یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 118571

«آلرژی غذایی» واکنش نامطلوب بدن به برخی از مواد غذایی است که به دلیل یک واکنس ایمونولوژیک بروز می‌کند.

سلامت نیوز: «آلرژی غذایی» واکنش نامطلوب بدن به برخی از مواد غذایی است که به دلیل یک واکنس ایمونولوژیک بروز می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، غذاهای معمول و آلرژی‌زا شامل تخم پرندگان، شیر گاو، بادام زمینی و برخی ماهی‌ها هستند. حساسیت غذایی به طور عمده در نوزادان بروز می کند و بیشتر این حساسیت‌ها تا سن پنج سالگی از بین می‌روند.

آلرژی غذایی عوامل مختلف دارد که زمینه‌های ژنتیکی یکی از دلایل آن است. حساسیت غذایی به طور معمول ارثی و تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است. همچنین نارس بودن دستگاه ایمنی یا سدهای محافظ دستگاه گوارش در نوزادان می‌تواند عامل بروز حساسیت غذایی باشد. آنتی‌ژن‌های بعضی از غذاها مثل تخم مرغ، شیر گاو، ماهی و بادام زمینی احتمال بروز حساسیت را تشدید می‌کنند. علاوه بر این واکنش حساسیت‌زا ممکن است در یک فرد غیرآلرژیک به خاطر وجود عفونت ویروسی ایجاد شود.

اما علاوه بر عوامل فوق پزشکان در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که شدت بروز آلرژی‌های غذایی در افرادی که ساکن شهرها هستند به مراتب بیشتر است. این پزشکان در مطالعات اخیر خود مطمئن شدند زندگی در مراکز شهرها به ویژه شهرهای بزرگ خطر بروز واکنش‌های آلرژیک به موادغذایی حساسیت‌زا را در کودکان تشدید می‌کند.

به گزارش هلث دی نیوز، طبق اعلام موسسه ملی سلامت آمریکا در مجموع شش درصد کودکان و نزدیک به سه درصد بزرگسالان در این کشور حداقل به یک نوع آلرژی غذایی مبتلا هستند. نتایج بررسی‌های قبلی نیز تایید کرده است که کودکان ساکن مناطق مرکزی شهری همچنین بیشتر در معرض ابتلا به آسم و آلرژی‌های زیست‌محیطی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha