دبیر شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی کشور گفت: سالانه 36 میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری‌های غیرواگیر فوت می‌شوند. محاسبات نشان می‌دهد در صورت عدم اقدام مناسب این موارد مرگ به 55 میلیون نفر در سال 2030 افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز: دبیر شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی کشور گفت: سالانه 36 میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری‌های غیرواگیر فوت می‌شوند. محاسبات نشان می‌دهد در صورت عدم اقدام مناسب این موارد مرگ به 55 میلیون نفر در سال 2030 افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نهمین نشست سالانه مجمع جهانی بیماری‌های مزمن تنفسی (WHO_GARD) که 23 تا 25 مرداد در شهر سالوداور برزیل با شرکت بیش از ۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی برگزار شد.

بر اساس این گزارش،محمدرضا مسجدی هماهنگ کننده برنامه GARD در جمهوری اسلامی ایران از سال 2000،  در این اجلاس گفت: سالانه 36 میلیون نفر (از کل 57 میلیون مرگ) به علت بیماری‌های غیرواگیر در جهان فوت می‌شوند (63درصد کل مرگ و میر جهان)، که 80درصد آنها در کشورهای فقیر و در حال رشد است.

وی ادامه داد: 48 درصد موارد مرگ‌ها به علت بیماری‌های قلبی- عروقی، 21درصد سرطان‌ها، 12درصد بیماری‌های مزمن تنفسی و 3.5درصد به علت دیابت است.

مسجدی گفت: ریسک فاکتورهای مشترک در پیدایش این مشکلات مربوط به استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب، ورزش ناکافی و مصرف ناسالم الکل است و محاسبات علمی نشان می‌دهد در صورت عدم اقدام مناسب این موارد مرگ به 55 میلیون نفر در سال 2030 افزایش می‌یابد.

دبیر شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی کشور گفت: پس از پیمان مسکو در خرداد 2011 و به دنبال آن بیانیه سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر 2011 برنامه‌ها و فعالیت‌های جدی برای مقابله با این عوارض طراحی و ارائه شده است. برنامه عملیاتی جهانی (Global Action Plan) برای جلوگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر برای سال‌های 2020-2013 موقعیت زمانی مناسبی را برای همه کشورها فراهم کرده است تا به 9 هدف مشترک دست یابی پیدا کنند.

مسجدی افزود:  25درصد کاهش در موارد مرگ و میر تا سال 2025. از جمله اقدامات خواسته شده از دولت‌ها افزایش مداوم مالیات سیگار و مواد دخانی،کم کردن نمک غذا و آسان‌سازی دسترسی به داروهای ارزانتر برای کنترل حمله‌های قلبی و مغزی است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: راهبرد کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی در قالب برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی و در چارچوب موضوع جامع کنترل بیماری‌های اصلی چهارگانه غیرواگیر یعنی بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان و دیابت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: کشورهای شرکت‌کننده تجارب خود را در این زمینه به ویژه بر نحوه ادغام آن در ساختار نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشورهای متبوع و به خصوص تأکید جدی بر آموزش و بهره‌گیری پزشکان عمومی ارائه کرده و برنامه پزشک خانواده به عنوان خط اول کنترل و مقابله با این بیماری‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

مسجدی ادامه داد: بهره‌گیری از فضای به وجود آمده پس از بیانیه سران کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد 2011 ( UN-NDC Delaration) و استفاده از این فرصت برای اجرای برنامه‌ها در سطح ملی مورد تایید جدی قرار گرفت.

وی مهمترین فعالیت‌های انجام شده و در حال انجام در زمینه مبارزه با بیماری‌های مزمن تنفسی را شامل برنامه‌های وزارت بهداشت براساس نظام جدید تحول سلامت با تهیه دستورالعمل‌های ملی، کنترل بیماری آسم و COPD توسط شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی و اداره کل مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی وزارت متبوع و ادغام آن در طرح جامع ملی سلامت ارائه داد.

دبیر شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی کشور گفت: همچنین اقدمات انجام شده در زمینه مبارزه با دخانیات به عنوان یک رکن اساسی و اصلی کنترل و مبارزه با بیماری‌های چهارگانه مزمن یعنی بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان و دیابت و موفقیت‌های به دست آمده با همکاری دولت و مجلس ارائه شد.

مسجدی تصریح کرد: همچنین برنامه‌های متنوع آگاهی رسانی و آموزش عمومی مردم و مسئولین به مناسبت‌های مختلف با استفاده از رسانه ‌ها در سالهای اخیر انجام شده است.

دبیر شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی کشور افزود: گزارش نتایج اولیه طرح جامع ملی بررسی شیوع COPD و آسم در کشور که در تهران به پایان رسیده نیز در جلسه ارائه و بر عزم وزارت بهداشت برای ادغام و اجرای عملی برنامه‌ کنترل آسم و COPD در دو استان فارس و مازندران نیز اشاره شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha