رییس سازمان غذا و دارو آخرین تصمیمات اتخاذ شده درباره قیمت دارو در شش ماهه دوم سال را تشریح کرد.

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو آخرین تصمیمات اتخاذ شده درباره قیمت دارو در شش ماهه دوم سال را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در نشستی خبری ضمن مقایسه وضعیت امروز حوزه دارو با مدت مشابه سال گذشته گفت: سال گذشته در چنین زمانی پیگیر مسائل وقت حوزه غذا و دارو بودم. نگرانی عظیمی در مسوولان اجرایی کشور در رابطه با چگونگی کنترل بحران دارویی وجود داشت چراکه صدها قلم کمبود دارویی داشتیم.

وی در این باره به مصوبات دولت درباره حل مشکل کمبود دارویی اشاره کرد و گفت: به دنبال این مصوبات یکسری از اختیارات به وزارت بهداشت داده شد و تقریبا پس از 100 روز از فعالیت دولت نتیجه آن را دیدیم. به طوری که امواج طوفان‌زده حوزه دارو فروکش کرد و کمبودهای دارویی در پایان سال 92 به حداقل ممکن رسید.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در نیمه اول سال 93 نیز شرایط در حوزه دارو پایدار شده و خوشبختانه ثبات فراهم شده است. چرخ تولید دارو نیز در کشور می‌چرخد. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تنها دستگاهی در کشور است که امسال توانسته سیاست کنترل قیمت‌ها را به شدت دنبال کند و کمترین افزایش قیمت‌ها را در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشتیم.

برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارو نداریم

اصلاح قیمت برخی از داروهای داخلی در دستور کار

دیناروند افزود: بنابراین نه تنها در تامین و تدارک دارو، وضعیت آرام است، بلکه در کنترل قیمت‌ها نیز همین اتفاق افتاده است. امسال از هرگونه افزایش قیمت داروها جلوگیری کرده‌ایم، البته قصد نداریم که به تولید آسیبی برسد. قطعا صنعت داروسازی کشور باید سودآور باشد. هرچند برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارو نداریم، اما در مورد آن دسته از داروهای تولید داخل که زیان‌ده هستند، اصلاح قیمت خواهیم داشت.

کاهش 28 درصدی قیمت داروهای اصلی وارداتی در 6 ماهه دوم

وی درباره قیمت داروهای وارداتی نیز گفت: در شش ماهه دوم امسال داروهای اصلی وارداتی که عمدتا مورد استفاده بیماران خاص و صعب‌العلاج هستند، حدود 28 درصد کاهش قیمت خواهند داشت و برخی از داروها ممکن است این کاهش قیمت‌ها چشمگیر بوده و به 60 تا 70 درصد برسد. بنابراین سیاست وزارت بهداشت که جلوگیری از تب و تاب در قیمت داروهاست، تداوم خواهد داشت.

دیناروند درباره تحریم‌های دارویی نیز گفت: ادعای کشورهای غربی آن است که دارو مشمول تحریم نیست این در حالی است که تحریم‌ها در سال‌های گذشته آسیب جدی به بیماران وارد کرده است؛ تحریم‌های مربوط به انتقال وجه و همچنین تحریم‌های بانکی ایران سبب شد که تامین و تدارک دارو با مشکل مواجه شود اما به دنبال توافق ژنو و تمدید آن، شرایط دسترسی کشور به ارز بهتر شده است. در حال حاضر مشکل ارزی برای دارو نداریم و بانک مرکزی هم همکاری‌های لازم را در این راستا کرده است. قطعا مسیر به حالت عادی بازنگشته اما شرایط بهتر از گذشته شده است.

افزایش تعداد اقلام دارویی که پزشکان خانواده مجاز به تجویز آن شده‌اند

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقلام دارویی که پزشکان خانواده مجاز به تجویز آن شده‌اند گفت: با حمایت دولت مردم شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها در گذشته از بیمه روستایی برخوردار شدند. هرچند خدمات در این قالب طی سال‌های گذشته با فراز و فرودهایی همراه بوده، اما قصد ما آن است که این چرخه را تکمیل و خدمات را ارتقا دهیم، به همین دلیل فهرست اقلامی که پزشکان عمومی می‌توانستند تجویز کنند از حدود 200 قلم به 350 قلم افزایش یافته است تا دست این پزشکان برای تجویز بازتر باشد.

وی در ادامه درباره تفاهم‌نامه دارویی با بیمه‌ها نیز گفت: فهرست اول تفاهم‌نامه دارویی با بیمه‌ها براساس تغییرات در بازار مرتب بازنگری و اشکالات آن برطرف می‌شود. تعهد وزارت بهداشت در پوشش بیمه‌ای این دسته از داروها 1100 میلیارد تومان و تعهد بیمه‌ها 1250 میلیارد تومان است. پرداختی بیماران نیز بابت این داروها، حدود 400 میلیارد تومان است. بنابراین مشاهده می‌کنید که سهم پرداختی بیماران به شدت کاهش یافته است البته باید تاکید شود که بیمه‌ها حق ندارند تعهداتشان را در این زمینه کاهش دهند.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: در قالب این تفاهم‌نامه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را پوشش دادیم. قصد داریم برخی از داروهای مزمن را نیز به این تفاهم‌نامه اضافه کنیم که البته در گروه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج طبقه‌بندی نمی‌شوند.

رد هشدارهای شبکه‌های اجتماعی درباره سلامت مواد غذایی

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه درباره حوزه غذا نیز گفت: اعتماد مردم به وزارت بهداشت و وزیر بهداشت سرمایه‌ای اجتماعی است که بسیار ارزشمند است. از این سرمایه اجتماعی باید حداکثر استفاده را کرد.

دیناروند در ادامه نسبت به مباحثی که هر از چندگاهی در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با سلامت غذایی مطرح می‌شوند، هشدار داد و ضمن رد این موارد گفت: پشت چنین مواردی تحرکات دشمنان کشور است. به طوری که هر روز شایعه‌ای را از قول یک رییس بیمارستان مطرح می‌کنند. بارها چنین مباحثی را تکذیب کرده‌ایم اما واقعیت آن است که مردم در کوچه و بازار و خیابان نسبت به این مسائل حساس هستند و انتشار آنها باعث نگرانی مردم می‌شود. هر فرآورده‌ای که تحت نظارت تولید و وارد بازار می‌شود، فرض بر آن است که از سلامت برخوردار است.

وی ادامه داد: هرگاه که تخلفی هم صورت بگیرد، به معنای زیر سوال بردن همه تولیدکنندگان نیست و نباید آرامش مردم را برهم زد البته باید تاکید کرد که تخلف و تقلب هم محدود به ایران نیست.

رییس سازمان غذا و دارو در عین حال بر لزوم تقویت ابزارهای کنترلی و آزمایشگاهی تاکید کرد و گفت: تمام تلاش خود را در زمینه تامین سلامت مواد غذایی انجام می‌دهیم اما مطمئنا با ابزارهای گذشته نمی‌توانیم در این زمینه پاسخگو باشیم و لازم این است موضوع تقویت شود.

برنج‌های تولید داخل شناسنامه‌دار می‌شوند

دیناورند با تاکید بر آنکه ضوابط فنی واردات برنج در سال 93، 20 درصد سختگیرانه‌تر از سال گذشته است، افزود: بنابراین برنج‌های وارداتی از نظر سلامت بهتر شده‌اند. این موضوع قطعی است، چراکه برنج‌های وارداتی علاوه بر آنکه در کشورهای مبدا باید گواهی بهداشت داشته باشند، در بدو ورود به ایران نیز آزمایش می‌شوند. همچنین در بازار هم نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم صورت می‌گیرد در عین حال برندهای داخلی برنج نیز شناسنامه‌دار خواهند شد.

مردم بابت سلامت لبنیات موجود در بازار اطمینان داشته باشند

وی در عین حال درباره روغن پالم نیز گفت: پالم روغن خوراکی است که مصرف آن در تمام دنیا مجوز دارد. البته سیاست تغذیه‌ای وزارت بهداشت آن است که مصرف این روغن کاهش یابد. نمی‌توان توصیه‌های بهداشتی را با ممنوعیت همراه کرد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: در مورد آن دسته از مواد لبنی که بدون مجوز، چربی گیاهی و از جمله پالم استفاده کرده بودند، برخوردهای لازم صورت گرفته و از ورود آنها به بازار جلوگیری شده است. نمونه‌برداری‌ها نیز به صورت دائم در حال انجام است و مردم از بابت سلامت لبنیات موجود در بازار اطمینان داشته باشند.

دیناروند اظهار کرد: امسال واردات روغن پالم 300 هزار تن کاهش خواهد یافت. پالم ممکن است در روغن سرخ‌کردنی، شیرینی و شکلات چه به شکل صنعتی و به چه شکل سنتی وجود داشته باشد. پیش از این روغن جامد هیدروژنه استفاده می‌شد که به تدریج پالم جایگزین آن شد. به شدت مراقبت می‌کنیم که وضعیت به گذشته بازنگردد. آنچه که مهم است آن است که مصرف روغن هیدروژنه باید کاهش یابد.

وی افزود: گروهی از اقلام مواد غذایی که مصرف افراطی آنها آسیب‌رسان است، مشخص شده‌اند. از دیدگاه ما اقلام پرچرب، پرکالری و پرنمک جزو کالاهای آسیب‌رسان خواهند بود که اقداماتی جهت برچسب‌گذاری این قبیل اقلام در دست انجام است تا مردم بتوانند اقلام مفید را از اقلام مضر سلامت شناسایی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha