دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11853

تحقیقات نشان داده چنانچه افراد در طول روز در مکانهای روشن باشند و فقط زمان خواب فضا را تاریک کنند دارای خواب راحت تر و با کیفیت بهتری خواهند بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نچرال نیوز، سیستم مغزی انسان بسیار نسبت به نور و تاریکی واکنش نشان می دهد و در افراد میانسال چنانچه در طول روز به اندازه کافی نور وجود داشته باشد هورمون ملاتونین به اندازه کافی ترشح می شود و در هنگام شب و در تاریکی مغز بهتر فرمان خواب می دهد.

با توجه به اینکه بسیاری از سالمندان از بی خوابی های شبانه گله دارند ، آنان باید توجه داشته باشند که اگر در زمانهای مختلف در نور کم قرار گیرند سیستم مغزی واکنش خوبی در هنگام شب نشان نمی دهد و به تصور اینکه هنوز روز است فرمان خواب به اندامها نمی دهند و همین امر موجب بروز اختلالاتی می شود.

محققان نتایج فوق را پس از 5/3 سال بررسی بر روی 12 گروه از سالمندان کسب کرده اند. در نهایت مشخص شده که اگر در مدت 15 ماه از صبح تا ساعت 7 شب  نور کافی به بدن بتابد و سپس از شدت نور کاسته شود بدن راحت تر به خواب می رود و این موضوع در میان زنان و مردان تفاوت قابل توجهی نمی کند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه در این شیوه حتی میزان استرس و رفتارهای عصبی از سوی افراد نیز تا حدودی تعدیل می شود که دانشمندان علت آن را تنظیم سیستم مغزی بیان می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha