دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸

جای تاسف دیگر اینکه در کنار رشد بی رویه طلاق شاهد کاهش ازدواج و نیز رشد ازدواج های موقت هستیم که خود زنگ خطر دیگری در توسعه اجتماعی این استان و کشور به شمار می رود زنگ خطری که مسئولان به راحتی از کنار آن رد می شوند.

وقتی طلاق مد می شود!

سلامت نیوز: جای تاسف دیگر اینکه در کنار رشد بی رویه طلاق شاهد کاهش ازدواج و نیز رشد ازدواج های موقت هستیم که خود زنگ خطر دیگری در توسعه اجتماعی این استان و کشور به شمار می رود زنگ خطری که مسئولان به راحتی از کنار آن رد می شوند.

طلاق یکی از شوم ترین و شاید تنهاترین واقعیت تلخ اجتماعی است که امروز تمامی خانواده ها و فرهنگ اصیل مردم این دیار را تهدید می کند تهدیدی که امروز در برخی مواقع از آن به عنوان مد یاد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، متاسفانه آمارهای رسمی و غیررسمی از افزایش بی رویه طلاق در کنار آن کاهش ازدواج و از منظر دیگری رشد ازدواج های موقت خبر می دهد آمارهایی که برای هرکدامشان باید آسیب شناسی اساسی صورت گیرد.

آهنگ رشد طلاق در آذربایجان غربی که در نوک و تیررس هجمه های فرهنگی قرار دارد چنان شتابان سیر صعودی به خود گرفته که اگر به زودی چاره اندیشی نشود می تواند عواقب جبران ناپذیر و آسیب های اجتماعی دیگری را به همراه داشته باشد.

این استان به اندازه کافی با مشکلات متعدد از جمله توسعه نامتوازن، بیکاری و... دست و پنجه نرم می کند رشد پدیده شوم طلاق خود نیز آغازگر و تشدید کننده سایر آسیب های اجتماعی از جمله بی بند و باری، بزهکاری کودکان طلاق و... می تواند باشد.

جای تاسف دیگر اینکه در کنار رشد بی رویه طلاق شاهد کاهش ازدواج و نیز رشد ازدواج های موقت هستیم که خود زنگ خطر دیگری در توسعه اجتماعی این استان و کشور به شمار می رود زنگ خطری که مسئولان به راحتی از کنار آن رد می شوند.

نکته قابل تامل اینکه اگر گذشته طلاق به عنوان یک پدیده زشت در میان مردم یاد می شد امروز قبح آن از بین رفته حتی در میان برخی خانواده ها و زنان و مردان جوان، طلاق به نوعی مد تبدیل شده است، که جای بسی درنگ و تامل جدی دارد.

کم بود درآمد، بالارفتن سطح توقعات، تجمل گرایی، تغییر سبک زندگی به زندگی هایی پر از تجمل، مشکلات معیشتی و نبود توازن بین نیازها و سطح توقعات با درآمد،مسائل و مشکلات اقتصادی در حالی به عنوان اصلی ترین عوامل طلاق نام برده می شوند که همین عوامل مسبب بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آن شده است.

این تناقضات ناشی از جا نیافتادن مسایل دینی و معنوی و نیز فرهنگ اصیل اسلامی و نیز بنیان خانواده به عنوان رکن اصلی امنیت و آرامش جامعه در بین نسل جدید نیز می تواند باشد مسایلی که ارتباط مستقیمی با توجه برنامه ریزان کشور دارد.

همه جامعه در رشد طلاق به عنوان پدیده شوم اجتماعی دخیل هستند

طلاق از جمله آسیب های اجتماعی است که تحت تاثیر عوامل متعدد صورت می گیرد ضعف فرهنگ، بی توجهی خانواده و بزرگترها، مسئولان کشور و... همه و همه به نوعی در بروز و رشد این پدیده دخیل هستند و مقابله با آن نیز مشارکت همگانی می طلبد.

آذربایجان غربی استانی است که با سه الی چهار کشور حساس و خارجی ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و ارمنستان مرز مشترک دارد مرزهایی که اگر یک روی آن فرصتی است برای توسعه بی توجهی به آن می تواند روی دیگر آن را به تهدید بزرگی با ابراز ماهواره محسوب شود.

معاون سابق اجتماعی انتظامی آذربایجان غربی معتقد است برای نظم بخشیدن به جامعه و جلوگیری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی در هر کشوری بخشهای مختلفی دخیلند و آنچه در نهایت مهم است ارایه خدمت قابل قبول و برقرای نظم و آرامش در جامعه است.

سرهنگ احد مهرمند با تاکید بر اینکه آسیب دیدن خانواده موجب آسیب در جامعه خواهد شد، گفت: متاسفانه در شرق نیز به تبعیت از غرب خانواده از حالت سنتی خود در حال  دگرگونی است.

وی صنعتی شدن و فرد گرایی افراطی را از علتهای مخدوش شدن خانواده ها در غرب برشمرد و یاد آور شد: اعتقادات دینی و مذهبی پیوند قوی و نزدیکی را با خانواده ها برقرار می کند که مانع از هم گسیختگی خانواده ها می شود.

سرهنگ مهرمند ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی، توجه به آموزه های دینی، برنامه ریزی مطابق با نیاز روز جامعه، صرفه جویی و جلوگیری از ترویج تجمل گرایی  را از ابرازهای مقابله با طلاق برشمرد.

وی دروغ و بی اعتمادی بین اعضای خانواده را از عوامل طلاق برشمرد و ادامه داد: متاسفانه مهمترین و اساسی ترین آسیب در حال حاضر در كشور آسیب در ضعف قواعد اخلاقی در كشور و استان است، چون كذب گویی ها به شكل سهوی و عمدی در خانواده ها شیوع می یابد.

سرهنگ مهرمند اضافه کرد: دشمنان با استفاده از جنگ نرم خود و با بهره گیری از ابزار ماهواره در راستای ترویج بی بند و باری و تخریب باورهای فرهنگی مسلمانان گام برمی دارند و در گسست بنیان خانواده ها نقش اساسی دارند.

رشد ۴۰ درصدی طلاق در آذربایجان غربی

مدیر کل ثبت و احوال آذربایجان غربی با هشدار جدی نسبت به رشد طلاق در استان اظهارداشت: تعداد طلاق‌های ثبت شده طی سالجاری در آذربایجان غربی نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

محمد جوان به تعداد طلاق‌های ثبت شده در استان از ابتدای امسال تاکنون نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۸۴۹ فقره طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر کل ثبت و احوال آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تعداد طلاق‌های ثبت شده در روستاهای استان دارای رشد منفی است یاد آور شد: بیشترین طلاق‌های صورت گرفته استان در مناطق شهری استان به ثبت رسیده است.

جوان از برنامه ریزی برای انجام پژوهش در راستای بررسی و آسیب شناسی رشد طلاق در استان خبر داد و گفت: مسئولان استان باید با ابراز و راهکارهایی مطابق با نیاز روز جوانان را به سمت ازدواج ترغیب کرده و آسیب های اجتماعی ناشی از معضل طلاق را اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان اینکه آمارهای این اداره کل منبع بسیار مناسبی برای برنامه ریزی و فرهنگ سازی مسئولان در بخش اجتماعی است گفت: طلاق از پدیده های شومی است که تاثیرات منفی خود را در تمامی بخش ها نشان می دهد.

وی مذهبی بودن، پایبند بودن به مسایل دینی و مذهبی و نیز قوی بودن پیوندهای خانوادگی به دلیل قومی بودن را از دلایل پایین بودن طلاق در روستاها عنوان کرد و اظهارداشت: بی توجهی به معضل طلاق در شهرها و روند رو به رشد تکنولوژی می تواند روستاها را نیز دچار این آسیب اجتماعی کند.

هر شبانه روز 15 نفر در آذربایجان غربی طلاق می گیرند

جوان با بیان اینکه از هر هفت ازدواج در استان یک مورد به طلاق منجر می شود گفت: هم اکنون در کمتر از یک ساعت یک نفر در هر شبانه روز 15 نفر و در ماه 462 نفر در استان طلاق می گیرند که این آمار زنگ هشدار جدی است.

 جوان اضافه کرد: بیش‌ترین فراوانی سن طلاق در بین زنان مربوط به سنین 20 تا 24 سال با تعداد 455 مورد و بین آقایان در سنین 25 تا 29 سال با 513 مورد بوده است که در چهار ماه ابتدایی سال جاری در استان به ثبت رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به ازدواج در سنین پایین که خود مشکلات خاصی را به همراه دارد، از ثبت 15 مورد طلاق در بین سنین 10 تا 14 سال خبر داد و گفت: این نوع ازدواج‌ها بیشتر به‌دلیل وجود ضعف‌های فرهنگی خانواده‌ها است که باعث به چالش کشیده شدن زندگی فرزندانشان می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی در ادامه همچنین به آمارهای ازدواج در چهار ماه اول امسال نیز اشاره کرد و افزود: در این مدت تعداد 11 هزار و 944 مورد ازدواج در استان ثبت شده است که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha