سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 118711

تحقیقات جدید نشان داده خوردن برخی غذاها قبل از خواب، بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد.

خوردن چه غذاهایی قبل از خواب توصیه نمی‌شود

سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان داده خوردن برخی غذاها قبل از خواب، بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد.

به گزارش گروه دانستنی‌‌های خبرگزاری فارس، محققان پیشنهاد داده‌اند که برخی مواد غذایی وجود دارند که اگر قبل از خوابیدن مصرف شوند بر الگوی خواب تأثیر زیادی می‌‌گذارند.

چه شب‌هایی که به توصیه برخی برای داشتن خواب آرام، ساندویچ کره بادام زمینی، کیک، تکه‌ای گوشت خورده‌ایم.

ظاهراً این غذاها برای گرسنگی آخر شب مناسب به نظر می‌رسد، اما در حقیقت اینطور نیست. شما برای داشتن خواب آرام در شب باید از خوردن یک سری از غذاها پرهیز کنید.

آمارها نشان داده است که بیش از 40 میلیون آمریکایی بالغ کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند و اکثر آنها در معرض بیماری‌های بهداشتی متعدد مانند بیماری‌های قلب و بی‌خوابی هستند.

پزشکان بر این باورند که از عوامل بیرونی بسیاری وجود دارد که به خواب خوب شبانه کمک می‌کند که رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین آنهاست.

بستنی

بستنی شاید مناسب‌‌ترین غذا برای احساس راحتی باشد اما مطمئن باشید که اگر در زمان خواب خورده شود هیچ آسایشی را برای شما فراهم نخواهد کرد.

نخست اینکه، بستنی با چربی‌ها به راحتی مخلوط می‌شوند بنابراین بدن برای سوزاندن و هضم کردن آن قبل از خواب به زمان بیشتری نیاز دارد.

دوم اینکه شکر موجود در آن انرژی زیاد و بیش از آنچه که شما بعد از زمان خواب نیاز دارید به شما می‌دهد.

و به همین دلیل خوردن بستنی در زمان خواب مناسب نیست.

 

پاستا

درست کردن پاستا آسان است و احتمالا برای افرادی که ولع خوردن سریع آن را قبل از خواب دارند، بهترین انتخاب است، اما این غذا قطعاً انتخاب خوبی برای سلامتی نیست.

مواد تشکیل دهنده مورد نیاز برای درست کردن ماکارونی مانند سس، روغن، پنیر و خامه پر کالری هستند و مستعد ذخیره شدن در دور کمر هستند.

ماکارونی مملو از کربوهیدرات‌هاست در صورتی که بلافاصله بعد از خوردن آن به رختخواب بروید به چربی تبدیل می‌شود.

شکلات تیره

تصمیم دشواری است، اما اگر بخواهید واقعا خواب راحتی داشته باشید باید شکلات تیره را از فهرست غذایی خود حذف کنید.

شکلات تیره علاوه بر مقادیر بالایی از شکر و آنتی اکسیدان‌ها که انرژی فوری را فراهم می‌کند، همچنین حاوی مقادیر زیادی از کافئین و عنصر برم که به عنوان یک محرک برای افزایش ضربان قلب و بی‌خوابی شناخته شده است، می‌باشد.


پیتزا

در پایان یک روز خسته کننده، بدن و همه اندام به خواب شب راحت نیازمند است.

با این حال، تغذیه با پیتزا قبل از خواب می‌تواند به آن منجر شود که سیستم گوارشی شما برای ساعت‌های طولانی مشغول شود.

علاوه بر پنیر و گوشت چاق‌کننده، سس گوجه فرنگی با سطح اسیدیته بالا یک نشانه کار خوب از تحریک رفلکس اسید و سوزش سردل می‌باشد.

 
گوشت قرمز

این یک واقعیت است که گوشت برای ایجاد بافت ماهیچه‌ای بسیار مفید است، اما خوردن یک تکه قرمز بزرگ از گوشت آب‌دار درست قبل از رفتن به رختخواب که قطعا بدن شما را تمام شب سرخوش نگه می‌‌دارد.

گوشت قرمز سرشار از پروتئین‌ و چربی است و مصرف آن قبل از خواب، به زور بدن را به انجام یک فرآیند گوارش گسترده وا می‌دارد و می‌تواند خواب را مختل کند.

بدن نیاز دارد تا مقادیر زیادی از انرژی پروتئین‌ها را بشکند و مطمئنا در این زمان هیچ خوابی برای آن حاصل نمی‌شود.

قهوه

اگر شما واقعا می‌خواهید خواب راحت داشته باشید خوردن قهوه راه حل مناسبی نیست.

مواد تشکیل دهنده اصلی آن کافئین است که به یک محرک بسیار محبوب که بیش از حد سیستم عصبی را تحریک می‌کند و شما را تا اواخر شب بیدار نگاه می‌دارد، شناخته شده است.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده مانند برگر، هات داگ، سیب‌زمینی سرخ کرده و چیپس با میزان چربی بسیار بالا در مدت زمان طولانی هضم می‌شود؛ مصرف چنین مواد غذایی قبل از رفتن به رختخواب به علت گرفتگی عضلات شکم و رفلکس اسید می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند.

 

کرفس

کرفس پر از مواد مغذی است و برای افرادی که مایل به از دست دادن وزن خود می‌باشند بسیار ارزشمند است.

با این حال، علاوه بر تمام خواص درمانی آن، کرفس ادرار آور طبیعی است.

این به این معنی است که شما بعد از مصرف آن بیشتر از حد معمول به سرویس بهداشتی مراجعه می‌کنید پس لزوما قبل از رفتن به رختخواب، دچار مشکل خواهید شد.

 

موادغذایی چینی

چرا از خوردن مواد غذایی چینی قبل از خواب باید اجتناب شود؟ خوب، علاوه بر تمام ادویه‌جات، ترشی‌جات و روغن‌های سنگین، مواد غذایی چینی همچنین حاوی منو سدیم گلوتامات است که یک محرک است که خواص آن شبیه کافئین است و با خوردن آن قبل از خوابیدن فرد را با مشکل روبرو می‌کند.

این به این معنا نیست که مواد غذایی ذکر شده در بالا نباید در دسترس باشد و باید از آنها اجتناب کرد بلکه مصرف این نوع غذاها در مقادیر محدود کاملا خوب است اما اطمینان حاصل کنید که حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب، شام خود را صرف کرده باشید.

در این زمان بدن شما احساس سبک‌تری خواهد کرد و کمتر پف کرده و بهتر می‌توانید استراحت شبانه را دریافت کنید.

اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا برای آموزش به خواننده است و به عنوان جایگزین برای توصیه‌های پزشکی حرفه‌ای در نظر گرفته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha