واژه « پالم » انگار قرار نیست به این زودی از خاطر ایرانی ها پاک شود و هر بار مردم می خواهند ماجرا را فراموش کنند و به روی خودشان نیاورند که مدت ها محصولات لبنی پرچرب سرشار از پالم استفاده می کرده​اند، بار دیگر، خبری تازه درباره این روغن مضر، توجه همگان را به خود جلب کرد.

چرا صحبت های مسئولین وزارت بهداشت تناقض دارد؟

سلامت نیوز: واژه « پالم » انگار قرار نیست به این زودی از خاطر ایرانی ها پاک شود و هر بار مردم می خواهند ماجرا را فراموش کنند و به روی خودشان نیاورند که مدت ها محصولات لبنی پرچرب سرشار از پالم استفاده می کرده​اند، بار دیگر، خبری تازه درباره این روغن مضر، توجه همگان را به خود جلب کرد.

به گزارش سلامت نیوز،آخرین خبر درباره پالم، مربوط به استفاده از آن در شیر خشک است که چند روز پیش همراه با تصاویر مربوط به اسناد آن ، در رسانه ها منتشر شد و جام جم آنلاین نیز دیروز ابعاد تازه​ای از آن را در گزارشی منتشر کرد.

در واکنش به این گزارش، دکتر امیر حسین جمشیدی، رئیس اداره داروهای طبیعی و مکمل و دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای طبیعی ایران در وزارت بهداشت، پیشنهاد کرد تا در گفتگویی رسانه ای، توضیحاتی کامل تر درباره احتمال استفاده از این ماده را در شیرخشک به مردم ارائه کند.

شما گزارش ما را درباره شیر خشک پالم دار مطالعه کردید ؟

بله اما مایلم بیشتر در این باره شرح بدهم.

من فکر می کنم بین صحبت های شما و آقای دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو تناقضی وجود دارد. ایشان گفته​اند که شیر خشک اصلاً پالم ندارد شما گفتید پالم شیر خشک متفاوت با پالم مضر است.

نه، تناقضی وجود ندارد. وزارت بهداشت مجوزی برای تولید شیر خشک پالم دار صادر نمی کند. از این گذشته ، بیشتر مراحل تولید شیر خشک های داخلی، در خارج از کشور است.

کدام مراحل ساخت شیر خشک داخلی در خارج است ؟

شیر خشک از انواع مواد غذایی ساخته شده است مانند ویتامین، املاح و مواد پایه شیر. بسیاری از این ها به شکل بسته هایی از خارج می آید و در داخل با هم مخلوط می شود. ما هرگز مجوز ورود روغن پالم به کشور نداده​ایم. پس این ادعا که شیرخشک پالم دار است، درست نیست.

این که وزارت بهداشت مجوزی برای ورود پالم به کشور نداده برای ما مهم است اما من هم اکنون تصاویر اسناد مناقصه ای را در اختیار دارم که ثابت می کند شرکت .... در شهرستان .... ، 1200 تن روغن گیاهی خریداری کرده است. اسناد دیگر مربوط به همان شرکت نشان می دهد که روغن پالم تصفیه شده و فاز مایع آن با نام اولئین پس از بوگیری و رنگ گیری در اختیار شرکت قرار گرفته است . به نظر شما این پالم بجز آن که در شیر خشک استفاده شود به چه کار دیگری در آن شرکت می آمده است ؟

در شیر خشک ها استفاده از روغن گیاهی اجتناب ناپذیر است. شیر خشک فرمول جهانی دارد و هر شرکتی در ایران، شیر خشکش را بر اساس همان فرمول های جهانی می سازد.

توجه داشته باشید که وقتی ما می خواهیم از یک کمپانی مواد مخصوص شیر خشک را بخریم مراقبیم که حتما آن شرکت معتبر باشد و از آنها گواهی فروش آزاد می گیریم. این شرکت ها اغلب اروپایی است.

منظورتان از گواهی فروش آزاد چیست ؟

یعنی از شرکتی خرید می کنیم که محصولش حتما در کشور تولید کننده نیز استفاده شده باشد تا از سلامت محصول مطمئن تر شویم.

شما گفتید شیر خشک یک فرمول جهانی دارد و شرکت های داخلی هم تابع آن هستند. در این فرمول نوشته شده است این شرکت ها می توانند از روغن گیاهی برای تولید شیرخشک استفاده کنند و ننوشته اند که این روغن باید پالم باشد اما پالم، روغنی ارزان قیمت است و امکان دارد برخی شرکت ها به جای استفاده از روغن های گیاهی مفید از روغن های گیاهی مضر استفاده کنند.

به شما اطمینان می دهد که شیر خشک حتی از دارو هم برای ما مهمتر است. اگر ناسالم باشد کودکان را در بزرگسالی درگیر بیماری های گوناگون می کند . پس شیر خشک سالم برای ما نقشی پیشگیرانه برای کودکان در بزرگسالی دارد.

باز هم تاکید می کنم که ما در داخل کشور مان همه شیر خشک را نمی سازیم. فقط یک شرکت توانایی ساخت کامل آن را در داخل دارد که هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

اما این آگهی مناقصه مربوط به خرید پالم از یک شرکت داخلی بوده یعنی مواد آن از خارج نیامده است . مایلم بدانم این پالمی که از طرف شرکت ... در شهرستان .... خریداری شده است دقیقاً به چه منظوری بوده است ؟

هر فرمول شیر خشکی که تولید کننده های ما دارند بر مبنای فرمولی است که در یک کمپانی معتبر وجود داشته و تصویب شده است. من البته این موردخاص را پیگیری می کنم.

من این موضوع را پیگیری کرده ام. فرمول جهانی وجود دارد اما نوشته شده که می توانند روغن گیاهی مصرف کنند. ننوشته روغن گیاهی باید پالم باشد. چقدر احتمال می دهید که برخی شرکت ها در تولید شیرخشک تخلفاتی داشته باشند.

موضوعی در این میان وجود دارد که شما از آن بی خبر هستید. همه شیر خشک های معتبر دنیا پالم دارد. پالم یک سم نیست که مردم را مسموم کند. پالم یک نوع روغن است که انواع و اقسام دارد. نوع صنعتی آن برای سوخت به کار می رود و نوعی از آن هم در بسیاری از کشورها به عنوان فراورده ای غذایی مصرف می شود.

پالم یک کلمه کلی است هم اکنون که با شما صحبت می کنم مشغول مشاهده ترکیبات برندهای معروف شیرخشک در دنیا هستم. در فرمول برخی از این برندها هم پالم وجود دارد. این پالم با آن پالمی که در سوخت استفاده می شود ، متفاوت است.

تفاوت پالم شیر خشک با پالم صنعتی چیست ؟

درصد اسید اشباعش فرق می کند.

پس شما می گویید پالمی که در شیرخشک استفاده می شود از نوع بسیار مضر و صعنتی نیست ؟

من می گویم برندهای جهانی معروف در دنیا هم از آن پالم با اسید چرب اشباع بسیار کم، استفاده کرده اند.

مثال می زنید ؟

مثلا شیرخشک ایفامیل میدجانسون، هم پالم دارد.

یعنی این همان پالمی است که ما استفاده کرده ایم ؟

پالم درجه بندی دارد و درصد اسیدهای چرب اشباع پالمی که ما اجازه استفاده از آن را در شیرخشک می دهیم بسیار کم است.

دقیقا این درصد چقدر است ؟

زیر یک در صد. این یعنی قوانین داخلی کشور ما درباره استفاده از پالم در شیر خشک بسیار سختگیرانه است.

آیا وزارت بهداشت بر کیفیت مواد اولیه خریداری شده در شرکت ها هم نظارتی دارد؟

هر شرکت تولید شیر خشک بر مبنای برگ آنالیزش خرید می کند و این گونه نیست که هر روغن پالمی را بتوانند بخرند حتما باید درصد اسید چربش پایین باشد.

جالب است بدانید که در تولید شیرخشک استفاده از روغن کنجد و روغن کتان ممنوع است اما به کار بردن پالم ممنوع نیست.

کیفیت شیر خشک تولید داخل به چه ترتیب سنجیده می شود ؟

شیر خشک تولید شده در کشورمان دایما در هر سری تولید، نمونه برداری می شود و آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، کیفیت آن را می سنجد و اگر ذره ای نامرغوبی در آن دیده شود بلافاصله موضوع را گزارش می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha