پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند كه مصرف داروهای ضد افسردگی به توانایی رانندگی آسیب وارد می‌كند.

این پژوهشگران می‌گویند: به نظر می‌رسد افرادی كه از این داروها مصرف می‌كنند بدتر رانندگی می‌كنند و افراد افسرده كه داروی ضد افسردگی می‌خورند برای تمركز و واكنش نشان دادن در پشت فرمان مشكلات بیشتری دارند.

نتایج پژوهش متخصصان در این زمینه اخیرا در كنوانسیون سالانه انجمن روانشناسی امریكا ارایه شده است.

در این مطالعات دو روانشناس دانشگاه نورت داكوتا روی 60 شركت كننده آزمایشات شبیه سازی موقعیت‌های رانندگی را كه راننده‌ها مجبور هستند در این موقعیتها تصمیمات معمول و مهم را در حین رانندگی بگیرند، مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. 31 نفر از این شركت‌ كننده‌ها حداقل یك نوع از داروهای ضد افسردگی را مصرف می‌كردند در حالی كه 29 نفر از آنها به جز چند مورد مصرف داروهای ضد بارداری، هیچ دارویی استفاده نمی‌كردند.

سپس گروهی كه داروی ضد افسردگی می‌خورند به لحاظ علایم شدید یا خفیف افسردگی به دو گروه جداگانه تقسیم شدند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد: گروهی كه علاوه بر مصرف این داروها علائم افسردگی شدیدتری نیز دارند، در چندین مورد از موقعیتهای رانندگی نسبت به گروه كنترل بدتر رانندگی می‌كنند. در حالی كه این تفاوت در گروهی كه دارو مصرف می‌كردند اما علایم افسردگی آنها طبیعی بود، مشاهده نشد.

این پژوهشگران توصیه می‌كنند؛ افرادی كه داروهای ضد افسردگی مصرف می‌كنند باید مراقب تاثیرات ذهنی احتمالی این داروها روی فعالیتهای اجتماعی، آكادمیك و شغلی خود و درعین حال روی توان رانندگی خود باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha