یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹

مدیرکل دفتر تحقیقات وآموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سن 15 سالگی بالاترین فراوانی شروع و نخستین تجربه مصرف موادمخدر در کشور است.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر تحقیقات وآموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سن 15 سالگی بالاترین فراوانی شروع و نخستین تجربه مصرف موادمخدر در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «حمید صرامی» در اجلاس مدیران چهل گانه آموزش وپرورش افزود: سیستم مواد مخدر با ترویج باورهای غلط، سعی در جذب برخی دانش آموزان به سمت اعتیاد دارد و این موضوع بزرگترین تهدید علیه سلامت آنان محسوب می شود.

وی ادامه داد: دانش آموزانی که دارای ضعف در کنترل هیجان های منفی و در مهارت های اجتماعی، عزت نفس پایین، بیگانه با ارزش های اجتماعی و مذهبی، رفتارهای تنشی، عدم نظارت از سوی والدین، وجود تعارضات و اختلافات شدید خانوادگی، دسترسی آسان به مواد، فقدان امکانات تفریحی سالم در محل زندگی، عملکرد تحصیلی ضعیف، اعتماد به نفس پایین، عدم احساس تعلق به مدرسه هستند، بیشتر در معرض خطر مصرف مواد مخدر قرار دارند.

صرامی ادامه داد: در عصر سرعت گرایی، نوجوانان با فشار، نابردباری و پایین بودن آستانه تحمل، اضطراب و فشارهای روحی و روانی روبرو هستند و به دلیل فقر وقت و زمان ناشی از توسعه تکنولوژی، با ضعف ارتباط با والدین مواجه شدهاند.

وی تصریح کرد: سیستم هوشمند مواد مخدر و روانگردان ها با ارائه اطلاعات ناصحیح و ترویج باورهای غلط، سعی در جذب برخی دانش آموزان برای مصرف انواع مواد به منظور کسب لذت، تفریح و سرگرمی و نظایر آن دارد و این موضوع به عنوان بزرگترین تهدید علیه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی نوجوانان و جوانان محسوب شده و آنان را در معرض خطر شروع مصرف مواد قرار داده است.

این مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ارائه اطلاعات صحیح درباره عوارض مصرف مواد مخدر، آموزش مهارت های زندگی، آموزش مدل زندگی و سبک های فرزند پروری به والدین همراه با تقویت فعالیت های جایگزین ورزشی و هنری در مدارس به منظور توسعه نشاط و ارائه خدمات مشاورهای، مددکاری و حمایتی از جمله عوامل موثر در ایمن سازی و مقتدر کردن دانش آموزان به شمار می رود.

صرامی تقویت و توانمندسازی تشکل های دانش آموزی پیشگیری از اعتیاد را اقدامی موثر برای اجتماعی کردن امر مبارزه در مدارس عنوان کرد و افزود: افزایش پوشش اثر بخشی برنامه های پیشگیری از اعتیاد، تولید بسته های استاندارد آموزشی با رعایت نوآوری برای دانش آموزان، والدین و مربیان مدارس می تواند از بروز خسارت های اعتیاد در دانش آموزان جلوگیری کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha