سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 118729

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وقوع 135 آتش‌سوزی طی مدت 31 روز در مرداد خبر داد.

تب تابستان بر جان جنگل‌های گیلان

سلامت نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وقوع 135 آتش‌سوزی طی مدت 31 روز در مرداد خبر داد.

رحمت‌الله رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به صرف تجهیزات و تلاش بیش از 10 هزار نفر ساعت برای مهار آتش در نقاط مختلف استان گیلان طی یک‌ماهه گذشته، اظهار کرد: بیشترین تعداد حریق‌های حادث شده در شهرستان آستارا بوده که 53 مورد را شامل می‌شود. سایر شهرستان‌های استان نیز با حریق‌های پی در پی روبرو بوده و تمامی نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری به صورت شبانه‌روزی درگیر مهارسازی و اطفای آتش در نقاط جنگلی و مرتعی در سطح استان بوده‌اند.

وی افزود: از ابتدای مرداد امسال و در پی کاهش نزولات جوی و افت رطوبت در سطح جنگل‌ها و مراتع استان که با افزایش شدید گرمای هوا همراه شده بود، مناطق جنگلی گیلان در شرایط بحرانی قرار گرفت و احتمال بروز حریق در این نقاط به شدت افزایش یافت.

رحمانی بیان کرد: با پیش‌بینی وضعیت بحرانی و براساس اولویت اول وظایف سازمانی که حفاظت از منابع طبیعی و پیشگیری از تخریب و از بین بردن این سرمایه‌های ملی است، با اعلام آماده‌باش عمومی به کلیه پرسنل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در تمامی واحدهای زیرمجموعه نسبت به سازماندهی اکیپ‌های پشتیبان اطفای حریق و تجهیز امکانات ایشان جهت مساعدت به گروه‌های اصلی اقدام شد. همچنین هماهنگی لازم با سایر دستگاه‌های ذیربط جهت مساعدت و امدادرسانی صورت گرفت تا بتوانیم آمادگی مناسبی را برای برخورد با آتش‌سوزی کسب کنیم.

رحمانی تصریح کرد: در پی وقوع حریق‌های مکرر، توان نیروها به تدریج تحلیل رفته و با توجه به اینکه در برخی شهرستان‌ها چند مورد آتش‌سوزی همزمان وجود داشته است، بدون کمک همیاران طبیعت و عوامل امدادی، امکان مهار آتش میسر نبوده است، زیرا تعداد نیروها و امکانات محدود اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان جوابگوی چنین سطح وسیعی از آتش‌سوزی‌ها نبود و اگر پیش‌بینی و هماهنگی‌های قبلی صورت نمی‌گرفت و نیروهای تازه‌نفس به عرصه ورود نمی‌کردند، احتمال وقوع حادثه خسارت‌بار زیست‌محیطی وجود داشت.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، سطح مناطق دچار حریق را معادل 162.5 هکتار اعلام کرد و گفت: خوشبختانه 90 درصد آتش‌سوزی‌ها در مراحل اولیه، اعلام و با حضور به موقع عوامل حفاظت منابع طبیعی و تلاش‌های مردمی در کمترین زمان ممکن مهار شد و خسارت سنگین به عرصه‌های جنگلی وارد نشد. بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها به صورت سطحی بوده است.

رحمانی، بی‌احتیاطی و عوامل انسانی را علت بیشتر آتش‌سوزی‌ها اعلام کرد و افزود: اکثر حریق‌های حادث شده در مدت زمانی بین 5 تا 10 ساعت از زمان حضور عوامل تا اطفای کامل با تلاش نیروهای حاضر در عرصه خاموش شد و در عین حال برخی آتش‌سوزی‌ها به علت شرایط ویژه و نبود مسیر دسترسی به طول انجامید. به عنوان مثال حریق جنگل‌های منطقه فتاتو در محدوده منطقه آزاد انزلی پس از گذشت 5 روز متوالی اطفا و خاموش شد.

وی با اشاره به حساسیت شرایط فعلی و مستعد دانستن نقاط جنگلی برای وقوع حریق، از هم‌وطنان خواست نسبت به رعایت موارد ایمنی، پرهیز از افروختن آتش به هر دلیل، جمع‌آوری پسماندهای سفر و خارج کردن زباله‌های باقیمانده به خصوص بطری‌های شیشه‌ای و ظروف پلاستیکی که در مقابل حرارت خورشید در نقش یک عدسی عمل کرده و باعث بروز آتش می‌شوند، توجه جدی داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه حریق و یا دود ناشی از آن، مراتب را در اسرع وقت از طریق شماره تلفن رایگان 1504 به مرکز کنترل و فرماندهی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اطلاع داده و در صورت امکان به طریقی که موجب خسارت و صدمه برای ایشان نباشد، در مهار آتش مساعدت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha