سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 118742

اگر سری به خاطرات گذشته بزنید به خاطر می‌آورید که کودکان نسل قبل شب‌ها معمولا خیلی زود به رختخواب می‌رفتند و پدر و مادر مشکلی با مساله خواب فرزندان خود نداشتند ولی با برجسته‌شدن نقش تلویزیون و رایانه و انواع فناوری‌های صوتی و تصویری، این روند رو به فراموشی رفت و در حال حاضر تا حدی پیش رفته که کودکان تا نیمه‌های شب پا به پای والدین خود بیدار می‌مانند و همین امر فعالیت‌های روزانه آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

سلامت نیوز: اگر سری به خاطرات گذشته بزنید به خاطر می‌آورید که کودکان نسل قبل شب‌ها معمولا خیلی زود به رختخواب می‌رفتند و پدر و مادر مشکلی با مساله خواب فرزندان خود نداشتند ولی با برجسته‌شدن نقش تلویزیون و رایانه و انواع فناوری‌های صوتی و تصویری، این روند رو به فراموشی رفت و در حال حاضر تا حدی پیش رفته که کودکان تا نیمه‌های شب پا به پای والدین خود بیدار می‌مانند و همین امر فعالیت‌های روزانه آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،در واقع خواباندن کودکان یکی از سخت‌ترین کارهای پدر و مادر در این روزهاست و بیش از یک‌سوم کودکان با نوعی مشکل بی‌خوابی مواجهند و شب‌ها دیر به خواب می‌روند. اما هر مشکلی راه‌حلی دارد و با انجام برخی راهکارهای ساده می‌توانید از پس این معضل برآیید. به خاطر داشته باشید که چند ساعت مانده به ساعت خواب کودک، از دادن غذاهای سنگین به او خودداری کنید. مواد کافئین‌دار مانند قهوه، چای، شکلات و نوشابه باید شش ساعت پیش از خواب کودک به او داده شود. در واقع پس از شام، از دادن هرگونه مواد محرک که مانع از خوابیدن آنها شود، جلوگیری کنید. برای کودک‌تان یک برنامه مستمر و آرامبخش تنظیم کنید که بین 20 تا 30 دقیقه تداوم داشته باشد و در انتها منجر به خوابیدن کودک شود. به‌عنوان مثال، قصه گفتن پیش از خواب یا خواندن چند صفحه کتاب قبل از خوابیدن برای کودک از بهترین کارهایی هستند که می‌توان هر شب آن را تکرار کرد.
برخی از کودکان دوست دارند شب‌ها در کنار عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه خود به خواب بروند. این کار را از آنها دریغ نکنید و اجازه بدهید با آرامش و بدون ترس از تنهایی بخوابند.
لباس خواب، ملحفه‌های رختخواب و شرایط محیط اتاق خواب کودک تاثیر بسزایی روی کیفیت خواب او دارد. لباس‌های کودک نباید حرکت او را محدود کند و دمای اتاق نیز نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد.
تا چند وقت، به‌خاطر زود خوابیدن به کودک‌تان جایزه دهید تا تشویق شود. به مرور کودک به زود خوابیدن عادت می‌کند.
به‌طور کلی، رعایت بهداشت خواب تاثیر قابل‌توجهی روی کیفیت خواب کودکان دارد. محدود کردن زمان تماشای تلویزیون در لحظات نزدیک به خواب و از همه بدتر تداوم تماشای تلویزیون در داخل رختخواب باعث اختلال خواب می‌شود. علاوه‌بر این، اصرار به خوابیدن کودک در ساعتی مشخص حتی در روزهای تعطیل به تنظیم ساعت خواب او کمک می‌کند. برخی والدین تصور می‌کنند بیدار نگه داشتن کودکان تا پاسی از شب باعث می‌شود زودتر خسته شده و راحت‌تر به خواب بروند ولی در نقطه مقابل، کودک به دلیل خستگی بیش از حد خیلی سخت می‌خوابد و نتیجه معکوس می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha