پس از ماجرای ورود روغن صنعتی پالم به برخی از شیرها نه تنها این جنجال نتوانست جلوی افزایش قیمت شیر را بگیرد؛ بلکه برخی از شرکت های لبنیاتی به صورت خودسرانه و البته هماهنگ شده در بین صنف خودشان دست به افزایش قیمت محصولات به ویژه شیر زده ‌اند که بی شک در آینده نزدیک صدمات زیادی را به مردم وارد می‌کند.

از افزایش قیمت"یواشکی و هماهنگ" لبنیات تا سکوت مسئولان

سلامت نیوز :لبنیات از جمله محصولاتی پراهمیت در سبد غذایی خانوارها است که مدتی است با شیب نسبتا تندی در حال افزایش قیمت است که بی شک تبعات غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دانا، لبنیات از جمله محصولاتی پر اهمیت در سبد غذایی خانوارها است که مدتی است با شیب نسبتاً تندی در حال افزایش قیمت است.
پس از ماجرای ورود روغن صنعتی پالم به برخی از شیرها نه تنها این جنجال نتوانست جلوی افزایش قیمت شیر را بگیرد؛ بلکه برخی از شرکت های لبنیاتی به صورت خودسرانه و البته هماهنگ شده در بین صنف خودشان دست به افزایش قیمت محصولات به ویژه شیر زده ‌اند که بی شک در آینده نزدیک صدمات زیادی را به مردم وارد می‌کند.
هنگامی که موضوع هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقد بودند که دولت باید با پرداخت یارانه به برخی کالاهای مواد غذایی از افزایش قیمت آن جلوگیری کند که شیر و لبنیات یکی از آنها بود که علی رغم تلاش های صورت گرفته تا کنون موفقیت در این رابطه کسب نکرده ایم.
پوکی استخوان، نرمی استخوان، کوتاه قدی و افزایش بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از جمله عوارض مصرف نکردن لبنیات است که ظاهرا مسئولان خیلی به این نکات توجهی نداشته و گوششان بدهکار آسیب های محتمل نیست.
متاسفانه با افزایش قیمت سوخت و حامل های انرژی، قیمت شیر و لبنیات هم افزایش یافت و طبق تاییدیه مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با افزایش قیمت لبنیات سرانه مصرف 30 درصد کاهش یافته است.

[quote-left]پوکی استخوان، نرمی استخوان، کوتاه قدی و افزایش بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از جمله عوارض مصرف نکردن لبنیات است که ظاهرا مسئولان خیلی به این نکات توجهی نداشته و گوششان بدهکار آسیب های محتمل نیست. [/quote-left]

در همین راستا برخی شرکت های لبنیاتی به صورت یکپارچه و هماهنگ شده محصولات خود را تا 15 درصد افزایش داده‌اند که در هیاهوی مسائلی همچون روغن پالم، مسائل سیاسی از قبیل استیضاح وزیر علوم و ...خیلی توجهی به آن نشده و البته شاید هم قرار نیست که سر و صدایی بشود.
قیمت برخی از لبنیات کم چرب که همیشه قیمتش کمتر از قیمت محصولات پرچرب بوده، به بهانه های مختلف افزایش یافته است؛ این در حالی است که چربی محصولات کم چرب به صورت محصولات دیگر ارائه شده و تولید کننده سود خود را از خارج کردن چربی از این محصولات به شکل جدید و به به صورت چند برابری بدست آورده است.


مجموع این مسائل بی تاثیر در میزان خرید نبوده و بنا به اظهارات برخی فروشندگان و گزارشات میدانی که منتشر شده، خرید این محصولات توسط مردم به شدت کاهش پیدا کرده است.
محمد فربد عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی در مورد افزایش قیمت‌ها می‌گوید: طبق بخشنامه اوایل امسال دولت، صنایع لبنی اجازه افزایش قیمت محصولاتشان را در فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال نداشتند، ولی از تیرماه امسال بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، امکان افزایش 15 درصدی قیمت تمام محصولات لبنی فراهم شد.

[quote-right]متاسفانه بسیاری از مردم به یک باور رسیده‌ و آن را به راحتی عنوان می کنند که"دیگر عادت کرده‌ایم و قیمتی که بالا رفت هرگز پایین نمی‌آید و فقط مردم هستند که زیر بار فشارها له می‌شوند». [/quote-right]


 وی با تشریح جزئیات آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت‌گذاری انواع شیر، گفت: طبق این مصوبه، قیمت شیر پاستوریزه کم چرب 2 هزار تومان، شیر پر چرب با 3 درصد چربی 2300 تومان، شیر نیم چرب با میزان چربی 2.5 درصد 2200 تومان و شیر کامل با حداقل چربی 3.2 درصد 3500 تومان تعیین شده است.
اما آنچه که در جامعه عینیت و واقعیت دارد این قیمت ها نیست و اکثر محصولاتی که به آن اشاره شد در جامعه با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. به عنوان مثال اغلب شرکت های لبنی شیر کم چرب را به قیمت 2200 تا 2300 تومان می فروشند، در حالی که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار باید این رقم 2 هزار تومان باشد.
این به آن معنی است که حدود 200 الی 300 تومان بر روی هر محصول افزایش قیمت داشته ایم که خود این مسئله در بین مردم نوعی نارضایتی به وجود آورده است.
متاسفانه بسیاری از مردم به یک باور رسیده‌ و آن را به راحتی عنوان می کنند که"دیگر عادت کرده‌ایم و قیمتی که بالا رفت هرگز پایین نمی‌آید و فقط مردم هستند که زیر بار فشارها له می‌شوند».


این مسئله علاوه بر تبعات متصور اقتصادی و اجتماعی در جامعه به وجود خواهد آورد ، نوعی دلسردی نسبت به اوضاع اقتصادی و ضرر جسمانی را برای افراد در پی دارد که در صورت گسترده شدن آن غیر قابل جبران خواهد بود.


در همین راستا رفیعی معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان وزارت صنعت در مورد افزایش قیمت لبنیات می‌گوید: کارخانجات محصولات لبنی به دلیل افزایش قیمت شیرخام، افزایش دستمزد،‌ هزینه بسته‌بندی و مالیات بر ارزش افزوده تقاضای افزایش 34 درصدی محصولات لبنی را داشتند، اما مورد موافقت قرار نگرفت و در نهایت با توافق رئیس انجمن صنایع لبنی و تصمیم ستاد تنظیم بازار افزایش حداکثر 15 درصدی مورد موافقت قرار گرفت.


وی در عین حال به این نکته اشاره می‌کند که شرکت‌هایی که بیش از این رقم بر قیمت‌های خود افزوده‌اند را فراخوانده و تعهد دادند تا هفته آینده قیمت‌های خود را اصلاح کنند. اما علی رغم این اظهارات تا این لحظه هیچ اقدامی عملی صورت نگرفته و یا حتی اگر صورت گرفته در تغییر قیمت ها ملموس نبوده است.


در این اقدام هماهنگ گران شدن قیمت شیر، تنها کسی که متضرر می‌شود خانواده ها هستند که به دلایل اقتصادی و مالی از میزان خرید خود کم کرده و شیر خریداری نمی‌کنند و یا گاهاً کمتر از مقدار معمول مصرف می‌کنند که در آینده نزدیک قطعا افراد دچار مشکلات عدیده‌ جسمی خواهند شد.


در حال حاضر به خاطر کمبود مصرف محصولات لبنی بیماری های زیادی گریبان نسل جدید را گرفته است که با ادامه این روند این بیماری ها افزایش می‌یابد.
البته برخی اقلام دیگر نیز به صورت یواشکی و آرام در حال گران شدن هستند که این ممکن است علل مختلفی داشته باشد. یکی از عوامل موثر که می‌تواند جلوی این افزایش قیمت های بی رویه را بگیرد، نقش دولت مردان ، به ویژه مردان اقتصادی دولت است. دولت مردان با نظارت بیشتری و تعامل با سایر قوا می‌توانند در این زمینه اقدام درخوری داشته باشند و جلوی سو استفاده برخی از سودجویان را بگیرند چراکه در هر صورت مردم و فضای عامه دولت را متهم خواهند کرد و بهتر است برای تبرئه شدن اقدام جدی صورت داد.
به هرحال امید است، مسئولان مربوطه هرچه سریعتر در این زمینه چاره ای بیاندیشند و نسبت به کنترل قیمت ها نظارت و اعمال نظر واقعی تری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha