شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 118476

جای خالی پیشگیری در طرح تحول سلامت، ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده و انتقاد از شیب تند اجرای تحول درمان از مهم‌ترین مباحثی بود که دو تن از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نقد و بررسی طرح تحول نظام سلامت به آن اشاره کردند.

سلامت نیوز: جای خالی پیشگیری در طرح تحول سلامت، ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده و انتقاد از شیب تند اجرای تحول درمان از مهم‌ترین مباحثی بود که دو تن از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نقد و بررسی طرح تحول نظام سلامت به آن اشاره کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، احمد آریایی‌نژاد ضمن انتقاد از تمرکز طرح تحول سلامت بر درمان، گفت: به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، هزینه برای درمان بیماران بستری کاهش یافت، درحالی که ویزیت پزشکان بیمارستان های دولتی و خصوصی افزایش داشت. در این میان سوال آن است که سهم پیشگیری از بودجه‌ای که باید به عدالت میان همه تقسیم شود، چقدر است؟

وی ضمن تاکید بر لزوم پرداختن به مقوله پیشگیری افزود: باتوجه به ماشینی شدن جامعه و افزایش جمعیت، همچنان با افزایش آمار بستری‌ها روبرو خواهیم بود. به همین دلیل لازم است تا با اجرای طرح پزشک خانواده و تقویت درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت شهرهای کوچک، نگذاریم کسی به سطح بستری برسد.

سلیمان عباسی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای بحث به شیب تند اجرای نظام تحول سلامت انتقاد وارد کرد و ضمن تاکید بر لزوم ارائه فرصت بیشتری برای بررسی کارشناسانه بر این طرح، گفت: طبق بند 7 نظام تحول سلامت هزینه پرداختی مردم از 80 درصد به 10 درصد کاهش یافت، درحالی که در ابتدای اجرای این طرح لازم بود 30 درصد هزینه‌ها را کاهش دهیم تا توان خود درزمینه تامین اعتبار را بسنجیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، پوشش‌دهی ناقص این طرح را از دیگر اشکالات اجرایی آن خواند و گفت: تعدادی از استان‌های مرزی به درستی در این نظام قرار نگرفته‌اند.

وی با تاکید براینکه بیشتر هزینه‌های این طرح در بخش درمان متمرکز شده، اظهارکرد: دراین صورت ما باید منتظر باشیم تا افراد بیمار شده و در بیمارستان بستری شوند، درحالی که اگر رویکرد پیشگیرانه داشته باشیم نیازی به این میزان هزینه نیست.

در ادامه این گفت‌وگو، آریایی‌نژاد مبلغ اختصاص داده شده به طرح تحول سلامت در زمان قبل از اجرا را 2000 میلیارد عنوان کرد و افزود: این طرح از 8 بند برخوردار است و جهت ادامه اجرای این بسته‌ها تا پایان امسال هم نگرانی‌هایی وجود دارد و بیم آن می‌رود که بخشی از بندهای این طرح معطل بماند.

در ادامه عباسی نیز در این باره گفت: نمی‌دانیم وزارت بهداشت چه گزارشی از این طرح ارایه خواهد داد که مجلس را متقاعد کند تا بار دیگر چنین مبلغ زیادی را به این طرح اختصاص دهد؟ به عنوان مثال میزان بیماری تاچه حد کاهش خواهد یافت؟ پوشش بیمه‌ای در این سال چگونه بود؟ رضایت مردم ازاین طرح تا چه حد بود؟

این نماینده مجلس یکی از نگرانی‌های موجود را در اعزام متخصصان به مناطق محروم دانست و گفت: متخصصینی که به مناطق محروم اعزام می‌شوند، باید همراه با تجهیزات موردنیاز درمانی و همراه با تیم متخصصینی از حوزه‌های پزشکی موردنیاز اعزام شوند تا به این ترتیب از اعزام بیمار به مناطق اطراف جلوگیری شود.

عباسی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، درپاسخ به سوالی مبنی براینکه تاچه حد به طرح تحول سلامت خوشبین هستید، میزان اثربخشی و پوشش دهی این طرح را نامناسب دانست و بر لزوم پذیرفته شدن طرح تحول سلامت به وسیله سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط و مدیریت این طرح به گونه‌ای که در طول زمان با افزایش پوشش‌دهی همراه باشد، تاکید کرد.

آریایی نژاد نیز برای بهبود در روند اجرای نظام تحول سلامت پیشنهاد کرد که با تقویت خانه‌های بهداشت، درمانگاه‌های کوچک شهری و روستایی و فعال کردن واقعی پزشک خانواده، تلفیق طب سنتی و گیاهی با طب نوین و تقدم پیشگیری بر درمان می‌توان شاهد موفقیت اجرای این طرح بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سهمیه زنان ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    10 0
    "متخصصینی که به مناطق محروم اعزام می‌شوند، باید همراه با تجهیزات موردنیاز درمانی و همراه با تیم متخصصین اعزام شوند ." نگرانی شما نمایندگان محترم به جاست چراکه طی این 36 سال این اتفاق افتاده ومتخصصین بیهوده طرح گذرانده اند وصرفا وقت وعمرشان را بدلیلی که اشاره فرمودید تلف کرده اند.عزیزان آیا منطق حکم میکند واین امکان برای اقتصاد کشور فراهم است که مراکز تخصصی وفوق تخصصی را به همه جای ایران ببریم به شهرهای خالی ازجمعیت!وآیا شایسته است ازپزشکان متخصص زن بدون ایجاد این شرایط انتظار اجرای طرح 12 ساله را داشته باشید!این چه منطق وعدالتی است!مراکز تخصصی کلان شهرها نیاز مبرم به متخصص دارند وما به دست خودمان پزشکان متخصص زن را نه 2-4 سال که قانون مشخص کرده بلکه 12 سال موظف به ماندن در مناطق محروم یرای صرفا حضور غیرمفیدشان مجبور میکنیم!هروقت مردم مهاجرت کرده شهرستانها را به شهرهایشان بازگرداندید ومراکز تخصصی را راه اندازی کردید انتظار خدمت طرح پزشکان را داشته یاشید.بیائید منطقی باشید وطرح 12 ساله زنان متخصص را به 2-4 سال قانونی کاهش دهید وبیهوده سرمایه های مملکت را مجبور به جلای وطن نکنید..........
  • الویت پیشگیری ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    9 0
    چرا مسئولان ما به الویت های حوزه سلامت اهمیت نمیدهند ودنبال جزئیات هستند.تصادفات رانندگی را که ازنظر مرگ ومیر در بین 180 کشور رتبه 177 را داریم که مشکل اصلی وهزینه بر سلامت کشور چه مالی وچه جانی! که 100 درصد قابل پیشگیری است ، نمیبینیم!مرگ کودکان وجوانان ومعلول شدنشان را ناشی از تصادفات که نتیجه آن کاهش تدریجی جمعیت است نمیبینیم ودنبال هزینه های گران درمان نایاروری برای افزایش جمعیت هستیم!!چه کوته بینانه وکودکانه رفتار میکنیم!مشکل کم آبی را نمیبینیم ودر کشور خشک ونیمه حشک نگران تراکم کم جمعیت هستسم و400 ملیون نفر جمعیت را مناسب میدانیم!برای توجیه قدغن کردن توبکنومی ووازکتومی ازفرانسه الگو میگیریو ومیگوئیم میزان توبکتومی در آنجا صفراست!تابحال ثابت نشده که استفاده از وسایل پیشکیری غیر دائمی باعث ناباروری میشود ولی ما برای توجیه عملکرد بی انصافانه مان میگوئیم مصرف قرص ضد حاملگی بعد از ازدواج باعث ناباروری میشود!!!که اعتقاد شایع در بین عوام است .خدایا به ما مردم ومسئولان آگاهی وبیداری عطا کن!
  • شهروند ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    12 0
    نکته جالب این جاست که مسئولان در حال تشکر از همدیگر در اجرای برنامه تحول هستند وخودشان خودشان را تشویق میکنند!از رضایت مردم دم میزنند درحالیکه به هیچ سند ومدرکی در مورد رضایت مردم اشاره نمیکنند!کدام سازمان وکی از مردم نظرسنجی کرده ودرصد این رضایتمندی از این طرح چقدر بوده !!!!!