مطابق قانون تبلیغ برای سیگار ممنوع است و حتی خود شرکت‌های تولید سیگار نیز روی پاکت‌هایشان زیان‌آور بودن سیگار را یاد‌آوری می‌کنند. سوال پیش‌آمده این است که شرکت مذکور با چه مجوزی می‌تواند آنقدر شیک و راحت تبلیغ سیگاری را بکند که به گواه اهل فن این سیگار، نه‌تنها سیگار مرغوبی نیست بلکه ضررش از انواع دیگر سیگار بیشتر است!

رژه ویزیتورها در سطح شهر برای تبلیغ سیگار

سلامت نیوز :در سوپرمارکت خوش‌آب و رنگ محله‌مان ایستاده‌ام و منتظرم صاحب مغازه جنس‌هایم را حساب کند تا به کارهای دیگرم برسم. هوا گرم است و حال و حوصله ندارم. مغازه‌دار جنس‌ها را داخل کیسه می‌ریزد و من هم مبلغ مورد نظر را روی پیشخوان می‌گذارم و آماده رفتن هستم که دختری از پشت پیشخوان سرش را بیرون می‌آورد و صدایم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان دختری بسیار‌ تمیز و خوش‌لباس که پیش از این در این محله او را ندیده‌ام. او خیلی سریع از پشت پیشخوان بیرون می‌آید و بسته سیگاری جلویم می‌گیرد و می‌گوید: شما تا به حال از این سیگارهای جدید که وارد کشور شده‌اند استفاده کرده‌اید؟ البته دختر خانم به من فرصت نمی‌دهد که بگویم سیگار نمی‌کشم یا اینکه از سیگار دیگری استفاده می‌کنم. دختر از مزایای سیگاری که در دست دارد تعریف می‌کند و می‌گوید این سیگار با وجود قیمت مناسبش درصد نیکوتین پایین و باکیفیتی هم دارد.

بعد هم یک پاکت سیگار نو توی پلاستیک خریدم می‌گذارد و می‌گوید: این سیگار هم هدیه‌ای از طرف شرکت سیگار [...] به شماست. اگر هم شما پنج پاکت خالی سیگار از این برند را به مغازه‌دار بدهید، مغازه‌دار یک پاکت سیگار نو به‌عنوان هدیه به شما خواهد داد.

طبعا چشم‌های من بعد از این اتفاق گرد شده بود. سیگار را به خانه آوردم و از چند نفر دیگر هم درباره این نوع تبلیغات سوال کردم و متوجه شدم در کافی‌شاپ‌ها هم تبلیغ این سیگار رواج دارد. البته چندبار دیگر در سوپرمارکت‌های مختلفی دیدم که خانم‌های جوان به‌عنوان بازاریاب به تبلیغ این سیگار می‌پردازند.

این در حالی است که مطابق قانون تبلیغ برای سیگار ممنوع است و حتی خود شرکت‌های تولید سیگار نیز روی پاکت‌هایشان زیان‌آور بودن سیگار را یاد‌آوری می‌کنند. سوال پیش‌آمده این است که شرکت مذکور با چه مجوزی می‌تواند آنقدر شیک و راحت تبلیغ سیگاری را بکند که به گواه اهل فن این سیگار، نه‌تنها سیگار مرغوبی نیست بلکه ضررش از انواع دیگر سیگار بیشتر است!

[quote-left]جملاتی نظیر «با کدام آهنگ سیگار می‌چسبد؟» یا «آیا در باران سیگار کشیده‌اید؟» که در فضای مجازی به وفور یافت می‌شوند، موجب تبلیغ انواع مواد دخانی تدخینی و غیرتدخینی شده و تحریک جوانان و نوجوانان به مصرف سیگار را به دنبال دارند.  [/quote-left]

تبلیغات برای سیگار ممنوع
شهرام رفیعی‌فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد که هر نوع تبلیغ و تشویق مستقیم و غیرمستقیم سیگار یا تحریک افراد به استعمال آن ممنوع است.

رفیعی‌فر گفت: طبق ماده 3 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در کشور، هر نوع تبلیغ و تشویق مستقیم و غیرمستقیم استعمال دخانیات ممنوع است، چراکه در دنیا ثابت شده این تبلیغ هم مربوط به یک رسانه مثلا تلویزیون نیست، هر نوع تبلیغات مربوط به دخانیات ممنوع است چراکه قانون فوق‌الذکر صحبتی از منبع تبلیغ‌کننده به میان نیاورده است.

من به شما پیشنهاد می‌کنم این بار جدی‌تر به فضای مجازی سر بزنید و تبلیغات غیرمستقیم سیگار را ببینید تا بیشتر از هرچیزی متوجه ضایع شدن حقوق شهروندان بشوید. این فضای گسترده بدون نظارت بزرگسالان به‌طور نامحدود توسط جوانان مورد جست‌وجو قرار می‌گیرد و امیدواریم حداقل شرکت‌های داخلی دخانی در آن به تبلیغ مصرف مواد دخانی نپردازند. جملاتی نظیر «با کدام آهنگ سیگار می‌چسبد؟» یا «آیا در باران سیگار کشیده‌اید؟» که در فضای مجازی به وفور یافت می‌شوند، موجب تبلیغ انواع مواد دخانی تدخینی و غیرتدخینی شده و تحریک جوانان و نوجوانان به مصرف سیگار را به دنبال دارند.

[quote-right]این شرکت با وجودی که بارها از طرف سازمان دخانیات توبیخ شده باز با خیال راحت به تبلیغ کالای خود می‌پردازد. من به شما اطمینان می‌دهم پشت این شرکت به جای محکمی گرم است. [/quote-right]

براساس نتایج حاصل از یک مطالعه ۹۲ درصد افراد جامعه با ممنوعیت مصرف قلیان در این اماکن موافق هستند که البته نیمی از آنها با ممنوعیت مشروط به فرهنگسازی موافقند و تنها ۸ درصد مخالف اجرای این طرحند. در چنین شرایطی سوال این است که آیا حقوق ۹۲ درصد جامعه باید فدای ۸ درصد خواهان مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی شود؟
 
این شرکت پشتش گرم است
اما این تمام ماجرا نیست. داریوش سهرابی، سخنگوی سازمان دخانیات کشور نقاط تاریک زیادی را روشن می‌کند و می‌گوید: قطعا این شرکت، متخلف است و حتی نیازی به گفتن نامش نیست. این شرکت با وجودی که بارها از طرف سازمان دخانیات توبیخ شده باز با خیال راحت به تبلیغ کالای خود می‌پردازد. من به شما اطمینان می‌دهم پشت این شرکت به جای محکمی گرم است. مطابق قانون هرگونه تبلیغ برای سیگار در هر جایی ممنوع است و ما پیگیر این موضوع هستیم و حتی گزارش‌هایی را به سازمان صدا و سیما درباره این برند سیگار داده‌ایم.


بهمن کشاورز رئیس کانون وکلای ایران درباره ممنوعیت مصرف سیگار گفت: مطابق قانون استعمال دخانیات، تبلیغ و مصرف دخانیات با هر شکل و شمایلی خلاف قانون است.


معدنی با اشاره به سوابق جمعیت مبارزه با دخانیات در راستای کاهش مصرف دخانیات در کشور گفت: جمعیت مبارزه با دخانیات یکی از متولیان امر قانون جامع کنترل و مبارزه با استعمال دخانیات است که همگام با وزارت بهداشت تلاش‌های مستمری را در این زمینه انجام می‌دهد.

[quote-left]قهرمان‌های فیلم‌ها پاکت سیگارشان را از جیب‌شان درمی‌آورند و دوربین روی برند سیگار زوم می‌کند و آدم‌های مختلف را برای استفاده از سیگار ترغیب می‌کنند و هیچ‌کس فکر نمی‌کند برای این تبلیغ 30 ثانیه‌ای چند صد میلیارد تومان جابه‌جا می‌شود و چند هزار نفر به تعداد سیگاری‌ها اضافه می‌شوند. [/quote-left]

وی با تاکید بر اینکه تبلیغ و مصرف دخانیات با هر شکل و شمایلی خلاف قانون جامع مبارزه با دخانیات است، گفت: مواردی از قبیل سیگار الکترونیک و قلیان اکسیژنی که عرضه آن در بازارهای جهانی در حال گسترش است نیز ترفند دیگر صنایع دخانی برای عرضه محصولات خود و به جیب زدن سودهای کلان است. قلیان اکسیژنی و سیگار الکترونیک خود نوعی تبلیغ برای کشیدن سیگار است. بر این اساس جمعیت مبارزه با دخانیات نسبت به انواع و اقسام شبه‌سیگارها، شبه‌قلیان‌ها و مواردی که احساس می‌شود نوعی تبلیغ برای استعمال دخانیات است، مخالفت خود را اعلام می‌کند.
 
سیگار با طعم مارلون براندو!
هرچند که سال‌هاست تبلیغ برای سیگار ممنوع شده، اما به سادگی وزارت بهداشت طی دستورالعملی جدید هر نوع تبلیغ و تشویق مستقیم و غیرمستقیم سیگار یا تحریک افراد به استعمال آن را ممنوع کرده است. در این دستورالعمل که توسط دفتر آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور صادر شده است این چنین آمده: طبق ماده 3 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در کشور، هر نوع تبلیغ و تشویق مستقیم و غیرمستقیم استعمال دخانیات ممنوع است؛ چراکه ثابت شده است که رسانه‌ها، مسئول تقریبا 60 درصد ایجاد‌انگیزه برای شروع به مصرف دخانیات هستند.


اما ماجرا این است که مهم‌ترین تبلیغ برای سیگار را فیلم‌ها انجام می‌دهند. این فیلم‌ها هم فیلم‌های ایرانی را شامل می‌شوند و هم فیلم‌های خارجی. قهرمان‌های فیلم‌ها پاکت سیگارشان را از جیب‌شان درمی‌آورند و دوربین روی برند سیگار زوم می‌کند و آدم‌های مختلف را برای استفاده از سیگار ترغیب می‌کنند و هیچ‌کس فکر نمی‌کند برای این تبلیغ 30 ثانیه‌ای چند صد میلیارد تومان جابه‌جا می‌شود و چند هزار نفر به تعداد سیگاری‌ها اضافه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha