سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11875

یک فوق تخصص زنان و زایمان گفت: آلودگی هوا شایع‌ترین علت ناباروری مردان در کلان شهرها است چرا که سرب موجود در هوا باعث ضعف اسپرم و کند شدن حرکت آن و در نتیجه ناباروری می‌شود.

دکتر ابوطالب صارمی، رئیس بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان صارم در گفت وگو با  ایسنا، شایع‌ترین علت ناباروی مردان در کلان شهرها را آلودگی های هوا، صوتی و ترس از آینده برشمرد.

وی در ادامه از کار زیاد و خستگی ناشی از آن و سیگار به عنوان علل دیگر ناباروری در مردان نام برد و گفت: این عوامل باعث کاهش حرکت و کند شدن اسپرم در مردان می شوند.

دکتر صارمی با اشاره به این مطلب که بعضی از شغل‌ها مانند رانندگی و کار با مواد شیمیایی خاص، بعضی از تفریحات مانند سونا و جکوزی داغ در درازمدت می‌تواند بر باروری مردان اثر منفی بگذارد، افزود: این عوامل بالا رفتن حرارت بیضه به بیش از 35 درجه و در نتیجه کاهش حرکت اسپرم و ضعف آن را به همراه دارد.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان صارم با ذکر این مطلب که از هزاران زوج نابارور مراجعه کننده به این بیمارستان بیش از 70 درصد علت ناباروری مربوط به مردان است، افزود: با این وجود به دلیل پیشرفت علم و جایگاه ایران در عرصه درمان ناباروری امروزه 80 تا70 درصد ناباروری‌ها تنها با درمان دارویی برطرف می‌شوند.

وی تاکید کرد: در صورت برطرف نشدن مشکل با درمان دارویی و روش جراحی می توان از تکنولوژی کمک درمانی (ART) که میزان موفقیت آن نیز بالاست استفاده کرد كه در این صورت معضلی پیچیده به نام ناباروری نداریم.

دکتر صارمی در پایان در مورد نقش تغذیه و الگوی غذایی در ناباروری مردان گفت: تغذیه در تولید اسپرم نقش مهمی ایفا می‌کند و اگر انرژی کافی از طریق مواد انرژی زا توسط مایع در گردش خون به اسپرم نرسد می تواند به آسیب دیدگی آن منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha