تغذیه سالم می تواند به شما در حفظ وزن سالم، بهبود سطح انرژی و کاهش خطر برخی بیماری ها و عوارض کمک کند.اما علاوه بر این موارد، ممکن است مصرف برخی مواد غذایی قبل از بارداری بر جنسیت کودک شما تأثیر بگذارد.

رژیم غذایی از دو ماه قبل بارداری در تعیین جنسیت موثر است

جنسیت نوزاد با رژیم غذایی مادر در زمان لقاح مرتبط است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، تحقیقات جدید در بریتانیا نشان می دهد که جنسیت نوزاد با رژیم غذایی مادرش در زمان لقاح مرتبط است و این یافته ممکن است توضیح دهد که چرا امروزه پسران کمتری در جهان از جمله بریتانیا و ایالات متحده متولد می شوند.

این مطالعه کار محققان دانشگاه‌های اکستر و آکسفورد است و امروز در مجله Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences منتشر شده است.

محققان یک ارتباط قوی بین مصرف یک رژیم غذایی پرانرژی در زمان لقاح و به دنیا آوردن پسر پیدا کردند.

در چهار دهه گذشته نرخ تولد پسران در کشورهای صنعتی از جمله بریتانیا، ایالات متحده و کانادا به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. به گفته محققان، این کاهش اندک است، اما ثابت است و در حدود یک مورد از هر 1000 تولد در سال است.

برای این مطالعه، دکتر فیونا ماتیوس از دانشگاه اکستر و همکارانش رژیم غذایی 740 مادری را که برای اولین بار در بریتانیا زندگی می کردند و جنسیت فرزند متولد نشده خود را نمی دانستند، بررسی کردند. به مادران اطلاعاتی در مورد عادات غذایی آنها قبل و حوالی بارداری و در ماه های اولیه بارداری داده شد.

شرکت کنندگان بر اساس کالری دریافتی روزانه در حوالی بارداری و نتایج در مقایسه با جنسیت نوزادشان گروه بندی شدند.

نتایج نشان داد که:

  • 56 درصد از زنانی که بالاترین گروه دریافت انرژی را داشتند پسر داشتند.
  • این در مقایسه با تنها 45 درصد از زنان در گروه کم انرژی دریافتی است.
  • زنانی که پسر داشتند نه تنها رژیم‌های پرانرژی داشتند، بلکه احتمال بیشتری داشت که طیف وسیع‌تر و مقادیر بیشتری از مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های C، E و B12 مصرف کنند.
  • همچنین ارتباط قوی بین خوردن غلات صبحانه و داشتن پسر وجود دارد.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که میانگین دریافت انرژی در کشورهای توسعه‌یافته کاهش یافته است و اپیدمی چاقی به دلیل افزایش بی‌تحرکی و تغییر در کیفیت غذا و عادات غذایی است. در جهان توسعه یافته بسیاری از مردم در حال حاضر از خوردن صبحانه صرف نظر می کنند. به گفته نویسندگان، در ایالات متحده درصد بزرگسالانی که صبحانه می‌خوردند از 86 درصد در سال 1965 به 75 درصد در سال 1991 کاهش یافت.

ماتیوس پیشنهاد کرد که:

این تحقیق می‌تواند به توضیح اینکه چرا در کشورهای توسعه‌یافته، جایی که بسیاری از زنان جوان رژیم‌های غذایی کم کالری را انتخاب می‌کنند، نسبت پسران متولد شده در حال کاهش است کمک کند.

زیست‌شناسان متوجه شده‌اند که بسیاری از گونه‌های جانوری پسران بیشتری به دنیا می آورند زمانی که منابع فراوانی در اختیار داشته یا مادر در رتبه‌بندی بالایی قرار دارد (به این معنی که او بهترین غذا را دریافت می‌کند). این معمولا در بی مهرگان و پستانداران نیز مشاهده می شود، مانند اسب، برخی از انواع آهو و گاو. این پدیده اغلب به عنوان یک استراتژی بقا تکامل یافته توضیح داده می شود.

اگرچه پدر، از طریق اسپرم، جنسیت جنین را تعیین می کند، به نظر می رسد که مادران نیز بر آن تأثیر دارند. تحقیقات IVF نشان می دهد که سطوح بالای گلوکز خون مادر، جنین های ماده را مهار می کند اما جنین های نر را تشویق به رشد می کند.

نقش تغذیه در جنسیت جنین

دکتر سید علی کشاورز رئیس گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که زمان شروع رژیم غذایی برای تعیین جنسیت جنین حداقل دو ماه قبل از بارداری است، گفت: نقش تغذیه در تعیین جنسیت تا حدود 75 تا 80 درصد به اثبات رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز وی با بیان این که بیماری‌هایی نظیر هموفیلی و دیستروفی عضلانی فقط در جنس مذکر بروز می‌کند؛ افزود: با توجه به اهمیت این موضوع و دلایل پزشکی، تصمیم گیری در مورد تعیین جنسیت جنین کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

رئیس گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اهمیت نسبت یون‌ها در مواد غذایی یادآور شد: یون‌های سدیم، پتاسیم و کلسیم در تعیین جنسیت جنین نقش اساسی دارند و نسبت یون‌ها در مواد غذایی مهم‌تر از غلظت آنها است.

وی که در همایش علمی «نقش تغذیه در جنسیت جنین» سخن می‌گفت، با اشاره به این که استفاده از یون‌های سدیم و پتاسیم باعث تشکیل جنین مذکر و یون‌های کلسیم و منیزیم باعث تشکیل جنین مونث می‌شود، گفت: رعایت رژیم به مدت شش ماه مجاز است. در صورتی که در طی این مدت بارداری اتفاق نیفتد رعایت رژیم غذایی مذکور بیش از مدت شش ماه سبب ایجاد کمبود مواد مغذی خواهد شد.

وی در خصوص رعایت رژیم در مواردی که همسران تمایل به داشتن فرزند پسر دارند، به مادران توصیه کرد: مادری که تمایل به داشتن فرزند پسر دارد باید مصرف لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کند و میوه جات و سبزیجات بیشتری مصرف کند. همچنین مصرف گروه نان و غلات، انواع گوشت‌ها و میوه‌ها و حبوبات و دانه‌های روغنی، کره، مایونز، انواع ادویه‌جات، انواع شیرینی‌های فاقد شیر و انواع شربت‌ها بلامانع است.

وی گفت: مواد غذایی غیرمجاز در رژیم غذایی جنین پسر شامل میگو و تخم مرغ و از گروه میوه‌ها و سبزیجات کرفس و اسفناج، لوبیای سبز، کاهوی سبز، بیسکویت، کاکائو و شکلات می باشد.

دکتر کشاورزی با اشاره به رژیم پیشنهادی در تعیین جنسیت جنین دختر گفت: حذف نمک در غذاها از نکات مهم در این رژیم می‌باشد. از گروه میوه‌ها و سبزیجات مادر می تواند هویج، خیار، لوبیا سبز، سیب، ترب و سیب‌زمینی و پیاز مصرف کند ولی در مصرف انواع لبنیات هیچ گونه محدودیتی ندارد.

وی در مورد مصرف انواع موادغذایی غیر مجاز در تعیین جنسیت جنین گفت: این مواد غذایی شامل نان سفید، ذرت، سبوس گندم، لوبیای خشک و عدس و از گروه سبزی و میوه ها زردآلو ، موز، چغندر، گیلاس، خیار، تره، خرما، شاهی، اسفناج، نارنگی، خربزه و زیتون می‌باشد.

دکتر کشاورز با اشاره به اینکه رعایت رژیم غذایی فقط در مادر ضرورت دارد، یادآور شد: رعایت این رژیم توسط پدر فقط از جنبه روانی در همراهی با همسر موثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • R. E ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    سلام،من خيلی دوقلودوست دارم لطفااگرراهی برادوقلودارشدن وجودداردبرام ميل کنيد.باتشکر
    • معصومه ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      چگونه صاحب دختر دوقلو بشیم؟ راهنمایی بکنید ممنون
  • سهیل ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    تعین جنین دختر
  • maryam ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    سلام من خیلی دوس دارم دوتا پسر دوقلو داشته باشم لطفا اگه امکانش هست بگین چه غذاهایی باید بخورم بیزحمت جوابتونو برام ایمیل کنین ممنون
    • ترنم ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
      سلام من دوست دارم پسردار شویم راهنمایی بفرمائید والدین چه نوع غذاهایی استفاده کنند و از چه تاریخی شروع کنند. ایمیل فرماید با تشکر
  • عطرین ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    سلام من خیلی دوست دارم دوقلو پسر داشته باشم ممنون می شم اگه راهنماییم کنید