دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 118632

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیاست های تشویقی یکی از راه های ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است، گفت: در حال حاضر 50 درصد از متخصصان بویژه متخصصان مغز و اعصاب در تهران مشغول به فعالت هستند. این در حالی است که در مناطق محروم به بیش از 1500 متخصص نیازمند هستیم.

عوامل موثر ِماندگاری پزشکان در مناطق محروم

سلامت نیوز :عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیاست های تشویقی یکی از راه های ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است، گفت: در حال حاضر 50 درصد از متخصصان بویژه متخصصان مغز و اعصاب در تهران مشغول به فعالت هستند. این در حالی است که در مناطق محروم به بیش از 1500 متخصص نیازمند هستیم.


دکتر رسول خضری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و مجلس شورای اسلامی در برنامه «ره آورد» شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: علی رغم تمامی دغدغه ها، طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه امسال کلید خورد و بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، بسته های حمایتی در نظر گرفته شده است که یکی از آن ها، بحث ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است.


وی با بیان این که سیاست های تشویقی باید وجود داشته باشد، ادامه داد: مبالغی که به پزشکان در مناطق محروم تعلق می گیرد باید کفایت کند و رضایتمندی پزشک را در بر داشته باشد. در حال حاضر 2000 پزشک عمومی و 1500 الی 1700 پزشک متخصص در مناطق محروم در بحث پزشک خانواده کم داریم و قطعاً بهترین راهکار، تشویق های مالی، تعرفه گذاری، حقوق و پاداش است.


خضری در ادامه بیان کرد: قطعاً برای اجرای سیاست های تشویقی نیازمند تأمین اعتبارات لازم و منابع مالی پایدار هستیم که هم دولت و هم مجلس برای سال 1393 کارهای خوبی انجام داده اند.


وی با بیان این که 50 درصد از متخصصان مغز و اعصاب کشور در تهران هستند، اظهارکرد: اگر حقوق دریافتی و پاداش را برای پزشکان مناطق محروم در نظر بگیریم، عامل موثری در ماندگاری پزشکان در آن مناطق خواهد بود.


عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به افزایش 30 درصد مازاد بر سهمیه برای مناطق محروم جهت عدالت در آموزش خاطرنشان کرد: این طرح به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به عنوان رئیس شورای گسترش، داده شد. در این طرح هر دانشگاه علوم پزشکی بر اساس نیازسنجی، متخصصان مورد نیازش را از طریق سهمیه بومی برمی دارد و این دانشجویان چیزی حدود 3 برابر زمان تحصیل یعنی 12 سال موظف به ارائه خدمت در مناطق محروم می باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نیازهای اساسی تر مردم مناطق محروم ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    9 0
    " در مناطق محروم به بیش از 1500 متخصص نیازمند هستیم" نماینده محترم ما در مناطق به اصطلاح محرومی که 36 سال است متخصصان طرحی در حال گذراندن طرح هستند و هیچ فایده ای به جز دوباره کاری ارجاع به مردم آنها نرسانده اند، قبل از پزشک به خیلی چیزها نیاز داریم: تشویق برای ماندگاری خود روستائیان وشهرستانیها!!!!مثل ایجاد شغل ،کاهش فاصله طبقاتی،جاده های امن وخودروهای استاندار،ریل گذاری الکترونیکی سرتاسری،آموزش عادلانه بچه های آنها، دسترسی مردمشان به وسایل ارتباط جمعی(گاه در مدارسشان یک کامپیوتر پیدا نمیشود!)وپزشک خانواده باسواد و آموزش دیده که فقط در صورت نیاز ارجاع دهنده بیماران باشد ونه 100 درصدشان را ارجاع دهد،تکمیل امکانات لازم برای 4رشته پایه تخصصی (داخلی جراحی عمومی کودکان وزنان )که خوشبختانه اکثر بیمارستانهایشان آنها را دارند.... "بحث ماندگاری پزشکان در مناطق محروم " با توجه به مطالب بالا هرگونه تشویق ودادن مبلغ اضافی به متخصصان هیچ کاره هیچ تاثیری نخواهد داشت چرا که ارجاع بیماران تشویق لازم ندارد!!!!هرچه قدر پول خرج کنید بازهم مشکل سرجایش هست باید دیدگاه مسئولان عوض شود!شما یک راهی را انتخاب کرده اید نتیجه اش هرز دادن استعدادهای مملکت وسوئ استفاده پزشکان کلان شهرها ازنبود رقیبان مخلص وصادق وفرارمغزهاست! "افزایش 30 درصد مازاد بر سهمیه برای مناطق محروم " با این اوصاف از همین الان بدانید که این افزایش هم باعث خالی ماندن کلان شهرهای مهاجر پذیر از متخصص خواهد شد ومطمئنا بعدها مجبور خواهید شد آنها را درکلان شهرها به کار گمارید!!!! "50 درصد از متخصصان مغز و اعصاب کشور در تهران هستند، " اولا نماینده عزیز کار متخصص مغز اعصاب را متخصص داخلی براحتی انجام میدهد واین تخصص در مناطق محروم نیاز نیست واکثر این بیماران اگر نمیدانید بدانید که بیماران صرعی ومیگرن هستندتوسط پزشک خانواده هر ماه ویزیت شده ودارویشان را دریافت میکنند! ثانیا حضور آنها در کلان شهرها نشان میدهد که کار ومتقاضی کافی دارند وبیکار نیستند که این مسئله از عدم آمزش بیماران وفرهنگ غلط ناشی شده که ما پزشگان صادقانه به بیمارانشان نمیگویند که بیمار محترم که صرع داریدبیماری شما تا آخرعمر ادامه خواهد داشت وباید تا آخرعمر مرتب دارو مصرف کنید!ویک پزشک عمومی یا خانواده میتواند درمانشان را ادامه دهد!!! پایان سخن آنکه مراکز تخصصی وفوق تخصصی کلان شهرها را تقویت کنید وپزشکان متخصص جوان را در آنها به کار گمارید مطمئن باشید مشکل حل خواهد شد.