این از عجایب روزگار است که شرکتی که خود برگزارکننده مناقصه روغن پالم و تولیدکننده آن است می‌پذیرد روغن پالم مورد استفاده قرار گرفته است، ولی مقام مسوول وزارت بهداشت قبول نمی‌کند.جالب تر اینکه در گزارشی مدیرکل فرآورده‌های مکمل دارویی و سنتی وزارت بهداشت نیز گفته است روغن پالم مورد استفاده در شرکت مذکور مجاز است!

تولیدکننده شیرخشک:از روغن پالم استفاده می‌کنیم/دیناروند:شایعات پالم درشیرخشک مصداق تشویش اذهان عمومی است!

سلامت نیوز: این از عجایب روزگار است که شرکتی که خود برگزارکننده مناقصه روغن پالم و تولیدکننده آن است می‌پذیرد روغن پالم مورد استفاده قرار گرفته است، ولی مقام مسوول وزارت بهداشت قبول نمی‌کند.جالب تر اینکه در گزارشی مدیرکل فرآورده‌های مکمل دارویی و سنتی وزارت بهداشت نیز گفته است روغن پالم مورد استفاده در شرکت مذکور مجاز است!

به گزارش سلامت نیوز، بعد از آنکه پایگاه خبری خرداد با انتشار گزارشی از مخلوط شدن روغن پالم با شیرخشک کودک خبر داد، شرکت تولید کننده شیرخشک "پ" با انتشار جوابیه ای ضمن تایید استفاده از روغن پالم در شیر خشک مدعی شد استفاده از روغن‌های گیاهی که یکی از آنها روغن پالم می باشد برای تولید شیرخشک کودک مجاز است. البته هم زمان با انتشار این جوابیه بود که رییس سازمان غذا و دارو ماجرا را از بیخ، منکر شد و به جای پاسخگویی با زبان تهدید سخن گفته و پرداختن به خبرهایی از این دست را در رسانه ها، مصداق تشویش اذهان عمومی و قابل پیگیری حقوقی می داند!!

نکته مهم اینجاست که شرکت تولیدکننده شیرخشک در جوابیه خود اعلام می کند «در تمام شیرخشک‌های نوزاد از مخلوط روغن‌های گیاهی که یکی از آنها روغن پالم است استفاده می‌شود.» و وجود آن را برای فرمولاسیون شیرخشک نوزاد ضروری میداند و حتی برای آن مناقصه برگزار کرده است ، دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو که از قضا در دوره اول دولت احمدی نژاد نیز عهده دار این مسئولیت بوده می گوید: «شایعات مربوط به استفاده از روغن پالم در شیرخشک، غیرواقعی و کذب است»

 
این از عجایب روزگار است که شرکتی که خود برگزارکننده مناقصه روغن پالم و تولیدکننده آن است می‌پذیرد روغن پالم مورد استفاده قرار گرفته است، ولی مقام مسوول وزارت بهداشت قبول نمی‌کند و جالب تر براساس گزارشی که ساعتی پیش در جام جم آنلاین منتشر شد، مدیرکل فرآورده‌های مکمل دارویی و سنتی وزارت بهداشت نیز گفته است روغن پالم مورد استفاده در شرکت مذکور مجاز است!

 

شرکت تولیدکننده شیرخشک، در بخشی از جوابیه خود در اظهارنظری عجیب اعلام کرده است: «روغن‌های پالم به دو گروه تقسیم می‌شوند یکی روغن‌هائی که از هسته پالم استخراج می‌شوند... و دیگری روغنی که از میوه پالم به دست می‌آید و غالباً مصرف غذائی و خوراکی دارند. در تولید شیر خشک نوزاد تنها از روغن پالم خوراکی استفاده می‌شود» از این جمله می توان چنین برداشت کرد که وضعیت صنایع غذایی کشور به حدی وخیم است که از روغن هسته پالم (Palm Kernel Oil) که بیش از 80 درصد چربی اشباع دارد نیز ممکن است در محصولات غذایی استفاده ‌شود و شرکت مذکور لطف کرده است و از روغن پالم (Palm Oil) با حدود 50 درصد چربی اشباع استفاده می‌کند! ضمن تشکر از لطف شرکت مذکور باید گفت اصولاً هرجا بحث از روغن پالم است، منظور روغن میوه پالم است! و نه روغن هسته پالم که اصلاً ماجرای دیگری دارد.

 

 دیناروند می‌گوید « برای تولید شیرخشک نوزادان از پودر شیرخشک وارداتی استفاده می‌شود و در مورد شیرخشک صنعتی که در کشور تولید می شود، نیز سازمان غذا و دارو اجازه استفاده از چربی‌های گیاهی را نداده و نظارت ها در این خصوص جدی و مستمر است.» این در حالی است که تولیدکننده شیرخشک مذکور در پاسخی کاملا متضاد با گفته رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است:‌ ... در تمام شیرخشک‌های نوزاد از مخلوط روغن‌های گیاهی که یکی از آنها روغن پالم است استفاده می‌شود.» و مناقصه خرید روغن پالم برای تولید شیرخشک صنعتی بوده است!

خردادنیوز بدون هرگونه توصیه به مصرف یا عدم مصرف محصولات حاوی روغن پالم یا ادعا درباره مضرات و فواید آن، تنها از مسوولان وزارت بهداشت بخصوص شخص وزیر محترم و همچنین مسوولان شرکت مذکور (که دولتی نیز هستند) ، این چند سوال را مطرح می‌کند:

1) آیا افزودن روغن پالم به شیرخشک کودکان مجاز است؟ اگر آری،‌ به چه میزان؟

2) وقتی شرکت تولیدکننده شیرخشک می‌پذیرد در محصولش از روغن پالم استفاده شده است، چرا رییس سازمان غذا و دارو تکذیب می‌کند؟

3) چگونه شرکت تولیدکننده شیرخشک ادعای مطابقت با استاندارد دارد، ولی رییس سازمان غذا و دارو از عدم اجازه این سازمان می‌گوید؟


4) به طور کلی نظر صریح وزارت بهداشت درباره روغن پالم چیست؟ آیا ممنوع است؟ آیا به صورت محدود مجاز است؟ اگر به صورت محدود مجاز است، حد آن چیست و آیا در شیرخشک داخلی این حد رعایت شده است؟


و مهمتر از همه:

5) تکلیف مردم و کودکان آنها در مواجهه با انبوه بیانیه و تکذیب و تایید پر از لغات تخصصی درباره روغن پالم چیست؟ وقتی در اکثر نقاط جهان روغن پالم مصرف می‌شود، چرا در ایران این صحبت‌ها درباره زیان روغن پالم وجود دارد؟ اگر این صحبت‌ها درست هستند، چرا با شرکت تولیدکننده شیرخشک برخورد نمی‌شود؟ و آیا اصولاً درست است با حرف وزیر محترم بهداشت، این موج نگرانی ایجاد شود و هیچ روشنگری دقیقی درباره آن صورت نگیرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    این که سلامت مردم برای مسئولان، رانت خواران و منفعت طلبان پشیزی نمی ارزد شکی نیست اما ازآنجایی که دیناروند در دولت دروغ پرداز و دروغ گوی قبلی سمت داشته می توان دریافت که دروغ گویی و تکذیب را از اربابان قبلی اش به ارث برده و تهدید کردن را هم بهکذا !
  • شهروند از همه جا بیخبر ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    5 0
    نه تنها کسی عذرخواهی نکرد، بلکه؛ نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکل «پالم» را آمریکایی خواند! (3 شهریور93 تابناک):ماجرای روغن پالم سیاسی و کار آمریکاست.آمریکا تلاش کرد ‌بگوید روغن پالم مضر است.آمریکا تولید‌کننده عمده روغن سویا بوده و روغن پالم تولید مالزی و اندونزی، رقیب این کشور هستند." مسئولان محترم!!طرفداران شرکت سویای آمریکا در ایران چه کسانی هستند؟ قبلا باهم هماهنگ کنید باباجان!!!!
  • نوش جانتان!همه چیز سالم است! ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    6 0
    "فرارو 4 شهریور:خبرنگاران پالم را پیگیری کنند دادگاهی می‌شوند! محمد هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرگزاری آنا، با اعلام اینکه اخبار مربوط به روغن پالم را پیگیری نکنید " تشویش اذهان عمومی را مسئولین میکنند یا خبرنگار بیچاره! شما به تبلیغات مزمز ولینا وچی توز ولوسی وچاکلز و...که ضد سلامتی مردم هستند ادامه دهید چرا که کسی با شما کاری ندارد ولی این وسط خبرنگاران را مجازات کنید! نه خانی آمده نه خانی رفته!شتردیدی ندیدی!بیچاره آن کسی است که پالم خور بدنیا بیاورد!!!!وبیچاره پالم خور وآب فاضلاب دارخور وهوای آلوده نفس کش!وبرنج آرسنیک دار خورو.....