دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11846

محققان انگلیسی می گویند تنها یک بار تزریق سلول های دستکاری شده به بدن می تواند پیشرفت آرتریت رماتیسمی را متوقف کند.

تیم محققان دانشگاه نیوکاسل به زودی آزمایش های ایمنی چنین تزریقی را در سطح محدود شروع خواهد کرد که امید می رود باعث توقف حملات سیستم مصونیت بدن به مفاصل شود.

"کمپین تحقیقات آرتریت" که منابع مالی این تحقیق را فراهم کرده است، گفت اگر این آزمایش ها موفق باشد، معالجه بیماری مفاصل منقلب خواهد شد.

این واکسن ممکن است طی پنج سال آزمایش شده و در دسترس قرار گیرد.

آرتریت رماتیسمی یکی از بیماری های سیستم دفاعی بدن است که در آن سیستم دفاعی به بافت های بدن حمله می کند.

در مورد آرتریت رماتیسمی، این وضع باعث التهاب دردناک و وارد شدن صدمات فزاینده به مفاصل می شود، دردی که باید با مصرف مسکن و داروهای سرکوب کننده سیستم دفاعی بدن تسکین داد.

علت دقیق این حملات معلوم نیست، اما هدف استفاده از تکنیک تازه، که تاکنون تنها در آزمایشگاه روی سلول ها امتحان شده، بازگرداندن سیستم دفاعی بدن به وضعیت پیش از بیماری است.

در این شیوه نمونه ای از سلول های سفید خون از بدن استخراج شده و مجموعه ای از استرویدها و ویتامین ها به آن اضافه می شود. این فرآیند یک نوع خاص از سلول سیستم دفاعی به نام «دندریتیک» را به وضعیت «تالرنت» (با تحمل) بدل می‌کند.

این سلول ها سپس مجددا به مفصل بیمار تزریق می شود.

پروفسور جان ایزاکس، که هدایت این تحقیقات را به عهده داشته است، می گوید: «انتظار ما براساس تحقیقات آزمایشگاهی قبلی این است که این روش واکنش سیستم مصونیت را سرکوب یا منظم می کند.»

آزمایش در ابعاد کوچک

این تیم هنوز داده هایی که نشان دهد این معالجه تا چه حد در موجودات زنده موثر است در اختیار ندارد.

قدم بعدی، انجام آزمایش اولیه ایمنی با شرکت تنها هشت بیمار است، هرچند این مرحله ممکن است به آزمایش های بیشتر به روی شمار بزرگتری از بیماران منجر شود.

پروفسور الن اسمیت، از کمپین تحقیقات آرتریت، گفت اگر این آزمایش موفق باشد، وضع بیماران می تواند از این رو به آن رو شود.

وی گفت: «هدف تغییر سلول های دندریتیک است تا به جای آنکه رفتاری تهاجمی داشته باشند، به وضعیت عادی خود برگردند.»

اسمیت گفت این می تواند تحولی انقلابی برای بیماران مبتلا به آرتریت رماتیسمی باشد.

وی گفت که این معالجه شاید نیازمند تسهیلات ویژه آزمایشگاهی باشد و هر تزریق هزاران پوند هزینه در بر داشته باشد اما هزینه آن برای سیستم بهداشت عمومی بریتانیا (ان اچ اس) ممکن است از تامین داروی نسخه ای برای چند دهه برای بیمار کمتر باشد.

وی همچنین اشاره کرد که همین شیوه را شاید بتوان برای سایر بیماری های سیستم دفاعی بدن مانند دیابت نوع یک و حتی ام اس به کار برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha