجامع بین‌المللی و سازمان‌های بشردوستانه برای حل معضلات زیست محیطی در غزه چاره‌ای بیندیشیم. ما در همین راستا منتظر پاسخ آقای دبیرکل به این نامه هستیم.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت برنامه‌های جدی را برای بهبود وضعیت محیط زیست در پیش گرفته، تصریح کرد: رییس‌جمهور محیط زیست را سرلوحه برنامه‌های دولت قرار داده و ما برنامه‌های مختلفی را در ابعاد ملی دنبال می‌کنیم. مجلس هم حامی و پشتیبان دولت در این برنامه‌هاست و ما خوشوقتیم که یک نمونه موثر از تجربه موفق تعامل پارلمان و دولت را برای بهبود شرایط کشور داریم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این جلسه فرصتی برای مبادله تجربیات موفق و درس گرفتن از ناکامی‌ها و مشکلات باشد و تصمیمات عملی و اجرایی برای اتخاذ سیاست‌ها و تدوین قوانین موثرتر برای جلوگیری از تخریب طبیعت در منطقه آسیا و اقیانوسیه گرفته شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha