گروهی از پژوهشگران هشدار دادند كه مرطوب كننده‌های پوستی ممكن است خطر ابتلا به سرطانهای پوستی شایع را افزایش دهند.

بیشتر این مرطوب كننده‌ها هرگز به منظور بررسی تاثیرات سرطان زایی آنها روی پوست، آزمایش نشده‌اند اما پژوهشگران به تازگی‌ دریافته‌اند كه این تركیبات تاثیرات سرطان زایی نورخورشید را در موشها تشدید می‌كنند.

سرطانهای پوستی از این نوع در بین انسانها شایع هستند

هرچند بیشتر این سرطانها كشنده نبوده و قابل درمان هستند اما برخی نیز نتایج مرگباری در پی دارند. این سرطانها از سرطان پوستی ملانوم مجزا هستند. این سرطان كمتر شایع است و سالانه در انگلیس جان 1000 نفر را می‌گیرد اما طبق گزارش روزنامه ایندیپندنت در این مطالعات مورد بررسی قرار نگرفته است.

آزمایشات روی موشها نشان داده بود كه وقتی كافئین به طور خوراكی به آنها داده شود و یا مستقیما به پوست آنها تزریق شود ظاهرا سرطان متوقف می‌شود.

دانشمندان دانشگاه روتگرز در نیوجرسی در نظر دارند كه كافئین را بعنوان یك پیشگیری كننده سرطان در انسانها با افزودن آن به یك مرطوب كننده پوستی معمولی مورد آزمایش قرار دهند.

پیش از شروع مطالعات آنها قصد داشتند كه فعالیت سرطان زایی این مرطوب كننده را بررسی كنند.

از تجزیه و تحلیل‌های انجام شده پژوهشگران دریافتند كه این مرطوب كننده تولید تومورها را در موشهایی كه قبلا در معرض پرتو فرابنفش قرار داشته‌اند، تشدید می‌كند.

اهمیت این یافته برای انسانها كاملا مشهود است، نتایج تلاشهای این گروه تحقیقاتی در مجله «درماتولوژی تحقیقاتی» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha