آنچه باید در رابطه با وضعیت دارو در کشور در درازمدت مدنظر قرار دهیم، تجدیدنظر در سیاست‌های دارویی کشور است چراکه، به هیچ وجه سیاست مدونی در این حوزه نداریم و به عبارت دیگر مصرف دارو در کشورمان کنترل شده نیست.

تحریم ها دلیل بحران دارویی کشور بود؟

سلامت نیوز: آنچه باید در رابطه با وضعیت دارو در کشور در درازمدت مدنظر قرار دهیم، تجدیدنظر در سیاست‌های دارویی کشور است چراکه، به هیچ وجه سیاست مدونی در این حوزه نداریم و به عبارت دیگر مصرف دارو در کشورمان کنترل شده نیست.

به گزارش سلامت نیوز، سیامک مره صدق،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روزنامه آرمان نوشت: طی سال‌های گذشته مشکلات دارویی یکی از بغرنج‌ترین مشکلات کشور بوده و این معضل تا بدانجا ادامه پیدا کرد که افراد مبتلا به بیماری‌های خاص را در تنگنا قرار داد.به نظر می‌‌‌‌رسد در چند ماه گذشته مشکلات دارویی کشور کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

رفع مشکلات دارویی نتیجه تلاش دولت و به ویژه وزارت بهداشت در این زمینه است. رویکرد دولت موجب شد تا حدی کمبود تجهیزات پزشکی و داروها کاهش پیدا کند همانطور که، قیمت بالای داروهای خارجی هم تا حدودی تعدیل شود. این موفقیت‌ها نتیجه دیپلماسی عمومی دولت و نظام است که با هدف آگاه‌کردن اذهان جهانی نسبت به اینکه تحریم‌ها و به ویژه تحریم غذا و دارو عملکردی غیرانسانی است کوشید مشکلات ناشی از تحریم‌ها را در کشور مرتفع کند. در گذشته شاهد بودیم تحریم‌ها در این زمینه کشور را تا مرز بحران پیش برد. لازم بود تمهیداتی اندیشیده و بحران‌ها کنترل شود.

اگر دولت قبل کمتر به اندیشیدن این تمهیدات معتقد بود اما، دولت تدبیر و امید این موضوع را به درستی مدنظر قرار داد. البته طی این چند سال ظاهر ماجرا به گونه‌ای بود که گویا غذا و دارو در زمره تحریم‌ها نبوده است اما، در هر حال امپریالیسم بانکی و مالی جهانی از نقل و انتقال ارز برای داروی خریداری شده جلوگیری می‌‌‌ کرد که این موضوع باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در کشور شده و واکنش‌های زیادی را در حوزه دارویی کشور به وجود آورده بود. اما در شرایط کنونی و در نتیجه بهبود مناسبات دولت ایران با اروپا که در راستای سیاست تنش زدایی دولت اتفاق افتاده است، مشکلات مالی و بانکی دولت ایران با بانک‌های بزرگ جهانی مرتفع شده و به دنبال بهبود مناسبات، مشکلات جهانی کشور در حوزه سیاست خارجی کمرنگ شده و به نظر می‌‌‌ رسد که رو به کاهش است.

اما آنچه باید در رابطه با وضعیت دارو در کشور در درازمدت مدنظر قرار دهیم، تجدیدنظر در سیاست‌های دارویی کشور است چراکه، به هیچ وجه سیاست مدونی در این حوزه نداریم و به عبارت دیگر مصرف دارو در کشورمان کنترل شده نیست. در این رابطه باید به مواردی اشاره کنم که وضعیت دارویی کشور را بارها و بارها با بحران مواجه کرده است.

بسیاری از افراد و حتی پزشکان و متخصصان گمان می‌‌‌ کنند داروهای جدید و گران‌قیمت الزاما عملکرد بهتری داشته و در درمان تاثیر بیشتری دارند، از این رو اغلب متخصصان کشور به صورت روتین و روزمره، برای بیمارانشان اقدام به تجویز داروهای گران قیمت و کمیابی می‌کنند که در کشورهای خارجی هم با احتیاط و تحت شرایطی خاص تجویز و مصرف می‌‌‌‌شود. فروش داروهای بدون نسخه در کشور از دیگر مشکلاتی است که باعث شده مصرف دارو در کشور بالاتر از استانداردهای جهانی باشد و اغلب اقلام دارویی تجویز شده در کشور 60 تا 70 درصد از استانداردهای جهانی بالاتر است.

از سوی دیگر این فرهنگ در جامعه ما جاافتاده است که تمام درمان‌ها اعم از رژیم‌های چاقی و لاغری و درمان رفتاری بیماران باید با کمک دارو انجام گیرد و از این رو پزشکان برای درمان بیماری‌ها مدام اقدام به تجویز داروهایی می‌‌‌ کنند که اصلا هیچ نیازی به مصرف آنها نیست. به نظر می‌رسد این معضل ناشی از آن باشد که در دانشکده‌های پزشکی کشور اصول مدرن تجویز دارو و درمان بیماری آنگونه که شایسته است آموزش داده نمی‌شود و پزشکان و متخصصان کشور که خروجی این دانشکده‌ها هستند به جای درمان به دنبال علامت درمانی بوده و فکر می‌‌‌‌کنند تنها با تجویز دارو بیمار درمان می‌‌‌‌شود.

مشکلات دارویی که کشورمان سال‌ها با آن دست به گریبان بوده تنها به مساله وضعیت جهانی دولت ایران برنمی‌گردد و اینگونه نیست که ادعا کنیم تحریم‌ها به تنهایی عامل بروز تمامی مشکلات چند سال اخیر بوده است. نه تنها تحریم‌ها تنها دلیل مشکلات نبود بلکه، برعکس به نظر می‌‌‌‌رسد تحریم‌ها باعث شد که مشکلاتی که به آنها اشاره کردم خودش را نشان بدهد بنابراین، برای حل صد درصد مشکلات دارویی کشور در درازمدت ابتدا باید تغییر اساسی در نگرش بیماران و حتی پزشکان به وجود بیاوریم.

به بیان دیگر فرهنگ دارویی کشور ما دارو را اکسیر حیات‌بخشی می‌‌‌‌داند که می‌‌‌‌تواند تمام بیماری‌های جسمی و روحی را درمان کند این در حالیست که، واقعیت این است که دارو سمی است که اگر در جای نادرست و بیش از حد مجاز تجویز و استفاده شود می‌تواند کشنده و زیانبار باشد. البته این صحبت تلاش‌های بی‌دریغ دولت را در حوزه حل بحران دارویی کشور زیر سوال نمی‌برد اما، به نظر می‌‌‌‌رسد باید برنامه‌ای تدوین کنیم که در درازمدت فرهنگ استفاده از دارو را در کشور به صورت انقلابی تغییر دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha