سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 118712

یک فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی ضمن اشاره به افزایش شیوع بیماری آلرژی طی 15 سال اخیر نسبت به بی‌توجهی به درمان "آلرژی" و خطر بروز "آسم" هشدار داد.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی ضمن اشاره به افزایش شیوع بیماری آلرژی طی 15 سال اخیر نسبت به بی‌توجهی به درمان "آلرژی" و خطر بروز "آسم" هشدار داد.

دکتر مهناز صادقی شبستری در گفت‌وگو با ایسنا، در تعریفی از بیماری آلرژی، گفت: آلرژی واکنشی ناخواسته نسبت به مواد خارجی است. آلرژی‌های فصلی که در برخی افراد مشاهده می‌شود در اصطلاح علمی بیماری "رینیت آلرژیک" یا بیماری "تب یونجه" نام دارد.

وی افزود: این نوع بیماری در بیمارانی مشاهده می‌شود که دچار علایم بالینی به صورت عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش گلو، گوش، کام و چشم می‌شوند. میزان شیوع این بیماری طی 15 سال اخیر در ایران از 20 درصد به 40 درصد افزایش یافته است؛ یعنی دو برابر شده است. بی‌تردید عمده‌ترین علت آن نیز آلودگی‌های محیطی، عادات غذایی ناصحیح، استفاده از پاک کننده‌ها و شوینده‌های متفاوت و وجود آلرژن‌ها یا گرده‌های گیاهی متعدد در محیط است.

صادقی با بیان اینکه این بیماری با افزایش سن افراد تشدید می‌شود، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر با افزایش میزان شیوع، این بیماری حتی در سنین شیرخوارگی و کودکی نیز قابل مشاهده است. این بیماری می‌تواند به طور مقطعی در فصول خاص (بهار و تابستان) همراه با افزایش گرده‌های گیاهان در محیط اتفاق افتاده یا در تمام فصول مشاهده شود. البته معمولا با تشدید بیماری، نوع فصلی آن به تمام سال گسترش یافته و فرد تمام سال از این بیماری رنج می‌برد.

وی در رابطه با عوارض این بیماری گفت: سینوزیت مضمن، بزرگی لوزه‌ها، درگیری و عفونت گوش از عوارض این بیماری است و البته این بیماری در صورت عدم مراجعه به پزشک و عدم درمان علمی در سال‌های بعد به صورت بیماری آسم خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری "رینیت آلرژیک" در مبتلایان به آسم بالای 80 درصد گزارش شده است، اظهار کرد: با توجه به عوارض خطیر این بیماری لازم است که افراد، پیشگیری و درمان را به موقع انجام دهند. همچنین در بیمارانی که رینیت‌های مقطعی دارند، توصیه می‌شود با جلوگیری از ورود به محیط‌های دارای غلظت گرده‌های گیاهی یا آلودگی محیطی، بویژه در اوایل صبح، تا حد زیادی از پیشرفت علایم آن پیشگیری کنند و در کنار این پیشگیری از درمان‌های لازم نیز استفاده کنند.

صادقی در رابطه با بیمارانی که آلرژی آن‌ها به صورت دایمی و غیرفصلی است، تاکید کرد: به این افراد توصیه می‌شود که درمان‌های اختصاصی را تحت نظر پزشک دریافت کنند. توصیه می‌شود بیماران از مصرف کورتیکو استروییدهای تزریقی (کورتون‌ها) به دلیل عوارض زیادشان جدا خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پیشگیری یا درمان ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    8 0
    اولا در این سایت فقط مردم عزیزمان نیستند که مطالب اساتید محترم را مطالعه میکنند. ثانیا ما پزشکان باید جرات وشجاعت نقد عملکرد مسئولان را داشته باشیم.همانطورکه درمتن مقاله آمده آلودگی محیط زیست علت عمده افزایش آلرژی و آسم است وراه پیشگیری نخستین آن نه پیشگیری توسط مردم ودرمان آنها بلکه پیشگیری توسط دولت محترم وسازمانهای مربوطه است.بنزین آلوده که طی این سالها به خورد ملت داده شده وتولید خودروهای غیر استاندار د ومصرف بیش از حد آبهای زیر زمینی وخشکاندن دریاچه هاست که باعث پخش شدن ریزگردهای شیمیایی و....شده است. " در صورت عدم مراجعه به پزشک و عدم درمان علمی " کدام درمان علمی،آنتی هیستامین ها وکرومولین سدیم وکورتونها باعث عوارض وحشتناک میشوند وهمانطورکه نویسنده محترم اشاره به جا وصحیحی فرمودند مصرف کورتون تزریقی که اکثر همکاران پزشک آنها را برای درمان آلرژی بصورت فراوان تجویز میکنند علاوه برعوارض پوکی استخوان ودیابت ,...باعث کاتاراکت در سنین پائین در کشور میشود که نوع پوستریورساب کپسولار آن مشخص کننده مصرف داروها در درمان آلرژی است.پیشگیری بهتر ازدرمان وپیشگیری نخستین بهتر از پیشگیری اولیه وثانویه است......