سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11869

اگرچه رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت تاكید می‌كند در حال حاضر وضع همه گیری وبا در ایران وجود ندارد اما افزایش قربانیان وبا در روزهای گذشته، مسئولان را به اعلام هشدارهای مكرر به مردم واداشته است.

در ایران، همه گیری وبا هر چند سال یكبار بروز می‌كند و البته در سال‌های اخیر، هر سال در همین فصل، مواردی از وبا مشاهده شده است. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، 14 مورد همه‌گیری وبا در 44 سال گذشته در كشور به ثبت رسیده و در 10 سال گذشته نیز به‌طور متوسط سالی 100 بیمار مبتلا به وبا در كشور به ثبت رسیده است.

امسال اما ‌تعداد مبتلایان به وبا تاكنون73 نفر بوده است و به‌نظر می‌رسد شرایط كنونی در مقایسه با سال‌های گذشته نگران‌كننده نیست، اگرچه به گفته كارشناسان، برای اینكه وارد مرحله همه گیری وبا در كشور نشویم رعایت مسائل پیشگیری‌كننده ضروری است.

سالانه حدود 100 تا 150هزار مورد ابتلا به بیماری وبا به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌شود كه بیشترین آن از آفریقا و بعد آسیا و آمریكای جنوبی است.

البته بنا بر برآورد این سازمان، تنها حدود 5 درصد از موارد، ثبت و گزارش می‌شود كه علت آن، نداشتن نظام مراقبت و ناتوانی در تشخیص موارد ابتلا و عدم‌گزارش‌دهی موارد یافت شده به‌علت ترس از برقراری محدودیت‌ها و موانع در تجارت و مسافرت‌های بین‌المللی است.

این موضوع مخصوصا در برخی كشورهای همجوار ایران دیده می‌شود به‌طوری كه كشور پاكستان طی 5 سال گذشته هیچ موردی از ابتلا به وبا را به سازمان جهانی بهداشت گزارش نكرده است.

در همین حال، وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای ضمن تاكید برآموزش همگانی جامعه برای رعایت نكات بهداشت فردی و تشدید نظارت‌ها بر سلامت آب و مواد غذایی، موارد زیر را برای پیشگیری از گسترش وبا به مردم توصیه كرد: كسب اطمینان از سلامت آب پیش از نوشیدن، استفاده از آب بطری‌شده هنگام مسافرت، شستن دست‌ها با آب و صابون بعد از اجابت مزاج و پیش از صرف غذا، عدم‌دفع مدفوع در كنار نهرها و رودخانه‌ها، پرهیز از آبتنی در آب‌ نهرها و كانال‌های آب كشاورزی، سالم‌سازی‌ سبزیجات پیش از مصرف شامل شستن.

همچنین در این گزارش به هموطنان توصیه شده است كه درصورت ابتلا به بیماری اسهال بهتر است به جای خوددرمانی به پزشك مراجعه كرده و دستورات وی را به دقت پیگیری و انجام دهند.

به گفته متخصصان، فقط تعداد محدودی از افراد آلوده شده به وبا دچار اسهال می‌شوند و از این تعداد هم فقط 20درصد اسهال شدید می‌گیرند، از این‌رو بسیاری از افراد مبتلا شده ممكن است بدون علامت بالینی بوده یا اینكه اسهال خفیف پیدا كنند كه از نظر بالینی قابل افتراق از سایر علل اسهال نیست.

البته یكی از علل عمده هراس آور بودن این بیماری برای عموم مردم، مرگ و میر قابل توجه آن در سال‌های دور و در شرایطی بود كه عموم مردم در شهر و روستا به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشتند و شمار فراوانی مبتلا می‌شدند و امكانات درمانی برای جبران آب و املاح از دست رفته بدن بیماران ناشی از اسهال شدید نیز وجود نداشت.

در سال‌های دور معمولا همه‌گیری‌های وسیع و مرگ‌و‌میر قابل توجه ایجاد می‌شد و درصورت عدم‌درمان مناسب میزان تلفات بیماری تا 50درصد هم بود اما امروز با درمان مناسب این میزان كمتر از یك درصد است.

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، از مجموع 73 مبتلا به وبا 11نفراز اتباع خارجی، عمدتا افغانی و پاكستانی و 62 نفر ایرانی بودند كه از این تعداد 4 نفر به‌علت مراجعه دیرهنگام به مراكز درمانی جان خود را از دست دادند. بیشترین تعداد مبتلایان به وبا در استان‌های قم، تهران و هرمزگان گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha