نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اجرای درست طرح پزشك خانواده در رفع مشكلات نظام سلامت كشور موثر است.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این كه طرح پزشك خانواده از طرح‌های مهم و شناخته شده در حوزه سلامت است، تصریح كرد: بسیاری از كشورها طرح پزشك خانواده را اجرا كرده‌اند.

وی در بیان فواید طرح پزشك خانواده گفت: بر مبنای این طرح، جمعیت مشخصی تحویل یك پزشك داده می‌شود و این پزشك از تمام سوابق خانوادگی، بیماری‌ها و مشكلات این بیمار مطلع می‌شود؛ بنابراین هرگاه بیمار به پزشك مراجعه می‌كند، آن فرد دقیقا می‌داند كه مشكلات قبلی این بیمار چه بوده و در حال حاضر چه اقدام پزشكی برای وی باید انجام شود.

نماینده زاهدان خاطرنشان كرد: پس از این كه پزشك خانواده فرد بیمار را معاینه می‌كند اگر احتیاج به اقدامات پزشكی، تخصصی و یا آزمایشگاهی و ... را داشته باشد به پزشك مربوطه ارجاع می‌دهد و این امر سبب جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌ها شده و دیگر نیازی نیست كه بیمار در یك روز برای یك بیماری سرپایی و جزیی به چند متخصص مراجعه كند.

وی افزود: در ایران قرار بود كه طرح پزشك خانواده اجرا شود، اما پزشكانی كه تربیت شده‌اند به عنوان پزشك خانواده تربیت نشده‌اند؛ و اگر پزشك عمومی بخواهد این طرح را اجرا كند باید دوره‌های مخصوصی را بگذراند، ضمن آن‌كه در دنیا پزشك خانواده نوعی تخصص است، و پزشك عمومی تخصص پزشك خانواده را می‌گیرد.

نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با بیان این كه ایران در این زمینه مشكل داشته و هنوز نتوانسته‌ پزشك خانواده تربیت كند، اظهارداشت: آن چیزی كه در كشور ما به غلط به پزشك خانواده اطلاق می‌شود، طرح سیستم ارجاع است، به این معنا كه ما 22 میلیون نفر روستایی را گفته‌ایم اگر بیماری دارید، اول به پزشك روستا مراجعه كرده و اگر نیازی به معاینه متخصص بود شما را ارجاع دهند.

وی گفت: با توجه به این كه سیستم ارجاع ناقص اجرا شده مردم از این سیستم رضایت‌مندی ندارند، ضمن این كه در قانون برنامه چهارم توسعه نیز پیش‌بینی شده است كه تا آخر این برنامه باید تمام مردم ایران از طریق سیستم ارجاء، خدمت بهداشت ودرمانی را دریافت كنند، بنابراین هنوز مشكلات و نواقص بسیار زیادی در این طرح بوده و یكی از مشكلات آن است كه خدمت دهنده و خدمت گیرنده جدا هستند.

شهریاری همچنین با اشاره به كسری اعتبار سرانه روستایی و تاثیر آن در رونداجرای طرح پزشك خانواده اظهارداشت: در ماده 91 قانون برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود كه برای اجرای عدالت باید سرانه روستایی و شهر نشین‌ها یكسان دیده شود كه هنوز متاسفانه این اتفاق نیافتاده و سرانه روستاییان پایین تر از سرانه شهری هاست و این مساله یكی از علل عدم رضایت مندی روستاییان و بیماران است كه از طرح پزشك خانواده استفاده می كنند.

وی با بیان این كه دولت نتوانسته است طرح پزشك را در شهرها اجرا كند، افزود: طبق قانون برنامه چهارم اجرای این طرح به دولت مكلف شده است و باید تا پایان سال اجرای برنامه چهارم توسعه، طرح پزشك خانواده در كل كشور اجرا شود، اما به نظر می رسد كه این طرح تا پایان برنامه اجرا نخواهد شد.

نایب رئیس كمیسیون بهداشت ودرمان مجلس تصریح كرد: در تمام دنیا این گونه بوده و چندین سال طول كشیده است تا این طرح اجرا شود و كشور ما مشكلات خاص خود را دارد و وضعیت اجتماعی و اقتصادی ایران با كشورهایی كه طرح پزشك خانواده را به خوبی اجرا كرده اند، بسیار متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha