96 درصد روغن پالم تولیدی در جهان در کشور مالزی و اندونزی تولید می شود و چون نسبت به سایر روغن ها قیمت کمتری دارد لذا در کشورهای در حال توسعه نظیرایران و هند بازار مصرفی این روغن بالا است.

سلامت نیوز: 96 درصد روغن پالم تولیدی در جهان در کشور مالزی و اندونزی تولید می شود و چون نسبت به سایر روغن ها قیمت کمتری دارد لذا در کشورهای در حال توسعه نظیرایران و هند بازار مصرفی این روغن بالا است.

رسول خضری ،عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات کمیسیون بهداشت و درمان با وزارت بهداشت  و درمان برای بررسی استفاده از روغن پالم در مواد لبنی و همچنین شیر خشک گفت:روغن پالم دارای درصد بالایی از اسیدهای چرب و روغن  ترانس دارد و باعث گرفتگی عروق قلبی و مغزی می شود و ایجاد سرطان می کند .

وی اظهار داشت:96 درصد روغن پالم تولیدی در جهان در کشور مالزی و اندونزی تولید می شود و چون نسبت به سایر روغن ها قیمت کمتری دارد لذا در  کشورهای در حال توسعه نظیرایران و هند بازار مصرفی این روغن بالا است .

خضری بیان کرد:سابقه ورود روغن پالم به کشور ما به سال 82 برمی گردد که د رهمان زمان نیز سرو صداهای کرد ولی سپس همه چیز به فراموشی سپرده شد و وارادت این روغن به کشورهای آمریکا و کاناداد برای استفاده های صنعتی همانند صنایع صابون سازی و یا برای استفاده در لوازم ارایشی است و استفاده آن در صنایع غذایی اکیدا ممنوع است اما در کشور ما متاسفانه در مواد لبنی و حتی شیر خشک که مورد استفاده نوزادان است قرار گرفته است .

وی تاکید کرد:استفاده این روغن در مواد لبنی و بویژه شیر و شیر خشک جایز نبوده است و حتما باید کارخانجات و شرکت های متخلف شناسایی و با آنها برخورد شود و نام آنها در رسانه ملی گفته شود تا مردم دراین زمینه آگاهی لازم راداشته باشند .

خضری با تاکید بر بحث سلامت آحاد جامعه و وظیفه حاکمیت در تامین این سلامت گفت: فرقی ندارد که این شرکت ها خصوصی بوده اند و یا دولتی که از این روغن استفاده کرده اند بلکه دولت باید با آنها برخورد سریع و جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته جای تشکر دارد که وزیر بهداشت خودشان این مطلب را رسانه ای کرده اند زیرا استفاده این روغن همزمان با ورود آن به کشور یعنی در سال 82 بوده است و قطعا دولت قبل می دانسته است اما در این زمینه اقدامی انجام نداده است و  در حال حاضر نیز از وزیر انتظار می رود اقدامات لازم را برای توقف تولیدات این شرکت ها و برخورد از طریق دستگاه قضایی انجام دهد .

خضری خاطرنشان کرد:باید برخوردهای تعزیراتی و جدی با این کارخانجات و شرکت ها  از طریق قوه قضاییه شود و هر چه سریعتر نام این شرکت ها به صورت رسمی اعلام شود تا مردم نیز استفاده از مواد غذایی این شرکت ها را تحریم کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    سلام حتما الن میشه خیلی باحالید