یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 118553

بلورچی در پاسخ به این پرسش که "این فرونشست‌های زمین از منظر زلزله چه عواقبی را به دنبال دارد؟" گفت: ترک‌خوردگی و غیرمقاوم شدن ساختمان‌ها مسلماً باعث خواهد شد تا این سازه‌ها با کوچک‌ترین زلزله‌ای فروبریزند و عواقب جبران‌ناپذیری را برجا بگذارند.

سلامت نیوز: بلورچی در پاسخ به این پرسش که "این فرونشست‌های زمین از منظر زلزله چه عواقبی را به دنبال دارد؟" گفت: ترک‌خوردگی و غیرمقاوم شدن ساختمان‌ها مسلماً باعث خواهد شد تا این سازه‌ها با کوچک‌ترین زلزله‌ای فروبریزند و عواقب جبران‌ناپذیری را برجا بگذارند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: بر اساس مطالعات سازمان زمین‌شناسی، خشکسالی‌ها و کاهش شدید آب طی سال‌های اخیر باعث شده زمین در بخش‌های وسیعی از پایتخت به شکل غیرطبیعی نشست داشته باشد که این مساله می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیر متعددی را برای تهران به دنبال داشته باشد.
 
در حالی که بحث کمبود آب و مهلت 40 روزه باقیمانده برای چاره‌اندیشی برای جبران آن در این روزهای گرم سال از پرطرفدارترین اخباری است که از سوی مخاطبان دنبال می‌شود، سخنان رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران و هشدار وی به پدیده فرونشست زمین و خطرات ناشی از سبب شده تا ابعاد تازه یی از عواقب کمبود آب مطرح شود.
 
احمدصادقی با تاکید بر اینکه خشکسالی‌های پی‌درپی سال‌های اخیر باعث شده تا فرونشست زمین در تهران به شکل نگران‌کننده یی درآید، گفت: بر اساس مطالعات سازمان زمین‌شناسی که از سال 84 انجام شده و هر ساله نیز به‌روز می‌شود، خشکسالی‌ها و کاهش شدید آب طی سال‌های اخیر باعث شده تا زمین در بخش‌های وسیعی از پایتخت به شکل غیرطبیعی نشست داشته باشد که این مساله می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیر متعددی را برای تهران به دنبال داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه تاکنون جلسات بسیاری را با دستگاه‌های مرتبط، از جمله وزارت کشور در این خصوص داشته‌ایم، گفت: امیدواریم که وضعیت به حالت بحرانی درنیاید ولی حتی در چنین حالتی، این سازمان آمادگی ورود به مساله و کمک برای رفع آن را خواهد داشت.
 
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عواقب نشست زمین در تهران گفت: تبعات این فرآیند را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد. از جمله فرونشست آب‌های زیرزمینی و بسته شدن خلل و فرج‌های آن و در نهایت کم شدن آین آب‌ها در کنار نشست‌های موضعی زمین که می‌تواند خطرات فراوانی را به دنبال داشته باشد از جمله معمول‌ترین عواقب نشست‌های زمین است.
 
متولی بررسی وضعیت نشست زمین تهران سازمان زمین‌شناسی است
 
مهندس محمدجواد بلورچی، مدیرکل بررسی مخاطرات زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی با تاکید بر اهمیت و حساسیت بررسی فرونشست زمین تهران در مورد میزان این افزایش طی سال‌های اخیر، گفت: در حالت طبیعی فرونشست زمین در تهران باید حدود 17 سانتیمتر در سال باشد در حالی که هم‌اینک این رقم هم به دلایل مختلف که مهمترین آنها خشکسالی‌های رخ داده است، به بیش از 36 سانتیمتر در سال رسیده است که وضعیتی هشداردهنده محسوب می‌شود.
 
وی اما با استناد به مطالعات سالانه این سازمان در مورد تبعات و مخاطرات ناشی از این پدیده کمتر مورد توجه قرار گرفته، گفت: در معرض خطر ترک خوردن و حتی در آستانه فروریختن همه سازه‌ها و ساختمان در محدوده‌ای که نشست زمین در آنها رخ داده، تغییر شیب زمین، آسیب رسیدن به شبکه آب‌های زیرزمین و تجهیزات آن از جمله خطرات این پدیده است.
 
بلورچی در پاسخ به این پرسش که "این فرونشست‌های زمین از منظر زلزله چه عواقبی را به دنبال دارد؟" گفت: ترک‌خوردگی و غیرمقاوم شدن ساختمان‌ها مسلماً باعث خواهد شد تا این سازه‌ها با کوچک‌ترین زلزله‌ای فروبریزند و عواقب جبران‌ناپذیری را برجا بگذارند.
 
اما نشست زمین، بیشتر چه مناطقی از پایتخت را تهدید می‌کند و مشهودتر است؟ سوالی که مدیرکل بررسی مخاطرات زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی در پاسخ به آن تاکید می‌کند: نشست در زمین امری طبیعی است و در تمام نقاط تهران دیده می‌شود ولی فرونشست به شکلی غیرعادی و خطرناک، بیشتر در مناطق جنوب غربی پایتخت مانند مناطقی چون 17 و 18 و بخشی از منطقه 19 قابل لمس و مشهود است.
 
همچنین بلورچی از سویی با اشاره به اینکه هم‌اینک نیز نشانه‌های این فرونشست در مناطقی که فرونشست زمین در آنها شکل گرفته دیده می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه تاکنون بارها به سازمان‌های مرتبط هشدار داده شده است اما متاسفانه چندان توجهی به این موضوع نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha