دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 118664

یک متخصص تغذیه با اشاره به شیوع کمبود "روی" میان کودکان دبستانی، گفت: بی‌توجهی به این موضوع موجب خواهد شد تا در آینده جامعه کوتاه قدی داشته باشیم.

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه با اشاره به شیوع کمبود "روی" میان کودکان دبستانی، گفت: بی‌توجهی به این موضوع موجب خواهد شد تا در آینده جامعه کوتاه قدی داشته باشیم.

دکتر یحیی پاسدار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت عنصر "روی" در سلامت بدن، گفت: این عنصر حیاتی در ترکیبات 50 آنزیم که در فرآیندهای پروتئین سازی، بلوغ جنسی و رشد و نمو نقش دارند، حضور فعال دارد.

پاسدار با اشاره به شیوع کمبود "روی" در کودکان دبستانی، اظهار کرد: با توجه به نقش موثر "روی" در رشد و نمو، در صورت عدم توجه مسوولان مربوطه به این امر در آینده جامعه کوتاه قدی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه عنصر "روی" در بدن ساخته نمی‌شود، گفت: این عنصر باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود و به همین جهت ضرورت دارد تا رژیم غذایی و تغذیه افراد طوری طراحی شود تا بتواند میزان "روی" مورد نیاز بدن را تامین کند.

وی منبع عمده تامین روی را در فرآورده‌های دریایی دانست و اظهار کرد: علاوه بر ماهی و میگو، مصرف گوشت قرمز و سفید نیز می‌تواند نقش موثری در تامین روی مورد نیاز بدن داشته باشد.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: در مناطقی که خاک غنی از "روی" باشد، مصرف سبزیجات و منابع گیاهی نیز می‌تواند نقش موثری در تامین روی داشته باشد.

پاسدار با بیان اینکه علائم کمبود روی به راحتی در افراد قابل تشخیص نیست، گفت: علائم بالینی کمبود "روی" تنها در مراحلی که کمبود آن شدید باشد در افراد مشخص می‌شود، بصورتی که تغییرات رنگ پوست مشهود بوده و در سنین رشد کوتاه قدی رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: کمبود "روی" از طریق اندازه‌گیری سرم خون یا نمونه ناخن و مو توسط پزشک قابل تشخیص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha