یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه محل بند ناف نوزاد باید تمیز و خشک نگاه داشته شود، گفت: جهت تمیز کردن بند ناف نوزاد لازم است از مصرف الکل خودداری شود.

سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه محل بند ناف نوزاد باید تمیز و خشک نگاه داشته شود، گفت: جهت تمیز کردن بند ناف نوزاد لازم است از مصرف الکل خودداری شود.

دکتر پرویز طوسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بند ناف و محیط اطراف آن را باید با صابون ملایم در حمام اول نوزاد تمیز کرد، گفت: بند ناف نوزاد باید تمیز و خشک نگاه داشته شود و از مصرف الکل نیز خودداری شود.

وی در ادامه افزود: از تماس با لاتکس در نوزادانی که مستعد آلرژی یا حساسیت‌های جدی پوستی هستند مانند نوزادان با نقایص لوله عصبی، نوزادان نیازمند جراحی‌های مکرر و همچنین نوزادان مبتلا به اختلالات ادراری تناسلی و نیازمند سوندگذاری مکرر نیز باید پرهیز شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در محل بند ناف مصرف چسب باید به حداقل برسد، ادامه داد: استفاده از مواد ضدعفونی کننده که قبل از اقدامات تهاجمی روی پوست نوزاد صورت می‌گیرد، باید به حداقل ممکن کاهش یابد.

طوسی گفت: محلول باقیمانده روی پوست نوزاد را باید با آب استریل تمیز کرد تا احتمال جذب سیستمیک مواد ضدعفونی کننده به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین ضایعه ناف در دوران نوزادی "گرانولوم بند ناف" است، گفت: این ضایعه از زمانی که دیگر از پودر تالک برای نوزاد استفاده نمی‌شود، شیوع کمتری یافته است. وجود توده یا ترشح پایدار از ناف نیاز به بررسی تصویری قبل از هر مداخله جراحی دارد.

این متخصص پوست و مو گفت: نکروز (خون مردگی) فشاری در نتیجه تماس هرگونه شیء سفت با پوست نوزاد ایجاد می‌شود. در این حالت پوست باید به طور مکرر مورد معاینه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha