کارشناس ارشد سلامت اتباع خارجی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای ارائه خدمات حوزه سلامت به اتباع افغان این وزارتخانه نیاز به داشتن اطلاعات آماری دقیق از آنان است.

سلامت نیوز: کارشناس ارشد سلامت اتباع خارجی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای ارائه خدمات حوزه سلامت به اتباع افغان این وزارتخانه نیاز به داشتن اطلاعات آماری دقیق از آنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر پیمان تجویدی در اولین نشست بین المللی بررسی جنبه های اخلاقی ارائه خدمات سلامت به پناهندگان افغان در ایران این مطلب را اعلام کرد.

وی افزود: اگر ما بخواهیم خدمات مناسب درمانی به اتباع افغان ارائه دهیم و شرکت های بیمه گر نیز وارد این کار شوند؛ باید آمار دقیقی از اتباع داشته باشیم اما اکنون آمار دقیقی نداریم.

کارشناس ارشد سلامت اتباع خارجی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار حدود 3 میلیون نفر از افغان ها در ایران سکونت دارند که تنها حدود یک میلیون نفر از آنها شناسایی شده و مشکل اصلی ما این است که اینها از نظر هویتی دچار چالش هستند.

نامبرده اضافه کرد: یکی دیگر از چالش های ما این است که نمی توانیم آمار دقیقی از اتباع افغان داشته باشیم تا بتوانیم برای تحت پوشش قراردادن بیمه آنها اقدام کنیم.

دکتر تجویدی افزود: برخی از آنها نیازی به ارائه خدمات ندارند اما ما مجبوریم برای جلوگیری از برخی از مشکلات در منزل به آنها خدمات ارائه کنیم که نمونه آن را می توان در ارتباط با مراقبت استاندارد زنان باردار عنوان کرد.

وی همچنین پایش رشد کودکان زیر هفت سال را یکی دیگر از برنامه های مراقبتی در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و ادامه داد: بیش از دو میلیون نفر از اتباع افغانستان که به طور دقیق شناسایی نشده بودند کارت واکسن و پایش رشد و سلامتی کودکان را نداشتند که وزارت بهداشت در این زمینه اقدامات خوبی برای آنان انجام داده و اکنون کارت واکسن می تواند یک مدرک هویتی برای آنان باشد.

وی برخی چالش های موجود در ارتباط با اتباع افاغنه را نبود آمار دقیق ، گوناگونی فرهنگ و باورها ، پایین بودن سطح آموزش و مهارت مهاجری و نبود بیمه پایه بیان کرد و افزود: برنامه های چشم انداز وزارت بهداشت دسترسی بیشتر افاغنه به خدمات سلامت ، ایجاد زمینه ای برای مهاجرت ایمن و کاهش هزینه مهاجرت ، حمایت و ترویج حقوق انسانی مهاجران ، توسعه همکاری بین المللی و ایجاد زمینه های مناسب در کشور مبدا برای بازگشت داوطلبان به کشورشان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha