سلامت نیوز :معاون بهداشت اعلام کرد نظارت بر بهداشت محیط باید مکانیزه و خوداظهاری شود زیرا راه های سنتی بازرسی و نظارت دیگر پاسخگوی شرایط موجود نیست.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر علی اکبر سیاری در نشست تخصصی «بهداشت محیط در راستای تحول سلامت» که در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با اشاره به اینکه با حجم انبوه و روزافزون مراکزی که باید نظارت شوند و کمبود نیرو دیگر نمی توان به شیوه های سنتی بازرسی به امر بهداشت محیط نظارت داشت، گفت: باید کاری کنیم که سیستم نظارت و بازرسی بر بهداشت محیط با مشارکت مردم و به صورت خوداظهاری اداره شود و با کمک گرفتن از سامانه ها مردم قبل از هر بازرسی ای خودشان به سیستم بگویند که در چه شرایطی از بهداشت محیط قرار دارند و چه اقداماتی برای رسیدن به استانداردهای رعایت بهداشت انجام داده اند.

وی تصریح کرد: این شیوه در تمام دنیا انجام می شود، اگر به جای نظارت مستقیم و بازرسی های سنتی سیستمی کارآمد داشته باشیم که مردم خودشان به ما گزارش کارها و اقدامات بهداشتی شان را بدهند، مشکلات موجود مثل کمبود نیروی بازرسی نیز مرتفع خواهد شد.

دکتر سیاری اقدامات مشابه شهرداری در این زمینه را مثال زد و اظهار داشت: در سیستم شهرداری استانداردهای ساختمان سازی اعلام شده و همه موظف اند بر اساس آن مباردت به ساخت و ساز کنند و هر کس که از این استانداردها تخطی کرد مجوزش باطل خواهد شد.

معاون بهداشت یادآور شد: متاسفانه باید بگوییم با کمبودهایی که داریم در بحث بهداشت محیط ضعیف هستیم و باید با بهره گیری از تکنولوژی این ضعف ها را هرچه سریعتر برطرف کنیم.

وی ضعف سیستم نظارتی در بحث روغن پالم را مورد اشاره قرار داد و گفت: غفلت نظارتی در جریان تولید و عرضه روغن های پالم به همه گوشزد کرد که در بحث کیفیت سنجی مواد غذایی بیش از هر جای دیگری نیاز به نظارت دقیق بهداشتی داریم.

دکتر سیاری بیان داشت:  امروزه سلامت فقط بعد جسمانی ندارد، بلکه سلامتی شامل ابعاد اجتماعی، روانی و معنوی می شود و هر کجای این حوزه را که نگاه کنیم درمی یابیم که کارهای زیادی بر زمین مانده که باید انجام دهیم.

وی افزود: خوشبختانه از نظر وجود قوانین نظارتی و آیین نامه ها در بخش بهداشت حرفه ای و سلامت محیط و کار خلأیی وجود ندارد، نیروی کارآمد و تحصیلکرده هم کم نداریم، بنابراین می توان به ابعاد نظارت در این بخش با بهره گیری از تکنولوژی عمق و وسعت بیشتری بخشید و انتظارات را برآورده ساخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را یکی از مراکز پرتلاش و فعال این وزارتخانه برشمرد و از تلاش های بهداشت کاران حرفه ای و بازرسان سراسر کشور تقدیر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha